Click here to go to World Challenge Prdikestol Serie opening page

Gud over alle vore monstre
(God over all our monsters)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret + Cover Letter

af David Wilkerson
8. marts 2004
__________

Enhver Enhver diskussion om lidelse og prvelser m begynde med den mest plagede, kriseramte og fortvivlede troende til alle tider. Den mand jeg taler om, var en retfrdig, trofast tjener, som elskede Gud, og som var hengiven i bn og tilbedelse. Alligevel, da sorg og vanskeligheder vltede ind over han liv, begyndte denne samme mand at lyde som en ateist. Da lidelserne var allervrst, konkluderede denne tjener sledes: Stvned jeg ham (Gud), han svarede mig ikke, han hrte, tror jeg, ikke min rst, han, som river mig bort i stormen, giver mig sr p sr uden grund Den person jeg beskriver er selvflgelig Job. (Job 9, 16-17).

Her er en mand, som mistede alt hvad han havde krt: hans familie, hans helbred, hans goodwill, alt hvad han ejede, samt hans hb. Jobs ovenstende udtalelse om Gud, er kun n af de mange fortvivlede bemrkninger, denne stakkels mand kom med, som hans rdselsfulde plager flerdobledes.

For at gre situationen endnu mere ubrlig for Job, kom alle ulykkerne pludseligt vltende ind over ham p n og samme dag. Job udtalte, (Han) lader mig ikke drage nde, men lader mig mttes med beske ting (Job 9, 18). Da bunden af fortvivlelse syntes net, bemrkede Job ogs Nr svben kommer med dd i et nu; s spotter han skyldfries hjertekval (Job 9, 23). Med andre ord s sagde Job, Det kan ikke betale sig at vre hellig eller vandre i retfrdighed, for Gud behandler de onde og de retfrdige ens. Begge lider, s hvorfor kmpe for at leve retskaffent?

Jeg elskede Gud af hele mit hjerte. Jeg var en bnnens mand, retfrdig og rlig. Jeg var venlig og medflende, jeg hjalp de fattige og kldte den ngne p. Jeg var en angrende troende. Jeg opdragede mine brn til gudfrygtighed; og alligevel skete dette for mig. Mit liv er nu ikke andet end sorg, vanskeligheder og modgang. Der er ingen, der virkelige bekymrer sig om mig. Og der er ingen som er i stand til at give mig vejledning og trst. Jeg har ingen mgler p min side. Oh, mtte Gud vre s venlig at fjerne dette spanskrr fra min ryg. Lad ham holde op med at plage mig. Alle disse ulykker overmander mig. Hvis Gud er med i noget af dette, har jeg vanskeligt ved at se det. Mit liv er en vittighed, og Gud gr mig til grin i alle mine sorger.

Hvad jeg vil sige her, vil mske overraske dig. Men det er ganske enkelt dette: Jobs eksempel burde vre til stor trst for os alle. Ser du, jeg tror, at Job reprsenterer de sidste dages troende, som vil gennemg barske prvelser i dagene som kommer. Faktisk vil skarer af gudfrygtige kristne st ansigt til ansigt med den samme modgang som Job oplevede. Og vi har behov for denne mands eksempel for at kunne holde hbet oppe hos os selv.


Vores nation er mske allerede
get ind i en tid med lidelse og ulykke


Jeg tror, at vores nation hvirvler hurtigt ind i en tid med prvelser udover enhver forstand, en tid som verden aldrig fr har set. Lige nu, trner problemerne sig op i mange vidunderlige, overgivne kristnes liv. Nogle har mistet deres job i den konomiske tilbagegang. Andre har vret arbejdslse i uger og mneder. Ligesom Job er et utal af disse helhjertede troende blevet kldt af til skindet, s at sige. Og intet af det de tidligere har oplevet, har forberedt dem p disse prvelser.

Desuden er mange kristne gteskaber sat p prve. Familier er kommet under hrdt pres, stende ansigt til ansigt med hjertesorger af alle slags. Unge mennesker mister forstanden fra det ene minut til det andet. Og ovenp alle disse hjemlige smerter og elendigheder, forsvinder vores personlige og nationale rigdomme, ligesom at vores helbred er for nedadgende nr nye sygdomme plager mennesker, bde unge og gamle.

Mens vi iagttager problemerne hobe sig op omkring os, finder vi os selv stirre ud af dynger af fortvivlelse. At kigge ind i fremtiden p de vilkr, kan have et rystende perspektiv alt hvad vi kan se frem til er mere uvished, frygt og kriser. Vore hjerter rber, ligesom jobs, Hvad skal vi dog stille op? Hvorfor sker alle disse ting for trofaste Guds tjenere? Hvorfor Griber Gud ikke ind og stopper det?

Men det vi ser ske i vores generation, er prcis det der skete for Job. Og vi kan lre meget af at studere beretningen om ham.


Ligesom Gud bragte Job ud af hans
prvelser, vil han bringe os ud af vores.


I dagene som kommer, kan vi ikke hbe p at vi kan blive ved med at hvile trygt i en hyggelig kokon af komfort. Det er en urealistisk drm. Det vil simpelthen ikke ske for nogen som helst. Ligesom alle andre, vil kristne blive udsat for problemer fra alle sider. Alligevel kan vi vre sikre p t: vores Himmelske Far vil trofast fre os igennem alle vore lidelser, ligesom han gjorde det for Job.

Jeg hrer denne sandhed blive prdiket fra prdikestole overalt i Amerika. Det bliver proklameret af Guds tjenere, som Gud har rejst som profetiske stemmer i disse sidste tider. Disse trofaste hyrder er fast besluttet p at forberede Guds folk p det som kommer. Og nu, mens hundrede af sdanne pastorer samles for at bede i forskellige byer, hrer de enslydende tilbagemeldinger fra hinanden Aldrig er s mange af mine fr blevet s grundigt prvet. Et eller andet er blevet sluppet ls over landet i de seneste mneder. Mange af de kristne mnd og kvinder jeg kender, er faldet under en flodblge af problemer, besvrligheder, lidelse og sorg.

Denne flodblge af problemer har et personligt vsen bag sig: Satan. Faktum er, at djvelen var Jobs problemskaber, ligesom han er det for Guds folk i dag. En gang til str fjenden foran Herren, og kommer med store anklager mod hans kirke. Han udfordrer Gud, nr han siger: Du har ikke et sandt overgivent legeme i denne sidste time. Du har ikke denne uplettede brud, som dit ord profeterer om. Tag lige og kig p dit folk, Gud. De er ikke vise jomfruer. De fleste af dem sover dybt. De er materialistiske, selvcentrerede, griske og gr efter det gode liv. De er ikke interesserede i ndelige ting. De er kun optagede af at skabe s behageligt et liv som muligt for dem selv. Bare lyt til hvad deres ledere lrer dem. De fortller dem, at de ikke behver lidelse. De proklamerer at alle materielle goder er deres, de kan bare krve dem. Jeg udfordrer dig nu, Gud, fjern din beskyttende mur omkring dit folk. Lad mig komme til dem, bare for et jeblik. Jeg vil teste dine selvtilstrkkelige efterflgere. Du ved udmrket, at denne generation er den mest forklede nogensinde. Hvis du bare vil lade mig f lov til at sigte dem, s kan du selv se at du ikke har mange tilbage. Jeg vil sende gloende pile af fristelser mod dem, bringe dem p fallittens rand, sende en nd af modlshed over dem. S vil du se alle dine forklede efterflgere bryde sammen. Jeg forsikrer dig, Gud, de vil krakelere indenfor den frste time. Der er ikke nogen Job tilbage i dit legeme p jorden. De er alle ndelige svklinge.


I Johannes benbaringen beskriver Johannes
en scene, som jeg tror udspilles lige nu.


Selvflgelig ved vi, som Guds brn, at Satan ikke kan rre os. Det vil kun kunne ske, hvis Herren beslutter at fjerne den beskyttelse han omgiver os med, og tillade at djvelen at prve os. Min mening er, at dette er prcis det, som sker lige nu i Kristi legeme.

Bibelen advarer meget tydeligt om, at i disse sidste dage vil Gud bringe sit folk gennem en lutrende ild. Og nu, mens vi imdeser problem efter problem, kan jeg ikke ppege nok, hvor vigtigt det er for os, at stole fuldt og helt p Herren, gennem hver en prvelse.

Dette var selvflgelig ikke denne rdgivning, som Job fik. Mens denne martrede mand, var lngst nede, blev han belejret af kritikere, som gik under dkke af at vre rdgivere. Disse skaldte venner tog bare modet yderligere fra Job. De anklagede ham for at have skjult synd i sit liv, og tilskyndede ham til at omvende sig. Men Herren benbarede for Job, at disse mnds anklagende ord var tbeligheder.

Jeg vil gerne udstede en advarsel til hver en kristen, som ikke lider, men som kender en kristen broder eller sster, som gr. Mske har du en troende ven, som er arbejdsls uden udsigt til job. Eller mske har en pludselig ulykke ramt din vens hjem, eller mske bliver din ven overvldet af problem efter problem, som synes uden ende. Min advarsel til dig er denne: Det er ondskabsfuldt at misreprsentere Herren overfor de som lider. Derfor, hvis du ser en person, som er nedtrykt og modls af prvelser, s dm ham ikke. Kun Gud kan se ind i dette menneskes hjerte, og ved om der gemmer sig synd der.

S vr varsom med at bidrage til din broders sorger. Lg i stedet dine arme omkring ham og opmuntrer ham. Lad ham vide at du er der for ham, med al Guds krlighed. Hvis din ven grder, grd med ham. Hvis han srger, srg med ham. Det er gte guddommelig rdgivning, da det kommer direkte af Guds Ord. Bed om at Herren vil give dig sit eget hjerte af medflelse for hans lidende folk. Nr alt kommer til alt, kan du vre den nste der m se lidelser i jnene.


Vores nuvrende lidelser kan medfre to ting i os:
enten hrdhjertethed og en vantro nd, eller
en vidunderlig vision af at Gud har alt,
hvad der vedrrer os, under kontrol.


Mske lider du lige nu under en martrende prvelse. Alligevel ved du, at baggrunden for det ikke er Gud der tager sig af synd i dit liv. Derfor undrer du dig mske over hvorfor Herren tillader, at du skal gennemg s megen smerte?

Det kan vre fordi meningen med denne smeltedigel af lidelser er, at bringe dig en benbaring, som vil ndre dit liv. Det var netop det der skete for Job. Midt i al lidelsen gjorde Job en utrolig opdagelse: p trods af al hans viden om Gud, kendte han ikke rigtig Herren. Han tilstod: Jeg har kun hrt et rygte om dig, men nu har mit je set dig, jeg tager det derfor tilbage og angrer derfor i stv og aske! (Job 42, 5-6).

Mens Job gennemlevede denne prvelse, var han mindst 70 r gammel og han havde kendt Gud hele sit liv. P et tidspunkt havde Job rejst et alter for Herren, hvor han tilbragte mange timer i tilbedelse og lovprisning af Herren. Gud havde lrt ham hans veje og hemmeligheder. Job var blevet undervist om Herrens trst, Hans hellighed, Hans karakter, Hans natur og Hans vrede. Og han lrte om Guds majesttiske kraft og visdom.

Men da Jobs overvldende krise kom over ham, var han alligevel ikke i stand til at se Herren overhovedet. I stedet blev Gud kun en vag teoretisk teologi for ham. Herren, som havde vret s stor en del af Jobs dagligdag, syntes nu at vre fravrende i forhold til alt det som Job mtte gennemg. Pludselig var det som om at Gud bare var en rkke prdikener, tomme ord, en viden uden livets kraft bag sig.

Jeg tror, at det var det Gud hele tiden havde nsket at bringe op til overfladen i Jobs liv. Ser du, vores krlige far nsker hans brn skal f et dybere kendskab til ham, end det man kan opn gennem lovprisningsmder, bibelstudier og bnnestunder. Han nsker, at vi skal f et inderligt kendskab til ham i hvert eneste aspekt af vores liv. Og dette inkluderer vores dybeste prvelser og lidelser. Vores Herre lnges efter at blive mere end en udefinerlig teologi for os, specielt i de smertelige perioder af vore liv. Han nsker, at vi skal kende ham som en far, som er alvidende, altid i vores umiddelbare nrhed, som altid har total kontrol og hele situationen i sin hule hnd.

Alligevel er det et srgeligt faktum, at mange kristnes tro er som et hus bygget p sandgrund af magelighed og velsignelser. Og det er tragisk, at nr prvelsernes og lidelsernes storme trkker ind over os, bliver vi blst helt omkuld.

Allerede p nuvrende tidspunkt ser jeg trofaste mnd og kvinder, som er blst omkuld af ulykker, som pludselig er kommet stormende ind over dem. De har aldrig lrt hvilken rolle lidelse spiller i livet for enhver Jesu efterflger.

I stedet har disse mennesker lrt, at fordi de tror p Gud, har de krav p en smertefri tilvrelse i fremgang. De tror, at alle deres bnner vil blive besvaret nu og her, uden overhovedet at blive sat p prve.

Men Bibelen fortller os aldrig, at Herren vil holde os fri af lidelser. Tvrtimod siger Ordet, at han vil udfri os af dem. Og det var prcis det Gud gjorde for Job. Pludselig opstod et stormvejr af prvelser og plager foran Job, og fra centrum af dette overnaturlige stormvejr afslrede Herren for Job, hvordan han kunne rejse sig op over alle sine problemer.

Hvordan gjorde Herren dette? Han fik sin tjener til at kigge lige ind i hovedet p to rdselsfulde monstre: Den kmpestore flodhest og den slangelignende krokodille. Gud sagde til Job: Se flodhesten, som jeg har skabt, svel som dig (Job 40,10). Og om krokodillen: Kan du trkke krokodillen op med en krog og binde dens tunge med snre? (Job 40, 20)


Hvorfor begyndte Gud sin benbaring med at
f Job til at betragte disse to massive monstre?


For det frste, prsenterede Herren dette problem for sin tjener: Se Job, her kommer en flodhest efter dig. Hvad vil du gre? Vil du overmande den med fysisk styrke? Nej? Mske du kan tale til den og berolige den? Tag nu den truende krokodille. Hvordan vil du hndtere den? Vil du bare g hen til den og lgge en snre omkring dens gab? Kan du tmme den som et kledyr og lege med den? Fortl mig, har du styrken til at tvinge dens massive kber fra hinanden for at kigge p dens tnder? Selvflgelig ikke. Dette vsen har et hjerte af sten. Den kender ikke til begrebet nde.

Tag ikke fejl; dette var mere end en simpel lektion om dyreriget. Tvrtimod var det Gud, der fortalte Job om livets monstre. Han viste sin tjener, at disse to rdselsfulde, frygtindgydende og kraftfulde dyr, reprsenterede de monstrse problemer, som hrgede Jobs liv. Herren gjorde det klart for Job, Hvis du tror, at du kan bekmpe disse to massive skabninger, tager du grundigt fejl. Uanset hvor meget du prver og hvor hrdt du arbejder, kan du aldrig vinde. Og jeg forsikrer dig om, at du aldrig vil glemme kampen.

Se p flodhesten. Den tramper alt ned omkring sig. Den er simpelthen et strre problem end du kan klare, Job. S fortl mig hvordan du vil overmande den! Vil du fange den med lasso eller vil du lokke den med foder? Nej, du kan overhovedet ikke hamle op med den. Intet du kan gre vil tmme den. Kun jeg, Herren, kan stoppe s mgtig en skabning.

Og hvad med krokodillen, Job? Disse barberblads-skarpe tnder, som du ser i dens gab, det er de samme dmoniske tnder, som Satan har blottet for dig gennem din prvelse. Intet menneske kan kmpe mod sdan et udyr. Og ingen kan i egen kraft trkke panseret af en krokodille. Prcis sdan er det med din ndelige fjende, Djvelen. Kun jeg kan kmpe mod ham.

Kan du hre hvad Gud siger i denne tale? Han taler nemlig ikke kun til Job, men til alle troende. Og han proklamerer, se sandheden om disse monstre i dit liv i jnene. Du kan ikke hndtere dem. Det er jeg den eneste der kan.

P dette tidspunkt kan jeg forestille mig en smal stribe af lys finder ind i Jobs bevidsthed. Han mtte vre blevet klar over at Disse monstre som Herren viser mig kmpestore, overvldende, frygtlse skabninger de reprsenterer alle mine problemer, og jeg vil aldrig selv kunne klare dem.

I al den tid har jeg siddet i denne askedynge, og forsgt at finde ud af hvorfor Gud tillod disse monstrse problemer i mit liv. Jeg har forsgt, at finde ud af, hvordan jeg kunne bekmpe dem og jage dem vk. Men sandheden er denne, at jeg havde glemt at min Gud er almgtig, og at han vil kmpe kampen for mig.

Nu havde Jobs stemme fet en anden tone. Skriften fortller os, at Da svarede Job Herren og sagde, Jeg ved du magter alt, for dig er intet umuligt. (Job 42, 1-2). Med dette sagde Job, Min Gud er almgtig. Han magter alt. Og hans hensigter kan aldrig drages i tvivl. Derfor ved jeg, at mit liv ikke er get i hundene. Gud har en plan bagved al min lidelse.

Jeg ved, at Herren vger over mig lige nu, med et svrd i hnderne til at forsvare mig med. Og han vil udfri mig lige netop i rette jeblik. Intet menneske eller monster kan f ham til at ndre sin mening eller f indflydelse p hans plan. Han vil helt igennem f sin vilje. Jeg ved, at jeg ikke kan st op imod flodhesten eller krokodillen. Men det gr ikke noget, for jeg ved at Gud kan. Jeg skal for min del, bare vre stille og iagttage Herrens frelse.


Jeg lrte den samme lektie for r
tilbage da jeg arbejdede for Teen Challenge.


I de tidligste r af min tjeneste tilbragte jeg dagevis med at g rundt i New Yorks gader, mens jeg prdikede for narkomaner og bandemedlemmer. Efter nogen tid blev jeg fuldstndig udmattet, fysisk og sjleligt nedbrudt. Jeg endte med at f mononucleose, hvilket sendte mig p hospitalet i seks uger.

P et tidspunkt udviklede jeg en byld i halsen. Af og til kunne jeg hverken drikke eller synke. Jeg kunne ikke engang trkke vejret ordentligt. Snart tabte jeg mig. Min vgt kom under 115 pund. Jeg kunne p ingen mde rejse, hvilket var den mde hvorp jeg kunne skaffe konomiske midler til vores tjeneste. S nu, mens mit hospitalsophold trak ud, begyndte vores penge at slippe op. Det s ud til at enden snart var nr for vores tjeneste i forhold til narkomaner og alkoholikere.

Den gamle krokodille havde blottet sine tnder. Og nu, men jeg l p langs p hospitalet, var jeg mere end en smule irriteret p Gud. Folk kom og besgte mig, men jeg flte mig ikke tilpas i deres selskab, de gjorde mig bare mere nervs. Faktisk begyndte jeg hurtigt at fle ligesom Job. Mindst tre personer kom til min hospitalsstue for at give et ord fra Gud, som kun gjorde mig nedtrykt.

Til sidst rbte jeg en nat til Gud i ren desperation. Jeg tryglede: Herre, jeg giver op. Jeg kan ikke kmpe mod dette. Jeg lgger denne sag i din hnd nu. Jeg vil stole p dig. Jeg vil kun bede dig om en ting; hvis du nsker at nedlgge denne tjeneste, er det din sag, men jeg beder dig tag denne byld ud af min hals.

Indenfor en time hostede jeg en tingest op af halsen p strrelse med en valnd. Og pludselig, p kort tid, blev jeg rask igen. Jeg forlod hospitalet kort tid efter, og min fysiske styrke begyndte at vende tilbage.

Da jeg vendte tilbage til Teen Challenges kontorer opdagede jeg, at mens jeg var vk, havde tjenesten overlevet. Jeg ved ikke hvordan Gud gjorde det. Det var i hvert fald ikke via denne mirakulse store check, som jeg hbede p. Faktisk var det mens jeg var syg, at medarbejderne begyndte at f tro for at Herren kunne klare tingene i stedet for at se hen til mig. Jeg tror, at det var det Herren hele tiden havde villet opn med den sag.

Ser du, vores problemer er p ingen mde uforudsete tilfldigheder. Uanset hvad der mder os, eller hvor dybt vores smerter pvirker os, s er Gud p pletten, hele vejen igennem. Og han er altid i rette tid i forhold til at bekmpe vores monstre for os.

Sommetider tnker vi mske at djvelen har forstyrret Guds plan med os. Men det er aldrig tilfldet. Vores far har altid alting under kontrol. Og han vil tjle alt det, som djvelen vil af ondt og vende det til vores bedste.

Nr vi er i midten af prvelserne, m vi tage jnene vk fra monstrene. Vi m opmuntre os selv ved at sige, Min Gud kan alt. Han har ikke glemt mig. Han er opmrksom p mig lige nu, mens jeg gennemgr denne rdselsfulde prvelse. Og jeg ved at uanset hvor stygt det ser ud, har han alt under kontrol. Ingen som helst og intet som helst kan ndre de planer han har for mig.

Mske er du mismodig lige nu, idet du tnker Jeg kan ikke finde en vej ud af mine problemer. Vil jeg nogensinde slippe for denne frygtelige prvelse? Eller vil mine plager fortstte til Jesus kommer igen? Herre, vil jeg nogensinde blive i stand til at fryde mig igen?

Her er Guds svar til dig: Se vi priser dem salige, som har holdt ud. I har hrt om Jobs udholdenhed, og set, hvordan Herren lod det ende; thi Herren er nderig og barmhjertig (Jakob 5, 11). Og Herren vendte Jobs skbne, da han gik i forbn for sine venner, og Herren gav Job alt, hvad han havde ejet, tvefold igen (Job 42, 10).

Du fr mske ikke alt hvad du har mistet dobbelt igen, ligesom Job gjorde. Men du vil komme til at eje noget det er meget strre. Du vil modtage et gte kendskab til Gud helt ind i hjertet vil du kende, at Gud har kontrol i dit liv. Hans krlighed til dig vil ikke lngere vre et teologisk koncept. I stedet vil du eje et inderligt, personligt kendskab til hans udfrielse. Og du vil aldrig mere frygte modgang og besvrligheder. Hvorfor? Fordi du er kommet igennem din prvelse som en sejrherre, siddende p et himmelsk sted sammen med Jesus Kristus.

Lige nu, ligesom Job i begyndelsen af hans prvelser, kender du mske kun Gud ud fra det, du har hrt om ham gennem gudstjenester og bibelstudier. Det er godt, fordi Skriften fortller, at det er prcis der vores tro kommer fra: at hre Guds Ord. Men Gud nsker at du ogs ser ham. Han nsker, at du skal udvikle en ubetinget tiltro til den plan, som han har lagt for dit liv. Og hans evige hensigt med dig ikke kan forpurres af nogen dmon fra helvede eller noget monster, som mtte vise sig p din vej.

Da vil du, selv i den vrste prvelse, vre i stand til at vidne om Guds godhed, ligesom Job. Og du vil tillidsfuldt kunne citere dette vidunderlige udsagn af tro: Mske vil Gud sl mig ihjel for min dristighed det overrasker mig ikke, hvis han gr det. Alligevel vil jeg lgge min sag frem for ham. (Job 13, 15).

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu



Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret + Cover Letter

KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:
Eneretten til denne datafil tilhrer World Challenge. Den m ikke ndres eller redigeres p nogen vis. Den m kun kopieres i sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil m indeholde kopirettigheds informationer (d.v.s.: "Forlagsret © 2005 World Challenge") Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undtagelse af nogle f korte citater. Giv venligst anerkendelse til flgende kilder: Forlagsret © 2005 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfrer vanskeligt stillede unge og ldre med livsforvandlende programmer.
Web side - misslink.org
Kapel - misslink.org/chapel2.html
Home of the World Challenge Prdikestol Serie af David Wilkerson
www.tscpulpitseries.org


Forlagsret © 2005 - The The Lorain County Free-Net Kapel
North Central Ohio, U.S.A.

VERST P SIDEN

Denne side er sidst opdateret d. 15. februar 2005.

Derfor tver vkkelsen/ "Hjlp!"/ Det findes her/ Sponsor/ Trosbekendelse/ Dansk Indholdsfortegnelse
Rundt omkring Pianoet/ Bibelstudie/ Opslagstavle/ Bibliotek/ Hjem/ Prdikestol Serie