Click here to go to World Challenge Prdikestol Serie opening page

Hjlpen er altid til stede for den som er i nd
(Ever present help in time of need)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret + Cover Letter

af David Wilkerson
21. juni 2004
__________

Tnk p et af det strkeste lfter i Guds Ord: Gud er vores tilflugt og styrke, en hjlp i angster, prvet til fulde. Derfor frygter vi ikke, om jorden end blger og bjergene styrter i havets skd, om end deres vande bruser og syder og bjergene sklver ved deres vlde. En flod og dens bkke glder Guds stad, den Hjeste har helliget sin bolig; i den er Gud, den rokkes ikke, Gud bringer den hjlp, nr morgen gryr. Folkene larmed, rigerne vakled, han lfted rsten, s jorden skjalv... Hrskarers Herre er med os, Jakobs Gud er vor faste borg (salm. 46, 1-8).

Hvilket vidunderligt ord. Jeg har lst dette skriftsted igen og igen og jeg er stadig helt overvldet af det. Guds Ord til os her, er s strkt, s urokkeligt. Han fortller os, Aldrig mere behver du at frygte, uanset om hele verden er i oprr. Jorden m sklve, oceanerne m stige, bjergene m styrte i havet. Der kan vre totalt kaos og oprr omkring dig, Men p grund af mit Ord vil du have fuldstndig fred i dit indre. Selv om nationerne raser, vil strmme af glde tilflyde mit folk, og det vil fylde deres hjerter med glde.

Lige nu, lever verden i frygt. Nationerne rystes af terroraktioner, vel vidende at ingen kan fle sig sikre i forhold til truslerne. Personlige problemer og lidelser hober sig op. Alligevel, midt i det hele, giver Salme 46 genlyd til Guds folk over hele verden: Jeg er i din midte. Jeg gr med dig gennem det hele. Mit folk vil ikke blive udslettet eller flyttet. Jeg er en altid nrvrende hjlp til menigheden. Forstr du hvad Gud fortller os i denne salme? Vores Gud er tilgngelig for os til hver en tid, nat og dag. Han er altid ved vor side, villig til at tale med os og lede os p vej. Og han har gjort dette muligt ved sin Hellignd, som er i os. Bibelen fortller os, at Jesus selv er i os, og vi i ham. Alligevel tvivler jeg p at nogen kristen har forstet denne sandhed fuldt ud, hvis vi er rlige. Vi nok vil medgive, at vores opfattelse af Guds iboende tilstedevrelse, er ufuldstndig. Mange af os har et billede af at Hellignden bor i et lille kirkerum, som han har bygget i vore hjerter. Og nr vi s har brug for ham, kommer vi til det kirkerum og banker p dren indtil han svarer os.


Hrskarers Herre er med os,
Jakobs Gud er vor faste borg
Han gr ende p krig... (salm. 46, 7 og 10)


Men denne opfattelse er ikke bibelsk. Jeg tror at Herren nsker at bne dette for os gennem denne salme. Han ved, at vi alle m se dybe behov og problemer i jnene. Vi vil alle gennemg rystelser, fristelser og forvirring, som ryster vores sjl. Hans budskab til os her i Salme 46 er for netop sdanne tider. Men hvad er budskabet? Det er ganske enkelt dette: hvis vi giver efter for frygt, hvis vi bliver overvldet og modlse, lever vi i et modstningsforhold til hans tilstedevrelse i vores liv.

Peter skriver, Han har sknket os sine dyrebare og strste forjttelser, for at I ved dem skal undfly fordrvelsen i verden, som skyldes det onde begr, og f del i guddommelig natur. (2. pet. 1, 4). Overnaturlig fred er en del af Guds guddommelige natur. Og af alle hans vidunderlige lfter, er Salme 46 det lfte vi m tage til os for at opn strmme af fred. Lad mig dele det med dig, som jeg har lrt p dette omrde.


1. Der er en allestedsnrvrende ondskab.


Paulus bekender: Nr jeg nsker at gre det gode, finder jeg alts den lov hos mig, at det onde ligger mig nrmest. (rom. 7, 21). Vi kmper ikke mod kd og blod (ef. 6, 12). Der er en meget virkelig fjende af vore sjle. Og denne fjende arbejder hele tiden imod os dag og nat. Paulus nsker at vi skal forst dette. For hvis vi ikke forstr det, hvis vi ikke har kendskab til hvad denne kamp bestr af, og hvem vi kmper imod, vil vi helt sikkert blive overvundet.

Evangelierne, brevene og Johannes benbaring, ja hele det Nye Testamente, advarer os om ikke at ignorere Satans planer og pfund. Det betyder ikke at vi skal frygte eller overdrive Satans magt. Men Satan er stadigvk Hersker over luftens magt (ef. 2, 2) og han regerer et ondt rige af dmoniske krfter. Disse fyrstendmmer udfrer hans konstante befalinger, hans konstante chikane af Guds folk.

Det er ekstremt farligt at vre blind overfor Satans metoder. Vi bliver simpelthen ndt til at indse at vores kamp ikke er menneskelig. Og det uanset hvilken kamp vi kmper og hvilken belejrende synd vi kmper mod. Vi m se i jnene, at det ikke blot handler om en brist i vores karakter. Det er ikke bare en vane, som vi kan lse selv med menneskelige midler. Vores konflikt er ikke mindre end en overnaturlig kamp som udfolder sig i himmelrummet.


Nr fjenden kommer som en flod, skal Herrens
nd oprette banner imod ham. (esajas 59,19)


Vores fjende er allestedsnrvrende. Satans krfter og fyrstendmmer sover aldrig. De holder aldrig op med deres lgne, bedrag og ondskab imod os. Deres eneste ml er at delgge vores tro og bringe os til fald. Det er derfor Peter pointerer vigtigheden af at vre druelig: Vr dru og vg, jeres modstander Djvelen, gr omkring som en brlende lve og sger, hvem han kan opsluge. St ham imod, faste i troen, I ved jo, at jeres brdre her i verden m igennem de samme lidelser. (1. pet. 5, 8-9). Peter fik selv frstehndskendskab til dette. Jesus havde advaret ham, Simon, Simon! Se, Satan begrede jer for at sigte jer som hvede. (luk. 22, 31). Kristus vidste, at djvelen nskede at f fingre i denne apostel. Og Jesus gav Peter en tilstrkkelig advarsel om det som mtte komme.


Hvis du ikke lngere gr efter status quo
i dit kristne liv hvis du har taget den beslutning,
at du vil g hele vejen med Jesus kan du godt
regne med at blive angrebet af en
allestedsnrvrende ondskab.


Hvis ovenstende beskriver dig, vil Satan og hans hndlangere komme efter dig med anklager, hindringer og lgne, som vil oversvmme dine tanker. Du vil blive fristet, forfulgt og afbrudt i dine bnner. Og du m vide, at dette er alt sammen en konspiration fra ondskabens ndemagter som er direkte rettet mod din tro.

For r tilbage inviterede jeg en hengiven Herrens profet til at tale ved et at mine mder. Jeg havde altid beundret denne mand rigtig meget. Han var et af de mest ydmyge mennesker, jeg kendte. En simpel tmrer, som nsten aldrig prdikede. Men nr han s talte, faldt Guds nd s mgtigt at mennesker blev dybere berrt end noget andet jeg har oplevet. Det var prcis det som skete den aften, han talte p et af mine mder. Men s pludselig, midt i hans tale, stoppede han. Han gik vk fra talerstolen og trak mig til side. Med en stille men rystet stemme sagde han, David, jeg behver din forbn. Vr venlig at lgge dine hnder p mig nu. Onde tanker plager mig. Jeg har ikke oplevet dette i revis. De oversvmmer fuldstndig mine tanker og jeg kan ikke ryste dem af mig. Min frste tanke var mske har jeg taget fejl af denne mand. Men faktisk var det modsatte sandheden. Her var en tjener, som var fuldstndig overgivet til Jesus, som kun f mnd er det. Og Satan kom mod ham p et tidspunkt, hvor han mindst ventede det mens han var midt i en mgtig ndelig opgave. Denne ydmyge mand bad: Du kender mig, David. Du ved at disse tanker ikke er mine. Vi bliver ndt til at tage autoritet over dem ellers kan jeg ikke fortstte. Vi bad og snart ophrte angrebene. Som mdet skred frem, blev jeg mindet p hvor konstante fjendens angreb er p Guds folk.

Satan gider ikke genere sine egne brn. Det er fordi han ikke har noget modstningsforhold til dem. Jesus siger om sdanne mennesker, I har Djvelen til fader, og I er villige til at gre alt, hvad der lyster jeres fader (johs. ev. 8, 44). Nej, Satans vben er rettet mod de f udvalgte. Han er efter de, som i deres hjerte nsker at sge Jesus. Disse troende har en dyb krlighed til Jesus, og de har lukket sig inde i lnkammeret for at flge ham. De er besluttet p at vandre i nden og at adlyde hele Guds Ord.

Hvis du er en sdan troende, s er der noget du m se i jnene: Du vil aldrig blive fri for djvelens angreb. Satan har n ting i sinde, og det er at underminere din tro. Han nsker at du skal tvivle p Guds trofasthed. Han vil bombardere dig med problemer, indtil du til sidst spekulerer p om Gud i det hele taget er med mig midt i alt dette?

Mange Guds tjenere, som har vret med i en menneskealder, har vret i en situation hvor de er begyndt at tvivle p Gud midt i deres prvelse. De kunne simpelthen ikke forst hvad det var de gennemgik. Jeg har talt med adskillige pastorer, som har tilbragt dagevis i bn og faste, udelukkede for at kmpe imod tvivlen p Guds eksistens. Disse troende har ikke indset at de er under ndeligt angreb.

Men tag ikke fejl: Fjendens angreb vil vre srligt intense i disse sidste dage. Efter min mening behver vores generation Guds vejledning mere en nogen anden. Og alligevel er Satans strategi at overbevise os om at Gud vil svigte os nr vi behver ham allermest. Disse angreb vil ganske enkelt ikke ophre fr Jesus kommer igen. Selvflgelig vil vi opleve perioder med nde fordi Herren er barmhjertig. Men i realiteten er vi konstant i kamp. Og vi m se p det som sdan.


2. Gud har lovet os, Nr du har problemer nr
du str ansigt til ansigt med en vedholdende
allestedsnrvrende ondskab, vil jeg
vre din allestedsnrvrende hjlp.


Ordet allestedsnrvrende skal her forsts som, altid til stede, altid tilgngelig og uden begrnsning. Kort sagt den iboende tilstedevrelse af Herren er altid i os. Og hvis han altid er til stede i os, s nsker han ogs at vi skal tale med ham uanset hvor vi befinder os: p job, hos familien, sammen med venner, endda nr vi er sammen med ikke troende.

Jeg ngter at acceptere den lgn, som Satan bilder s mange kristne ind i dag, at Gud er ophrt med at tale til sit folk. Fjenden nsker vi skal tro, at Gud har tilladt ham at vokse i indflydelse og magt uden at udruste sit folk med en endnu strre autoritet. Aldrig! Skriften siger, De, fra vesten skal frygte Herrens navn, og de fra solens opgang. Hans herlighed, nr fjenden kommer som en flod, skal Herrens nd oprette banner imod ham. (esajas 59, 19). Det er ligegyldigt hvad djvelen forsger sig med mod os. Guds kraft i hans folk vil altid vre strkere end Satans angreb.

Disse vers fra Esajas refererer faktisk til fanebreren, som red i forvejen for Israels hr. Herren ledte altid hans folk i krig bag hans egen mgtige standart. Sdan er det ogs i dag. Gud har en mgtig arme af himmelske skarer som ride fremad under hans banner, rede til at udfre hans kampplaner p vore vegne.

Mske sprger du dig selv, Hvordan hjlper Gud os med vores problemer? Hans hjlp kommer i skikkelse af Hellignden, som bor i os og udvirker faderens vilje i vore liv. Paulus fortller os igen og igen, at vi er Herrens tempel p jorden. Selvflgelig gentager vi denne sandhed meget ofte i lovprisning og i vore vidnesbyrd. Alligevel tager mange af os det ikke srlig alvorligt. Vi kan simpelthen ikke forst den kraft der ligger i denne sandhed. Men hvis vi griber det og stoler p det, vil vi aldrig mere blive bange eller modlse.

For mit vedkommende har jeg i hvert fald ikke lrt denne lektie fuldstndigt. Selv efter alle disse r som pastor, er jeg stadig fristet til at tnke, at jeg m oparbejde en eller anden form for flelse for at hre fra Gud. Men nej, Herren siger, Du behver ikke at tilbringe timevis i venteposition p mig. Jeg forbliver i dig. Jeg er til stede hos dig nat og dag. Lyt til Davids vidnesbyrd: Jeg vil love Herren, som gav mig rd, mine nyrer maner mig, selv om natten. Jeg har altid Herren for je, han er ved min hjre, jeg rokkes ikke. (salm. 16, 7-8). David erklrer Gud er altid nrvrende for mig, og jeg har besluttet altid at have ham i mine tanker. Han leder mig trofast p vej, dag og nat. Jeg behver aldrig nogensinde at blive urolig.

Jeg hrer nogle gange kristne sige, Herren taler aldrig til mig. Jeg hrer aldrig hans stemme. Det m jeg stte sprgsmlstegn ved, for hvordan kan vi proklamere, at Guds nd lever i os, og s taler han aldrig til os? Hvis vi siger, at vi lever og vandrer i nden, hvis han altid er til stede i vore hjerter, altid ved hnden, rede til at vejlede os, s nsker han ogs at konversere med os. Han nsker en dialog, at hre fra os og at tale ind i vores livs situation.

Nogle troende er bange for at lytte til den indre stemme. De tror, at de vil ende med at blive forfrt af kdet, eller endnu vrre af fjenden. De har prvet det fr, og det gik helt galt. Jeg er enig i, at dette er en reel problematik for alle Kristi tjenere. Nr alt kommer til alt, talte djvelen jo ogs til Jesus selv. Og han taler til selv de helligste blandt Guds folk i dag. Men alt for ofte bliver denne varsomhed til en lammende frygt. Og denne frygt hindrer mange kristne i at rkke ud i tro, mens de stoler p at Guds nd trofast leder dem p rette vej. Sandheden er, at de som tilbringer tid ind for Guds ansigt, lrer at skelne hans stemme fra alle de andre. Jesus selv sagde: Frene flger (hyrden), for de kender hans stemmeMine fr kender min stemmeog de flger mig. (johs. 10, 4 27).

Her er vores redningsmand. Jesus, Den Gode Hyrde, vil aldrig nogen sinde lade Satan forfre nogen som stoler fuldstndigt p hans iboende nrvr. Han lover at tale tydeligt til alle troende, som har dagligt samfund med ham. Men modsat, hvis vi ikke tager skridt i tro, hvis vi ngter at stole p Herrens ledelse, s er vi helt sikre p at blive forfrt. Hvorfor? For hvis vi ikke tillader hans nd at tale til os, er kdets stemme den eneste stemme vi holde os til.


Gennem hele Det Nye Testamente
kan vi lse disse ord: Og nden sagde.


Uanset hvornr Hellignden talte, var de som hrte ikke i tvivl om, at det var hans stemme. nden talte med klare, prcise og detaljerede instruktioner. Tnk p Helligndens instruktioner til hedningen Cornelius: Send nu nogle mnd til Joppe og lad dem hente en mand, der hedder Simon med tilnavn Peter. Han er gst hos en garver ved navn Simon, der har sit hus ved havet. (ap.gern. 10, 5-6). Tal lige om detaljeret instruktion! Imens gav Gud en tilsvarende detaljeret instruktion til Peter, da han fortalte, at Cornelius mnd var p vej: Se, der er to mnd, som sger efter dig, st op og g ned og drag uden betnkning med dem, thi det er mig, som har sendt dem. (ap. gern. 10, 19-20). nden arbejdede ogs p denne mde i Paulus liv. I Apostlenes Gerninger, mens hans stadig blev kaldt Saulus, var han blindet i tre dgn i Damaskus. Gud instruerede en mand, som hed Ananias, komme til Paulus og bede for ham. Her er hans detaljerede instruktion: St op, g hen i den gade, som kaldes Den Lige, og sprg i Judas hus efter en ved navn Saulus fra Tarsus, thi se, han beder. Og han har i et syn set en mand ved navn Ananias komme ind og lgge hnderne p ham, for at han skulle f sit syn. (ap. gern. 9, 11-12).

Vi kan se at Hellignden giver flere specifikke instruktioner i Apostlenes Gerninger 27. Paulus var ombord p et skib, som havde vret havsnd p grund af storm i flere dage. Men netop som smndene var ved at give op, blev Paulus bevget til at opmuntre dem med dette detaljerede budskab: Jeg formaner jer til at vre ved godt mod. Intet menneskeliv skal g tabt, kun skibet. Thi en engel fra den Gud, som jeg tilhrer, og som jeg ogs tjener, stod hos mig i nat og sagde: Frygt ikke, Paulus, du skal blive stillet for kejseren, og se, Gud har ogs sknket dig alle dem, som sejler med dig. (ap. gern. 27, 22-24). Og det skete faktisk njagtigt som Paulus sagde.

Fortl mig, hvor i Skriften str det, at Hellignden er holdt op med at give detaljerede instruktioner til Guds folk? Hvornr holdt Hellignden op med at med at vre nrvrende i vore liv? Hvornr forlod han vores side? Djvelen taler til sine egne. Hvorfor skulle Herren s negligere sit eget folk?

Dog m vi forst, at denne form for sensitive vandring, som tillader os at hre Guds stemme kommer ikke p en studs. nden vil vre ndt til at lre os at sge ham i vores daglige liv. Kun da vil han vre i stand til at lede vore skridt. Salmisten skriver om denne lreproces: Om nogen frygter Herren, ham viser Han den vej, han skal vlge. (salm. 25, 12).

Hvis vi giver Gud ret i alle forhold i vore liv, vil han trofast tale til os. Hans Ord lover: Hav Ham i tanke p alle dine veje, s jvner Han dine stier. (ordspr. 3, 6). Gennem mine godt halvtreds r i tjeneste, har jeg citeret dette vers med jvne mellemrum. Og alligevel er der tider, hvor jeg ikke gr det i tro. Mange gange har Herren talt til mig, og sagt: David gr dette David undlad at gre hint. Ved nogle f lejligheder har jeg overhrt hans stemme i mig, og get mine egne veje. Og hver gang har Gud tilladt mig at st med mig eget roderi som flge deraf. Hans siger, Jeg er Herren, din Gud, som lrer dig, hvad der bder, leder dig ad vejen du skal g. Ak, lytted du til mine bud! Da blev din fred som floden, din retfrd som havets blger. (Esajas 48, 17-18). Min elskede far bliver ved med at fri mig ud af mine egne fejltagelser. Og jeg lrer stadigvk. Jeg nsker at hans overnaturlige fred skal strmme som en indre flod i min sjl.


3. Der er kun n ting, som hindrer os i et nrt
ndeligt fllesskab med Gud
og det er den evindelige tvivl.


Israel lrte aldrig at stole p Guds allestedsnrvrende hjlp. Gud ledte dem gennem rkenen ved en rgsjle om dagen og en ildsjle om natten. Disse overnaturlige fnomener var en synlig pmindelse p Guds konstante nrvr. Han var hos dem hver eneste time i dgnet. Han ledte dem p vej som en nnsom og omsorgsfuld hyrde. Nr de adld ham, var de trygge og havde fred, uanset hvilke udfordringer de stod overfor.

Alligevel, p trods af Guds krlige ledelse, fordi de ikke troede Gud eller stolede p hans frelse (salm. 78, 22-23, 33). Ser du hvad salmisten siger her? Han forbinder den overnaturlige rg og ild med Guds frelse. At stole p disse tegn, ville bogstaveligt talt have frelst israelitternes liv. Men fordi de ikke stolede p Guds indgreb p deres vegne, for de vild og vandrede i forvirring resten af deres dage.

Nu nsker jeg at vende tilbage til der hvor jeg startede, med Salme 46. Jeg tror, at denne salme er et billede at Det Nye Testamentes Forjttede land Faktisk bliver der i Brevet til Hebrerne refereret til det som salme 46 kalder den guddommelige hvile. Alts str der endnu en sabbatshvile tilbage for Guds folk. (hebr. 4, 9). Salme 46 beskriver denne hvile for Guds folk. Den taler om hans altid nrvrende styrke, hans hjlp i ndens stund, hans fred midt i kaos. Gud er tilstede i os til alle tider, og hans hjlp kommer aldrig for sent.

Men Israel afviste denne hvile. De foragtede det forjttede land, de stolede ikke p hans ord. (salm. 106, 24). Srgeligt nok er der mange kirker i dag, som ligner Israel. P trods af Guds mgtige lfter til os forsikringer om fred, hjlp og fuld forsyning s stoler vi ikke helt og aldeles p ham. I stedet beklager vi os: Hvor er Gud henne i alle mine problemer. Er han med mig eller ej? Er der noget bevis for hans tilstedevrelse? Hvorfor tillader han at mine problemer hober sig op? Hvordan reagerer Gud p vores vantro? Han sagde om Israels beklagelser: Derfor vmmedes jeg ved denne slgt, altid farer de vild med hjertet og de ville ikke vide af mine veje. S ser vi da, at det var p grund af deres vantro, de ikke kunne g ind.(hebr. 3, 10, 17-19).

Ligeledes er vi advaret: Da nu forjttelsen om at g ind til hans hvile endnu venter p sin opfyldelse, s lad os ngsteligt vge over, at ingen af jer skal f den tanke, at han er kommet for sent. Lad os derfor strbe efter at g ind til den hvile, for at ingen skal falde som de og blive et lignende eksempel p ulydighed. (hebr. 4, 1 og 11).

I dag hrer jeg Herren sprge sin kirke: Tror du at jeg stadig taler til mit folk? Tror du at jeg nsker at hjlpe og lede dig? Er du overbevist om at jeg nsker at tale til dig dagligt, hvert jeblik, igen og igen?. Vores respons m vre som Davids. Denne gudfrygtige mand rystede helvede, da han kom med denne udtalelse om Herren: Han talte og det skete, han beordrede og det stod fast (salm. 33, 9).

Her er Guds pagts lfte til enhver generation, som tror hans Ord, som han nsker at tale til os. Herrens rd str fast for evigt, hans hjertes tanker fra slgt til slgt. (salm 33, 11). Universets Skaber nsker at dele sine inderste tanker med os!

Skriften slr fast: Vores Gud talte til folket i fortiden, han taler til os nu og han vil vedblive med at tale til os til evig tid. Og n ting mere, Gud nsker i dag at tale med dig om dit problem. Han gr det mske gennem sit Ord, gennem en troende ven eller gennem sin nds stille stemme, idet han hvisker: Dette er vejen at g. G den!.

Uanset hvilke midler han bruger, vil du genkende hans stemme. Frene kender hyrdens stemme. Og han er trofast til at, vogte sine frommes sjle og fri dem af gudlses hnd. (salm. 97,10).

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu



Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret + Cover Letter

KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:
Eneretten til denne datafil tilhrer World Challenge. Den m ikke ndres eller redigeres p nogen vis. Den m kun kopieres i sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil m indeholde kopirettigheds informationer (d.v.s.: "Forlagsret © 2005 World Challenge") Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undtagelse af nogle f korte citater. Giv venligst anerkendelse til flgende kilder: Forlagsret © 2005 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfrer vanskeligt stillede unge og ldre med livsforvandlende programmer.
Web side - misslink.org
Kapel - misslink.org/chapel2.html
Home of the World Challenge Prdikestol Serie af David Wilkerson
www.tscpulpitseries.org


Forlagsret © 2005 - The The Lorain County Free-Net Kapel
North Central Ohio, U.S.A.

VERST P SIDEN

Denne side er sidst opdateret d. 17. august 2005.

Derfor tver vkkelsen/ "Hjlp!"/ Det findes her/ Sponsor/ Trosbekendelse/ Dansk Indholdsfortegnelse
Rundt omkring Pianoet/ Bibelstudie/ Opslagstavle/ Bibliotek/ Hjem/ Prdikestol Serie