Times Square Church Praedikestol Serie

Tm din tunge!

(Tame Your Tongue)


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

af David Wilkerson
7 Februar 1994
__________

"Men tungen kan intet menneske tmme, den er ustandselig p frde med sin ondskab og fuld af ddbringende gift." (Jacob 3:8)

I dette vers fra Jacobs brev, taler han om de troende's tunge, han kalder kirken, til at f kontrol over deres tunger - inden de bliver delagt af den!

Mske sprger du, hvor vigtigt er det at f tmmet sin tunge? Kan en "ustyrlig tunge" virkelig vre s syndig?

Mange kristne har overgivet sig til ndelig krigsfrelse imod deres drlige vaner s som, narko, alkohol, tobak og begr, de kan ikke forestille sig, at en uregerlig tunge kan vre en s alvorligt synd. Jeg kan nsten hre reaktionerne fra de troende, som er i store kampe og fristelser:

"Hej, prst - du m da vre helt fra den! Jeg kmper mit livs kamp og forsger at vinde sejr over et dmonisk fstningsvrk og s taler du om noget s simpelt, hvordan kan du sammenligne en ustyrlig tunge med det jeg gennemgrd lige nu?"

Kre hellig, jeg kan fortlle dig, at en ustyrlig tunge er verdens mest farlige vben! En uren tunge er vrre end narko eller alkohol misbrug - den er vrre end nogen anden synd som er af kdet! Bibelen kalder tungen for en verden af uretfrdighed. "Ogs tungen er en ild. Som selve den uretfrdige verden sidder tungen blandt vore lemmer; den smitter hele legemet og stter tilvrelsens hjul i brand og er selv sat i brand af Helvede.!" (se Jacob 3:6).

Lad mig, ud fra Guds ord vise dig, hvor farlig en dmmende og uregerlig tunge er:


1. En ustyrlig, letsindig tunge bengter
alt ndeligt i dit liv!


Den, der mener at dyrke Gud, men ikke tjler sin tunge, frer sig selv bag lyset; hans gudsdyrkelse er intet vrd. (Jacob 1:26).

Jacob taler her om dem som er "hos jer - det er dem som er i kirken, det er ikke narkomanerne eller dem p gaden - nej, det er dem som er en del af Kristi legeme, som lader som om de er ndelige, de er aktive i at tjene Herren, men deres tunger er ude af kontrol! Jacob peger p dem som lader som om de er hellige, venlige, blide, krlige - men som gr rundt i kirken p deres arbejde eller i hjemmet og stadig har en skarp tunge, som altid lytter til og giver sladder videre. Deres knurren og beklagelser regner de ikke for noget, Gud siger at deres religion - deres ndelighed - hjlper dem ikke, den er fuldstndigt vrdilst!

Elskede, jeg vil ikke st foran Herrens domstol og der opdage, at alt mit arbejde for Herren - hele min ndelig vandring - har vret forgves! Jeg vil ikke hre ham sige. "David du gjorde store gerninger i mit navn, du opbyggede narko rehabilitations centre, hjem for alkoholiker, du prdikede til uanede skarer og vandt mange for mit rige, du gav mad til de sultne, du kldte de ngne du uddrev dmoner og helbredte de syge."

"Men alt var forgves - intet nytter! Jeg kender simpelthen ikke denne mand, som talte med en splittet tunge. Du brugte din tunge til at velsigne med, men bagefter fordmmer du! Ud fra din mund kom mange sde ord - mange vidunderlige oplftende ord, men der var ogs bitter, uvenlige - drbende, hadefulde, misundelige ord! Du tog mine advarsler angende tungen for let, jeg advarede dig, at al din ndelig aktivitet ikke ville gavne dig, om du ikke ville kontrollere din tunge, men du hrte ikke p mig!"

Elskede, tnk p alt det du har gjort for Herren - alle de trer du har grdt for andre, al din medflelse og omsorg som du har haft for andre, ja du har endog vret villig til at nedlgge dit liv for andre, alt dette er intet vrd, om du samtidig har udtalt letsindige ord om andre!

Du undrer dig mske, "Og siger, s ukrlig er Gud ikke, at han ville forkaste al min ndelighed, blot fordi jeg har sagt noget fordmmende?"

Jeg taler her om kristne, som aldrig har lrt at tmme sin tunge. De bagtaler Guds folk uden at blinke med jnene! Her er hvad Gud siger om sdanne fordmmende sladrehanke "Om jeg s taler med menneskers og engles tunger, men ikke har krlighed, er jeg et rungende malm og en klingende bjlde. Og om jeg s har profetisk gave og kender alle hemmeligheder og ejer al kundskab og har al tro, s jeg kan flytte bjerge, men ikke har krlighed, er jeg intet. Og om jeg s uddeler alt, hvad jeg ejer, og giver mit legeme hen til at brndes, men ikke har krlighed, gavner det mig intet." (1 Kor. 13:1-3).

Al din ndelighed. Al din opofrelse er gjort vrdils p grund af en utmmet tunge! Kan du forestille dig, at d for Jesus - blive brndt p blet, give alt til de fattige eller forsage alt her i livet for Herren og s alligevel opdager at alt er forgves?

Du vil ikke modtage en martyrs belnning, for nr du str foran Herrens domstol, da vil han sige, "du gjorde det hele med de forkerte motiver, du havde ikke krlighed i dit hjerte! Du husede bitterhed og det kom ud af din mund, for din tunge var ikke sd og krlig - den var bitter og uvenlig, alt dit arbejde har vret forgves!"


2. De ord du taler afspejler
hvad der er i dit hjerte!


"gleyngel, hvordan skulle I, som er onde, kunne sige noget godt? For hvad hjertet er fuldt af, lber munden over med." (Mat. 12:34).

Hver gang jeg som barn kom til at sige noget uartigt, vaskede min mor, min mund med sbe, men det var ikke min mund som trngte til at blive ren - det var mit hjerte!

Som du kan se, din tunge udtaler kun det som findes i dit hjerte, disse ord kom fra vores Herre Jesus Kristus, uoverlagt ond tale kan kun komme fra et urent hjerte!

Som troende har vi endnu ikke taget det alvorligt, hvad vores Herre har sagt angende det at vi skal tmme vores tunge. Han har gjort det til en hjerte sag - en sag angende liv og dd! Ikke kun afskrer min ustyrlige tunge mig fra at f ndelig belnning - men jeg m ogs erkende, at mit hjerte er sygt og urent, og at noget af helvedes ild ulmer inden i mig!

Om jeg hrer sensuel, liderlig tale fra min mund... om jeg sladrer... om jeg fortller en sjofel vids... om jeg nedvurdere en anden... om jeg taler uvenligt eller er jaloux p nogen... om jeg rber efter min familie... om jeg kalder andre for idioter og lignende... om jeg forbander andre... om en strm af ondskabsfulde ord flyder ud af min mund... da m jeg sprge mig selv: "Hvor meget urent skidt har jeg stadig gemt i mig, siden jeg taler p en sdan mde?"

Jeg m undersge mit hjerte og sprge. "Hvor kommer det fra? Der m stadig vre noget, som jeg ikke har behandlet, for ellers ville jeg ikke tale p en sdan mde, hvorfor bliver jeg ved med at sladre, og udtale drlige ord? Hvorfor udtaler jeg s megen rdden snak? Hvilket uhelligt fstningsvrk har stadig greb om mit hjerte?"

Letsindig uregerlig snak er ikke kun en brist, det er ikke kun en svaghed, eller en vane som vi falder i en gang imellem, man kan somme tider sige om en kristen. "Oh, sommetider kan han sre dig med hans ord, men for det meste er han sd og krlig, inderst inde elsker han Herren, han nsker ikke at sre nogen."

Nej! Jacob siger at hele personens ndelige vren tilregnes ham! Endnu mere, Jesus siger at han har et urent ondt hjerte!

Kender du nogen i kirken som engang imellem vil komme hen til dig og hvidske. "Har du hrt hvad jeg har hrt?"... Men lg dig dette p sinde: Lige meget hvor from denne person udgiver sig for at vre, det er ligegyldigt hvor meget vedkommende beder eller priser Gud i kirken, s er der noget ondt i dette menneskes hjerte - et eller andet som er forkert, noget som endnu ikke har vret behandlet af Hellignden!

Jesus tager dette meget alvorligt: "... For hvad hjertet er fuldt af, lber munden over med. Et godt menneske tager gode ting frem af sit gode forrd, og et ondt menneske tager onde ting frem af sit onde." (Mat. 12:34-35). Jesus siger. "Om du ikke vogter din tunge - trttekr, beklagende, knurrende, sladrende - da har du et alvorligt problem i dit hjerte! Da er dit hjerte ikke ret indfor Gud og det er meget alvorligt. Da ligger der et ondt forrd gemt i dig, prcis lige som slangen har en pose ddelige gift oplagret i sin kbe, om der kommer gift ud fra dig, da er det fordi posen ikke er blevet tmt!"

Ingen prst, ingen kristen er fritaget fra denne advarsel fra Herren! Men Jesus siger til os alle. "Undersg dit hjerte - undersg hvorfor du stadig udtaler skdeslse ord!" "Kan en kilde give bde fersk og salt vand af samme vld?" (Jacob 3:11).

Ligegyldigt hvornr jeg tillader en lille brod af sladder at passere mine lber, m jeg stoppe op og sige til Herren. "Herre der m stadig vre en lille rod af jalousi eller misundelse i mit hjerte, for ellers kunne jeg ikke have bedmt min brors eller sster s letfrdigt? For nr det er der, s er der stadig meget Hellignden m rense ud i mig! Oh fader, grav dybt ned i mit hjerte og rens roden af bitterhed, begrlighed, stolthed ud - ligegyldigt hvad der er!"

Fornyelig var der en fra vores stab, som forsgte at undskylde en kristen bror, som havde beget utugt overfor en nyomvendt, denne nye kristen sagde, "Det er ingen problem - for Jesu blod dkker os fra al synd, han er dkket."

Min unge ven, du har misforstet det hele! Jesu blod dkker kun de synder, som man virkelig har angret og omvendt sig fra. Blodet undskylder eller overser aldrig synd, nr din bror lever i utroskab da m han bje sig ned foran Jesus og bekende sin synd og rbe om kraft til at overvinde Dalilas tillokkelser som stadig lever i ham!

Ligeledes er det med tungens synd! Vi vover ikke at fortstte med at udtale sladder eller andre ord - for derefter at lgge sig om aftenen og fremsige nogle generelle bnner om bekendelse: "Herren, om jeg har sagt noget forkert i dag, s tilgiv mig og dk mig med dit blod."

Nej! Gud vil have dette onde udrevet fra dit hjerte - den pose fuld af skjult gift som findes inden i dig! Det skal ikke dkkes - men det skal benbares og fjernes, Gud nsker at f roden op og helbrede dig fuldstndig fra det. Dit problem er, du beder om at vre dkket af blodet, selv om du aldrig har omvendt dig fra det og fet fjernet ondskabens rod!


3. P dommens dag da m vi st til ansvar,
for ethvert uoverlagt ord som vi har udtalt!


"Men jeg siger jer: P dommens dag skal mennesker aflgge regnskab for ethvert tomt ord, de har talt. P dine ord skal du frikendes, og p dine ord skal du fordmmes." (Mat. 12:36-37).

Vi gr som om vore ord bare dr og falder til jorden, eller forsvinder til ingenting i luften, men sdan er det ikke! Vore ord fortstter med at leve - de dr ikke!

Du siger mske, "Jeg har kun fortalt denne sladder til en ven og han har lovet ikke at sige det videre, den vil stoppe hos ham. "Nej, det vil den ikke! Ethvert ord, som du og jeg har udtalt er optegnet, nedskrevet i evigheden - og vi vil genhre dem ordret p dommens dag. Disse ord vil fordmme os, med mindre vi har bekendt og afvist dem, oprykket de onde rdder som har vret rsagen til at vi har udtalt dem!

Du sprger. "Kan jeg bare bede en lille bn hvor jeg siger, Jesus tilgiv mig, udrader det hele!" Nej - ikke om du ngter at behandle roden af denne synd!

Jeg husker hvordan jeg p et tidspunkt kom under en dyb overbevisning, efter at jeg havde videregivet en umoralsk gang sladder til en ven, det jag sagde var sandt - det drejede sig om en moralsk situation. Det drejede sig om en prst, hans navn dukkede op i vores samtale og da sagde jeg. "Stol ikke p ham, for jeg ved noget om ham!

Selv om jeg stoppede her, s flte jeg fordmmelse, Hellignden hviskede til mig. "Stop her og nu! Der er ingen som behver at hvide dette, sig ikke mere, for det tjener ingen forml - det er kun sladder, lad vre med at genfortl det - for det kan sre denne mands karakter!"

Det jeg havde sagt, var allerede galt nok, men s vltede alle enkelthederne angende denne sag ud af mig! Jeg vidste, at jeg skulle have stoppet der, bagefter overbeviste Hellignden mig, derefter ringede jeg til min ven og sagde. "Jeg er oprigtig meget ked af det - det var sladder, jeg tillod noget som er uden undskyldning, vil du ikke nok lade vre med at gentage det, prv om du kan glemme det."

Min ven forsikrede mig om, at det havde vret forkert af mig. "Jeg kender ikke den mand, svarede han. "Og jeg genfortller aldrig den slags ting." Tilsyneladende beroligede det min nd for en tid, men ndens overbevisning nagede mig stadig. Hvorfor? Hvorfor kunne jeg ikke lade det ligge? For nr du planter noget i andres sind, s kan du ikke tage det ud igen! Selv om det aldrig bliver genfortalt, det dr ikke der!

Den flelse som konstant nagede mig var: "Hvorfor gjorde jeg det? Gud har jeg noget imod ham? Frydede jeg mig i det skjulte over hans fald? Hvorfor var jeg ikke mere intresseret i at se hans genoprettelse? Hvad for et hjerte er det jeg har? Herre tilgiv mig, men helbred mig ogs, jeg vil ikke mde dig p dommens dag med noget uopgjort ondt i mig!"

Er min synd dkket af Jesu blod? Ja - fordi jeg fuldstndig indrmmede at jeg havde syndet og jeg tillod Hellignden at vise mig noget af den lovens bogstavs stolthed, som stadig boede i mig, Jeg tillod Ham, at ydmyge mig og helbrede mig! Fra da af, s snart jeg begynder at sige noget om nogen, adlyder jeg Hellignden nr Han siger hjt og klart, "Stop"

Jesus advarsel har vkket Guds frygten i mig" P dine ord skal du frikendes, og p dine ord skal du fordmmes." (Mat. 12:37). Jesus sagde ikke at vi ville blive dmt p grund af vores begr efter narko, alkohol, det er alle de grimme synder, og naturligvis vil de blive dmt. Men Jesus sagde til os. "Du vil blive dmt p grund af dine ord - p hvad du har sagt!"

Nu sprger jeg dig - er du en af dem som velsigner med din tunge, men som ogs forbander? " Med den velsigner vi Herren og Faderen, og med den forbander vi mennesker, som er skabt i Guds billede; fra samme mund lyder bde velsignelse og forbandelse. Mine brdre, sdan br det ikke vre. (Jacob 3:9-10).

Det Grske ord for forbande betyder her "at rive ned at nedflde en at anklage nogen for noget ondt." Ja sdan er det, ofte kommer der velsignelser og lovprisning til Gud ud af vores mund - men ogs ondskabsfuld sladder, som nedriver omdmmet af hans tjener, en sdan letfrdig tale nedriver Kristi legeme! Det bekmper Guds arbejde!

Du kan delgge et menneskes omdmme uden at sige et ord - bare ved at lave ansigtsgrimasser, p et tidspunkt var der en der spurgte mig om noget vedrrende en som jeg havde vret nd til at korrigere p mange forskellige omrder, da jeg blev rdspurgt sagde jeg ikke et ord - jeg lftede bare nsen lidt opad og rystede p hovedet, han som spurgte mig sagde, "Du har ikke sagt et ord, men du har fortalt mig alt, hvad jeg har brug for at hvide." Jeg havde planter negative tanker ind i hans tanker! Dette vedrrer ogs, det at tmme sin tunge.

"Mange troende er meget omhyggelige med ikke at sige hvad de tnker; men de er ikke omhyggelige med deres ord. Men meget af det gode de siger er hypokondrisk - fordi deres tunge er fyldt med ondskab! " ...med munden velsigner de, men i deres indre forbander de!" (Salme 62:5).

Disse mennesker tager dig i hnden, de smiler varmt til dig, de siger rare ting til dig, som for eksempel, "Hvordan har du det? Det er rart at se dig, du ser godt ud i dag!" Men nr de vender sig, s hvisker de til andre, som str tt ved, "Hvilken idiot! Hun ser ud som gang opvarmet mad, har du set hvor meget hun har taget p i vgt? Hendes jne ser skrkkelige ud!" ...de har en glat tunge." (Salme 5:9).

Ingen kristen, skulle opfre sig sledes, du kan vre sikker p at der findes en rod af bitterhed i et sdant menneske - noget som er meget forkert i hjertet! En sand troende som vandrer nr ved Herren, ville ikke vre istand til at udfre en sdan handling.

Nu siger du: "Vent lige lidt prst, frst fortller du mig, hvor alvorligt det er at have en ls tunge, men nu siger du at jeg bliver dmt for de tanker jeg har haft om mennesker?"

Det er helt- korrekt!

" Selv om en hr belejrer mig, er mit hjerte uden frygt." For som du tnker, sdan er dit hjerte..." (Ordsp. 27:3). (Eng. Oversttelse) "(Krligheden)...Tnker ikke ondt" (1 Kor. 13:5). (Eng. Oversttelse) Vis mig et menneske som har en mistnksom natur, da vil jeg afslre at dette menneske er en som holder sig strengt til lovens bogstav" der ligger en bogstavens nd bag. Denne person har en genstridig personlighed, mske har vedkommende aldrig helt overgiver sig til Jesus. Han frygter altid at andre skal falde ind i de fristelser, som han selv m kmpe imod!

Den person, som er mest farlig, er den som fortller sladder videre - som involverer sig i samtaler som ikke er opbyggelige men som er destruktive - men som stadig mener at han ikke nsker at sre nogen! Nr du konfrontere en sdan person med denne synd, ser vedkommende bedrvet ud og fr trer i jnene, samtidig som vedkommende siger, sdan er jeg ikke, jeg elsker min kirke, min prst - jeg elsker Kristi legeme, det er muligt at jeg har sagt noget lignende, noget der kan beregnes som sladder eller uklogt, men Gud kender mit hjerte og han ved at jeg aldrig har villet skade nogen."

En sdan holdning er farlig! Bibelen siger at store brande er opstet ved sm gnister! Og din lille gnist, kan blive rsag til et mgtigt bl, selv om du ikke nskede at det skulle komme ud af kontrol! "Tnk p, at den mindste ild kan stte den strste skov i brand!" (Jacob 3:6). Du kan nonchalant lade en lille gnist falde om en anden - dette kan vre nok til at delgge en andens karakter, nd, ja hele vedkommendes natur!

Det er ligegyldigt hvad dine motiver var - for skaden er gjort, din lille gnist har allerede sat en stor brand i gang, og nu er den helt ude af kontrol. Den kunne vre rsag til at nogens omdmme er delagt, det kunne vre rsag til at nogen skammer sig, er kede af det, det er ligegyldigt hvad dine motiver var til at fortlle det, du er stadig skyldig - du er den som startede ilden! Det var din ustyrlige tunge som startede det hele!

Hvordan kan du f kontrol over dette ddelige vben, som er din tunge?


4. Du kan ikke tmme din egen tunge
- det m Gud gre for dig!


"Men tungen kan intet menneske tmme, den er ustandselig p frde med sin ondskab og fuld af ddbringende gift." (Jacob 3:8).

Hvordan forventer Gud at vi skal styre vores tunge, nr hans ord siger at intet menneske kan gre det? Jesus giver os svaret: "Jesus s p dem og svarede: "For mennesker er det umuligt, men for Gud er alting muligt." (Mat. 19:26). Det er lige s umuligt for dig at tmme din tunge, som det er for en vild hest at tmme sig selv, vilde heste bliver tmmet ved at erfarne trner "knkker" dem og Hellignden er vores trner, alene han kan knkke vores vilde ustyrlige tunge!

Profeten Esajas viser os et eksempel af hvordan vi kan helbrede vores tunge:

  1. Esajas nrmede sig Herren og han bad om et syn om Guds hellighed. Han sagde: "... da s jeg Herren sidde p en hjt ophjet trone... " (Esajas 6:1).

    Enhver som nsker at leve til Guds velbehag, m vedvarende sge hans nrvr, indtil du fr en benbaring af Guds hellighed, al helbredelse, al sand velsignelse, al sejer begynder ved Hans trone, det er der vi ser Hans hellighed!

  2. I Guds hellige nrvr blev Esajas overbevist om at han havde urene lber. " Da sagde jeg: Ve mig, det er ude med mig, for jeg er en mand med urene lber, jeg bor i et folk med urene lber, og nu har mine jne set kongen, Hrskarers Herre." (vers 5).

    Hvorfor rbte Esajas, jeg er en mand med urene lber? Det var fordi han havde set Herrens herlighed! "Jeg har set Ham i mit sind - jeg har set glansen af Hans herlighed! Og jeg ved at han ikke tler nogen synd! "Vores synd bliver overordentlig nrvrende nr vi er i Guds nrhed. Lyset fra Hans tilstedevrelse afslrer alt det som ikke er Ham lig!

  3. Esajas tillod Herren at rre ham og rense ham med hans hellige ild. " Men en af seraferne flj hen til mig; i hnden havde han et stykke gloende kul, som han havde taget fra alteret med en tang. v7 Han berrte min mund og sagde: Nu har dette rrt dine lber, din skyld er fjernet, og din synd er sonet." (vers 6-7).

    Guds ord er som levende kul - og Hellignden er dens ild! Lige nu er du blevet berrt af Hellignden igennem dette budskab og Gud vil stte sin ild til din tunge for at rense og hellige den, Han kan gre det for dig - om du vil tillade Hans ord at overbevise dig! Han er den eneste som kan gre det. Det du m gre, er helt enkelt at bekende, lige som Esajas gjorde. "Ve mig, for jeg er en mand (kvinde) med urene lber!"

Hemmeligheden ved at overvinde, narko, alkohol eller en ustyrlig tunge, er at holde sig nr ved Jesus - at have et nrt fllesskab med han - at lre han at kende! Nr vi nrmer os Ham, da vil hans nrvr afslre hvad der er i vores hjerte. Mange kristne fortstter med at sladre, fordi de aldrig har vret nr ved Kristus. De har aldrig vret i hans nrhed lnge nok til at de har kunnet se hvor ustyrlig og uren deres tunge er!

Lad dette budskab g lige ind i dit hjerte, lad det gennembore dit hjerte med dets rensende ild, bekend. "Ja Herre det er mig! Jeg vil ikke lade disse ord g mig forbi! Gennembor mine lber og min tunge, rens min mund og mit hjerte!"

Lad Hellignden overbevise dig hver eneste gang du starter med at ville sige noget uoverlagt, uvenligt uigennemtnkt. Da vil Han vinke til dig med et lille flag, bed ham om at gre dig super-sensitiv overfor Hans rst - og s adlyd Ham nr Han taler, mske stopper han dig midt i en stning, hvor du fler Helligndens overbevisning, da vil du sige til den person som du taler med.

"Jeg er ked af det - Men Gud har lige sagt at jeg skal stoppe, lad os glemme det her og nu M der kun komme velsignelser fra dit liv - fra et rent hjerte fra en venlig tunge - som er tmmet igennem bn og ved Hellignden!

Oversat til dansk af Birthe Lyngkilde,
Snderborg, Danmark d. 30 Januar, 1999.

Bibelcitater fra Det Danske Bibelselskabs 1992 oversttelse.

---
Brugt med tilladelse bevilget af World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Ren tekst Fil + Dansk Indholdsfortegnelse + Kapel + Abonnere + Forlagsret

Times Square Church Information | Ny Laeser Information

Flersproglig Menu


KOPIRETTIGHEDER OG REPRODUKTIONS BEGRAENSNINGER:

Eneretten til denne datafil tilhoerer World Challenge. Den maa ikke aendres eller redigeres paa nogen vis. Den maa kun kopieresi sin helhed til distribuering som gratis dokument. Al reproduktion af denne datafil maa indeholde kopirettighedsinformationer ( d.v.s.: Forlagsret (C) 1999 by World Challenge"). Denne datafil kan ikke bruges uden tilladelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for at fremme noget andet salgsbart produkt. Dette omfatter hele dens indhold, med undatagelse af nogle faa korte citater. Giv venligst anerkendelse til foelggende kilder. Forlagsret (C) 1999 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Dette materiale er udelukkende til personligt brug og m ikke posteres offentligt p andre web sider. The Lorain County Free-Net Chapel har eneret fra World Challenge, Inc. til offentligt at fremvise disse budskaber p dets webside. Du har tilladelse til at nedtage, kopiere, trykke og distribuere dette materiale, s lnge du ikke fremviser det p et andet sted p Internet. Du m dog gerne stte en link til dennes beliggenhed med henblik p reference til disse budskaber.


Denne side er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc.®
Sammenfoerer vanskeligtstillede unge og aeldrer med livsforvandlende programmer
Web Site - http://misslink.org
Chapel - http://misslink.org/chapel2.html
Home of the Times Square Church Praedikestol Serie af David Wilkerson
http://misslink.org/chapel/teacher/multilan.html


Forlagsret - Forlagsret © 1999 - The Lorain County Free-Net Kapel
North Central Ohio, U.S.A.

OEVERST PAA SIDEN

Vores webmaster har brug for dine kommentarer og forslag.
Denne side er sidst opdateret d. 5 Februar 1999.

Why Revival Tarries/ "Help!"/ What's Here/ Sponsor/ Statement of Faith/ Dansk Indholdsfortegnelse/ Around the Piano/ Bulletin/ Library/ Praedikestol Serie