Click here to go to World Challenge Pulpit Series multilingual site

Seitsemn tuhatta ei kumartanut
(Seven thousand did not bow a message about Gods hidden remnant)


Tekstitiedosto + Suomenkielinen valikko + Kotisivu + Tilaa + Tekijoikeudet + Cover Letter

David Wilkerson
Huhtikuu 23, 2001
__________

Haluan vied sinut Hoorebin vuorelle Israeliin, erseen synkkn luolaan. Luolassa istuu yksininen Jumalan profeetta. Tm jumalallinen mies on jo iks, luultavasti yli seitsemnkymment. Ja hn tuntee olonsa aivan yksiniseksi. Hn on tysin luopunut yhteiskunnasta.

Neljkymment piv aikaisemmin tuo profeetta oli pyytnyt Jumalaa lymn hnet kuoliaaksi. Hn oli vakuuttunut, Tm kansakunta on mennyt liian pitklle. Ja seurakunta on luopunut niin, ett paluuta ei ole. Jokainen johtaja on paholaisen stkynukke. Hertys on nyt aivan mahdottomuus. Toivoa ei ole jljell. Herra, olen saanut tarpeekseni. Ole kiltti ja ota elmni pois. (katso 1Kun. 19:4).

Kuka oli tm profeetta? Se oli tietysti Elia. Ja hn tuli sellaiseen eptoivoiseen tilaan vain muutamia tunteja sen jlkeen, kun hn oli saavuttanut elmnmittaisen palvelutyns suurimman voiton.

Muistatte kyll kertomuksen. Karmelin vuorella Elia kohtasi 850 vr profeettaa nytksess, jossa oli panoksena elm tai kuolema, ja jonka aiheena oli, ett kenen Jumala voittaisi. 450 nist profeetoista palveli pakanajumala baalia, toiset 400 olivat niiden epjumalapylviden pappeja, jotka paha kuningatar Iisebel oli rakennuttanut. Nyt, demonisessa rituaalissa nm baalin profeetat alkoivat tanssia ja valittaa, yritten hertt jumalaansa. Kun tuo hulluus lopulta pttyi, profeetat olivat verta vuotavia, tysin uupuneita.

Sitten Elia astui vuorostaan esiin. Hn yksinkertaisesti kutsui Herraa, ja heti iski taivaasta yliluonnollinen tuli. Kaiken saartava kuumuus kulutti sek profeetan uhrin ett ne kaksitoista tynnyrillist vett, jotka hn oli kaatanut sen ymprille. Se kulutti jopa alttarin kivet.

Mik kunnioitusta herttv nyts Jumalan kaikkivaltiaasta voimasta! Vrt profeetat vapisivat tuon nkemisest. Ja ne luopuneet israelilaiset, jotka olivat paikalla, lankesivat kaikki polvilleen, huutaen, Herra on Jumala! Herra on Jumala! (18:39).

Sitten Elia tappoi jokaisen noista 850 vrst profeetasta. kki hertys oli palannut Israeliin. Se hertys, jota Elia oli rukoillut, oli viimein tullut tai niin hn ajatteli: Tm on Jumalan hetki. Se on sen uudistuksen alku, josta min olen saarnannut niin kauan.

Elia tuli niin tyteen voimaa, ett hn juoksi kuningas Ahabin vaunuja nopeammin 40 kilometrin matkan takaisin pkaupunkiin, Jisreeliin. Hnen mielens on varmasti kiitnyt tmn tyylisten ajatusten kanssa, Kuka voi olla sit vastaan, mit Jumala on tnn tehnyt? Tmn kansakunnan aistillisen, jumalattoman hallituksen tytyy romahtaa. Ja Iisebel on seuraava. Hn saattaa kiirehti takaisin epjumalia palvovan isns luokse Siidoniin juuri nyt. Epilemtt hn on kuullut tulesta, joka tuli taivaasta, ja hn tahtoo paeta Pyhn Hengen puhdistusta. Tmn tytyy olla suurin hetki Israelin historiassa!

Elia oli vakuuttunut, ett nyt kansa kuuntelisi hnt. Min uskon, ett hn ptti menn suoraan hylttyyn temppeliin Jisreeliin, palauttamaan ennalleen puhtaan palvonnan. Mutta ennen kuin hn edes lhestyi kaupunkia, hnt lhestyi Iisebelin sanansaattaja. Kuningatar uhkasi, Jumalat rangaiskoot minua nyt ja vasta, jollen min huomenna thn aikaan tee sinulle samaa, mik jokaiselle nist on tehty (19:2). Hn siis kertoi Elialle, Profeetta, sinulla on tasan yksi piv aikaa el, ennen kuin tapan sinut sill tavalla, jolla tapoit minun pappini!

Vuorokauden sisll uskomattomasta voitostaan Karmelin vuorella, Elia oli taas ermaassa, vapisten kinsteripensaan alla. Hnen mielessn kaikki oli eponnistunut. Ja yn kuluessa kaikki hnen toivonsa uudistuksista olivat kadonneet.

Neljkymment piv myhemmin me lydmme Elian majailemasta luolasta, aivan yksin. Heprean kielen sana majailusta merkitsee pyshty tai viipy. Siihen sisltyvt mys merkitykset valittaa tai kantaa kaunaa. Ilmeisesti Elia oli pttnyt, Kaikki on ohi. Kaikki on loppu. Jos ihmeellinen tuli taivaasta ei tee vaikutusta luopuneeseen kansaan, mikn ei tee.

Sitten Raamattu kertoo meille, Herran sana tuli hnelle: Hn kysyi hnelt: Mit sin tll teet, Elia? (19:9). Tm on Jumalan tapa sanoa, Mik sinua vaivaa, Elia? Miksi tuo viha? Mist tahdot valittaa?

kki tuo profeetta alkoi purkaa taakkaa patoutuneelta sydmeltn: Min olen kiivailemalla kiivaillut Herran, Jumalan Sebaotin, puolesta. Sill israelilaiset ovat hyljnneet sinun liittosi, hajottaneet sinun alttarisi ja tappaneet miekalla sinun profeettasi. Min yksin olen jnyt jljelle, mutta minunkin henkeni he vijyvt, ottaaksensa sen (19:10).

Paljon siit, mit Elia sanoi, oli totta. Jumalan kansa oli surullisessa tilassa. Pahuus rehotti Israelissa. Ja oikeita profeettoja pahoinpideltiin ja heidn sanojaan pilkattiin. Kuitenkin, tst huolimatta Elia pysyi uskollisena. Hn oli tysin antautunut Jumalan asialle, rukoillen paljon hertyksen puolesta. Mutta hn oli vrss ajatellessaan, ett hn kantoi yksin Herran kuormaa.

En usko Elian olleen ylpe sanoessaan, Min olen ainoa synti vihaava, Jumalaa pelkv saarnaaja, joka on jljell tss kansakunnassa. Minun mielestni Elia oli yksinkertaisesti yksinisyyden voittama. Min uskon, ett hn tarkoitti, Herra, jos toiset ovat yht kiivaita puolestasi niin kuin min olen, miss he ovat? En ne kenenkn huutavan synti vastaan niin kuin min teen.

Tosiasia on, ett monet rukoilevat ihmiset ovat usein yksinisi. Ja harvat ovat sosiaalisia tai ihmisten kanssa paljon tekemisiss. Miksi? Jokainen, joka rukouksessa painii Herran kanssa, jakaa sydmens taakkaa. He alkavat nhd niin kuin Jumala nkee. Ja he kykenevt havaitsemaan Jumalan kansan todellisen tilan. Heit harmittaa kaikki se liha ja turhuus, joita he nkevt Hnen huoneessaan. Ja se ajaa heidt kasvoilleen rukoilemaan niin kuin Elia, huolestuneella, srkyneell sydmell.

Jos olet rukouksen ihminen, olet luultavasti tuntenut olosi yksiniseksi, niin kuin Elia. Ehk sinkin murehdit kansakuntaasi, erityisesti sit loputonta verivirtaa, jota Amerikka on vuodattanut abortin kautta. Ehk huudat kuten Aamos, Herra, l anna minun istua hiljaa paikoillani, kun seurakunnassasi on sellaisia suuria siteit! Ehk ihmettelet, kuten Elia, Miss ovat jumalalliset johtajat ja paimenet, joiden sydmet ovat srkyneet? Miss ovat ne, jotka yh uskovat pyhyyteen lihallisten tapojen sijasta? Minusta tuntuu kuin olisin syrjytynyt fanaatikko. Herra, johdata minut toisten sellaisten seuraan, jotka nkevt, mit minkin nen.

Ajattele nyt Eliaa, joka oli yksin tuossa luolassa. Hnen on tytynyt olla tydellisen yksinisyyden musertama. Sitten hiljainen tuulen hymin tuli jlleen kysymn hnelt, Mit sin tll teet, Elia? (1Kun. 19:13). Taas Elia vastasi, Min yksin olen jnyt jljelle, mutta minunkin henkeni he vijyvt, ottaaksensa sen (19:14).

Tll kertaa Jumala vastasi hnelle, Et sin ole yksin, Elia. Pian tulet tapaamaan palvelijani Hasaelin. Haluan sinun voitelevan hnet Syyrian kuninkaaksi. Ja on jumalallinen Jeehu, jonka olet voiteleva Israelin kuninkaaksi. On mys nuori profeetta Elisa, joka tulee palvelemaan rinnallasi.

Lopuksi Herra sanoi Elialle: Minulla on jljell Israelissa seitsemntuhatta: kaikki, joiden polvet eivt ole notkistuneet Baalille, ja kaikki, joiden suut eivt ole hnelle suuta antaneet (19:18, hepr.tekstin mukaan). Jumala sanoi, Minulla on, Elia, ktkettyn 7000 miest ja naista, jotka eivt ole antautuneet tmn ajan hengelle. He kasvavat minun Hengessni. Ja he kaikki jakavat kanssasi samaa taakkaa.

Niden seitsemn tuhannen keskuudessa oli sata oikeaa profeettaa, jotka jumalallinen Obadja oli piilottanut luoliin. Obadja oli korkea-arvoinen hallitusmies, joka palveli pahan kuningas Ahabin taloudessa. Hn oli piilottanut ne sata profeettaa kahteen luolaan, viisikymment kerrallaan, ja piti heit elossa leivll ja vedell. Elian on tytynyt tiet nist profeetoista. Ja hn tunsi mys Miikan, jumalallisen profeetan, jonka Ahab oli vanginnut, koska hn oli profetoinut hnelle kovia asioita (katso 22:8). Kuitenkin, vaikka Elia tunsi nm miehet, hn oli edelleen yksinisyyden voittama kutsumuksessaan.


Nm seitsemn tuhatta edustavat sit pyh jnnst,
jota Jumala on tn pivn valmistamassa
tulevaa sekasortoa varten.


Jumalalla on mys tss sukupolvessa piilotettu jnns, jotka eivt ole kumartaneet tmn ajan epjumalia. Saadaksemme tst aiheesta tydellisempi ksitys, meidn tytyy tutkia, mit tapahtui Israelissa Elian aikana.

Baalin palvonta alkoi Baabelin tornilla, Nimrodin hallitessa. Tm jumalaton mies julisti, Tehkmme itsellemme nimi (1Moos. 11:4). Niin Baabel rakennettiin inhimillisen menestyksen ja suorituskyvyn muistomerkiksi. Huipulla oli thtitorni, miss astrologit seurasivat taivaan merkkej. Nm ylpet ihmiset tavoittelivat thti kirjaimellisesti.

Elian aikana baal luultavasti antoi palvojilleen menestyksen ja kuuluisuuden. Ne, jotka suutelivat sen patsaan jalkoja, saivat tyttymyst jokaisella aineellisuuden ja aistillisuuden alueella. Keit olivat nm baalin palvojat? He olivat Jumalan valittua kanssa, Herrasta luopuneita palvojia. Kuten minkin, saatat ihmetell, kuinka Jumalan kansaa voidaan vet mukaan sellaiseen trken epjumalanpalvontaan.

Ensimmiseksi, Jumala oli jo valmiiksi tuominnut nm ihmiset menestyksen himoitsemisesta. Heidn oli paettava Egyptiin, miss he kohtasivat kyhyytt, nlk ja kodittomuutta. He nkivt, ett baalin seuraajia siunattiin aineellisesti. Ja he jrkeilivt, Meill oli paljon ruokaa Jerusalemissa, kun me kumarsimme patsaitamme. Me olimme silloin siunattuja ja me menestyimme, eik krsimyst ollut. Mutta siit lhtien, kun lopetimme noiden patsaiden palvomisen, me olemme kohdanneet ainoastaan vaikeuksia. Palatkaamme polttamaan suitsuketta ja valmistamaan juomauhreja taivaan kuningattarelle. Ehk me sitten saamme jlleen ne asiat, joita me haluamme (katso Jer. 44:16-19).

Jumalan kansa oli langennut menestysteologian voimalliseen viettelykseen. Ahneuden ja petollisuuden henki oli tarttunut heihin niin, ett heidn elmns keskittyivt nyt hyvinvoinnin ja arvostuksen ymprille. Ei menestyksess tietenkn ole mitn vr, jos asiat tehdn Jumalan tavalla: pitmll kiinni Kristuksesta, antaen kymmenykset uskollisesti ja alistuen Hnen tahtoonsa. Mutta Israelissa oli eppyh sekoitus: kansa kumarsi Jumalaa, koska he pelksivt Hnen tuomiotaan, mutta he himoitsivat aineellisia asioita.

Juuri nyt, tuo sama baalin henki raivoaa kansakunnassamme. Wall Streetill, USA:n prssin edess, me voimme nhd tmn pakanajumalan patsaan. Se on pronssinen valtava hrk, joka edustaa prssi (Pieni sanaleikki - Bull market tarkoittaa prssi, Bull hrk, suom. huom.). Se edustaa jatkuvasti kasvavaa menestyst, suurta hyvinvointia ja mainetta, ihmisten saavutuksia. Nm ovat niit jumalia, joita kansakuntamme kumartaa!

Ajattele: ihmist pidetn menestyvn, jos hn kokoaa miljoonia. Hnell saattaa olla tarpeeksi rahaa elkseen loppuelmns huoletta. Ehk hn on jopa saanut jotain arvostusta. Min kerron sinulle, ett sill ei ole merkityst, jos hnen avioliittonsa eponnistuu, jos hn sekaantuu huoriin, tai jos hn raunioittaa viattomia ihmisi tavoitellessaan mainetta, valtaa ja hyvinvointia. Kuitenkin, maailman standardien mukaan, hnt pidetn menestyksen tiivistelmn.

Mik sekava, pinvastainen menestyksen nkkulma! Kuitenkin valtavat vkijoukot kamppailevat sen puolesta. Koko kansakuntamme kysyy, Tahdotko miljonriksi?, ikviden rikastumista.


Tm kieroutunut ksitys menestyksest
on hiipinyt seurakuntiin.


Tm sama, viettelev baalin henki tekee tytn seurakunnissa lpi koko Amerikan. Suuria joukkoja uskovia ajaa eteenpin pakottava suuruuden tarve. Tuloksena heidt lakaistaan tuhlailevaan elmntyyliin ja velkojen pohjattomiin kuoppiin.

Tm henki on saanut aikaan mys sellaisen kieron menestyksen nkkulman, joka on samanlainen kuin maailmankin. Kun Kanadan helluntailiike hiljattain piti seminaaria menestyville paimenille, ehtona oli, ett sinne voivat tulla ainoastaan sellaiset palvelijat, joiden seurakunnissa on vhintn tuhat ihmist. Selkesti suuret luvut olivat heidn ainoa menestyksen kriteerins.

Todistin jotain vastaavaa, kun aloin tehd tyt jengien ja pihdeongelmaisten kanssa New Yorkissa. Minut esiteltiin erlle tunnetulle evankelistalle, jolla oli ers kampanja meneilln paikallisessa seurakunnassa. Se, mit tuo mies minulle kertoi, jrkytti minua. Hn sanoi, Jos et tee sit ennen kuin tytt 50, et tee sit koskaan. Minulla on viisi vuotta jljell. Tll hetkell teen TV-sarjaa, joka voi olla viimeinen mahdollisuuteni tuohon tavoitteeseen.

Min mykistyin. Mit hn tarkoitti sen tekemisell? Halusiko hn jonkinlaista mainetta? Minulle sen tekeminen merkitsi sit, ett minulla oli tarpeeksi rahaa maksaa Teen Challenge keskuksen shklasku. Tai se tarkoitti seuraavan sellaisen huumeriippuvaisen etsimist, joka tahtoi Jeesuksen vapauttavan hnet.

Liian usein me mittaamme menestyst sen kautta, kuinka suuri seurakunta on, tai kuinka paksu sen budjetti on. Jos pyydt tavallista kristitty kuvailemaan, kuinka Jumala on siunannut hnt, hn luultavasti vastaa, Herra on antanut minulle uuden auton, kauniin kodin ja hyvt tulot. Kuitenkin jossain vaiheessa tuo sama henkil voi vastata, Jumala on siunannut minua rukoustaakalla ja uudella nyll eksyneist sieluista. Hn on uudistanut minun nlkni Hnen puoleensa.

Jeesus kuvailee, kuinka sellaiset uskovat haalistuvat: Nm ovat ne, jotka kuulevat sanan, mutta maailman huolet ja rikkauden viettelys ja muut himot psevt valtaan ja tukahduttavat sanan, ja se j hedelmttmksi (Mark. 4:18-19). Yksinkertaisesti sanottuna kaikki, mik hiritsee kulkuamme Jeesuksen kanssa, on synti. Jos me sallimme jonkun painautua sydmiimme tarpeen menesty, saada rahaa tai suosiota se laittaa meidt polvilleen baalin eteen. Hengelliset silmmme sokaistuvat. Ja sydmemme kylmenevt, eivtk ole en innokkaita Jeesuksen puoleen.


Baalin temppelit olivat tptysi Israelissa.


Israelilaiset tulivat laumoittain baalin maineen ja menestyksen seurakuntaan. Ja pian tss luopuneessa seurakunnassa vallitsi sanoin kuvaamaton turmelus. Silloin Herra kehui Elialle niit seitsem tuhatta, jotka eivt olleet kumartaneet: Min olen varannut itselleni seitsemn tuhatta vanhurskasta pyh. He ovat vastustaneet kaikkea maineen ja menestyksen himoa. Ja he ovat kokonaan minun.

Meidn tulisi olla kiitollisia Jumalalle monista suurista uskonsankareista: innokkaista Elian kaltaisista profeetoista, taipumattomista Danielin kaltaisista rukoustaistelijoista, voimallisesti kytetyist Obadjan kaltaisista virkamiehist, miehist ja naisista, jotka tekivt voimallisia urotekoja kuten Daavid ja Debora. Min uskon, ett on oikein, ett opiskelemme heidn esimerkkejn havaitaksemme jumalallisen elmn salaisuudet.

Kuinka monet meist pyrkivt jljittelemn noita seitsem tuhatta nimelt mainitsematonta, tuntematonta palvelijaa, jotka kieltytyivt kumartamasta baalia? Sellaiset piilossa olevat uskon miehet ja naiset ovat harvat ja harvinaiset. Itse asiassa min uskon, ett se jnns, jonka Jumala on varannut itselleen, ei ole niin suuri kuin saatamme luulla. Raamattu tekee selvksi, ett jokaisessa pahassa sukupolvessa ainoastaan pieni jnns pysyi oikeassa. Lisksi, tulevina kaaoksen pivin seurakunta tulee kohtaamaan suuren uskovien luopumuksen.

Paavali kirjoittaa, Samoin on nyt tnkin aikana olemassa jnns armon valinnan mukaan (Room. 11:5). Ja Jeesus varoittaa, Menk ahtaasta portista sislle. Sill se portti on avara ja tie lavea, joka vie kadotukseen, ja monta on, jotka siit sislle menevt; mutta se portti on ahdas ja tie kaita, joka vie elmn, ja harvat ovat ne, jotka sen lytvt (Matt. 7:13-14).

Ei yksin Elian rukoukset tuoneet tulta alas taivaasta. Sen toivat seitsemn tuhannen piiloutuneen Jumalaa rakastavan rukoukset. Nm ihmiset oli suljettu maanalaisiin tapaamisiin, rukoilemisiin metsiss, jotkut palvelivat yksin Ahabin talossa, kaikille muille tuntemattomina paitsi Herralle. Silti he olivat uskollisia kutsumukselleen rukoilla, ja Jumala kuuli heit.


Tmn min uskon olevan
Jumalan menestyksen mitta.


Menestys Jumalan silmiss tulee tysin tytetyksi Hnen palvelemisessaan. Sellaiset palvelijat eivt kamppaile tehdkseen sit tai tavoitellakseen maallista turvallisuutta. He haluavat ainoastaan tuntea Herransa ja palvella Hnt.

Ajattele niit sataa profeettaa, jotka Obadja oli piilottanut. He elivt eristyksiss luolissa ainakin kolmesta neljn vuotta, vakavan nlnhdn ajan. Nill miehill ei ollut ulkopuolista palvelutyt. He olivat tysin poissa julkisuudesta, ihmisten enemmistn unohtamina. He eivt voineet edes ottaa osaa Elian voittoon Karmelin vuorella. Epilemtt maailma kutsuisi heit eponnistuneiksi, merkityksettmiksi miehiksi, jotka eivt olleet saaneet mitn aikaan.

Kuitenkin Jumala oli antanut nille omistautuneille palvelijoille kallisarvoisen ajan lahjan. Heill oli pivi, viikkoja, jopa vuosia rukoukseen, opiskeluun, kasvuun ja Herran palvelemiseen. Jumala valmisti heit sit piv varten, jolloin Hn pstisi heidt palvelemaan Hnen kansaansa. Nm samat miehet tulisivat paimentamaan niit, jotka palasivat Jumalan luokse Elian aikana.

Vuosia sitten Herra siunasi minua tll ajan lahjalla. Ennen kuin paimensin seurakunnassa, menin metsiin ja saarnasin linnuille ja puille. Minulla ei ollut suunnitelmia, ei jumalanpalveluskaavoja, ei unelmia. Min halusin vain pst tuntemaan Jumalan sydmen. Niin min rukoilin pivittin, etsien Herraa ja palvellen Hnt. Ja min tutkin huolella Raamattuani kannesta kanteen.

Myhemmin, nuorena, hoikkana, kokemattomana saarnaajana min paimensin pient seurakuntaa pienen pieness Pennsylvanian kaupungissa. Palveluksemme pidettiin erss epmrisess rakennuksessa, jossa oli pressu kattona. Seurakuntamme muodostui enimmkseen maanviljelijist ja hiilikaivoksen tyntekijist. Ja min olin tysin tuntematon. Kiitos rukoilevan isni ja isoisni esimerkkien, Jumala oli valmiiksi tehnyt minusta rukouksen miehen. Ja tn pivn voin rehellisesti sanoa, ett jokainen siunauksen piv, joita olen siit lhtien kokenut, on tullut tuosta kallisarvoisesta, varhaisesta ajasta Herran kanssa.

Min olin piilossa, en kenenkn nkyvill. Mutta Jumala tiesi koko ajan osoitteeni. Ja min olin kyttnyt aikani viisaasti. Tn pivn min kehotan jokaista nuorta palvelijaa tekemn samoin. Kuulen snnllisesti nuorten saarnaajien kaikkialta ympri maata olevan eptoivoisia, koska he eivt lyd omaa paikkaansa palvelutyss. Minun neuvoni on, Lopettakaa palvelutyn etsiminen. Kuluttakaa sen sijaan aikanne Jumalan etsimiseen. Hn tiet, mist teidt lyt. Hn kutsuu teit, kun nkee teidn olevan valmiit.

Unohtakaa, mit toiset tekevt. Voi olla, ett he nyttvt kulkevan ohitsesi suurilla teoilla. Mutta totuudessa, rukousta suurempaa palvelutyt ei voi olla. Kamppailkaa menestyksenne Jumalan valtaistuimella. Jos palvelet Herraa ja rukoilet toisten puolesta, olet jo valmiiksi menestys Hnen silmissn. Kaikki todellinen palveluty syntyy rukouksessa.


Koettele, oletko niiden seitsemn tuhannen keskuudessa,
jotka eivt ole kumartaneet.


Me tiedmme, ett lpi Raamatun luku seitsemn rinnastetaan Jumalan ikuisiin pmriin. Sen thden min uskon, ett se seitsemn tuhatta, josta Jumala puhui Elialle, on osoitettu jokaiselle, joka on osa Hnen jnnstn. Se kansa, jonka Hn asettaa syrjn itsen varten. voi olla lukumrltn 70 tai seitsemn miljoonaa. Se, mill on merkityst, on se, ett he ovat tysin antautuneita Hnelle.

Niin, mitk ovat tmn jnnksen ppiirteet? Tss on kolme mrittelev merkki:

1. Muuttumaton sitoutuminen pit Herrasta kiinni. Jokainen jljelle jnyt uskova on tehnyt yksimielisen ptksen uida pahan virtaa vastaan. Ne 7000 Elian pivin pysyivt siin, mik on oikeaa, huolimatta Israelin suuresta luopumuksesta. Heidn yhteiskuntansa oli seonnut aistillisuudesta. Jopa heidn perheenjsenens ja ystvns olivat siirtyneet epjumalanpalvontaan. Kuitenkin, huolimatta sen ajan voimallisista viettelyksist, nm 7000 kykenivt seisomaan tuota muotia vastaan. He kestivt hpe, erottamista ja vainoa, ilman Raamattuja, saarnaa tai toisten, kaltaistensa seuraa. Mit kurjemmaksi heidn yhteiskuntansa tuli, sit vanhurskaammiksi he kasvoivat. Elia tiesi, ett vkijoukot olivat kaksimielisi, haluten sek Jumalaa ett maailmaa. Ja hn vastusti heit, sanoen, Kuinka kauan te onnutte molemmille puolille? Jos Herra on Jumala, seuratkaa Hnt; mutta jos baal on Jumala, seuratkaa hnt (1Kun. 18:21).

Oletko valmiiksi pttnyt seisoa Jeesuksen puolella? Ehk pelkt jtt vanhan seurasi. Haluat Kristusta, mutta tahdot mys jonkun osan vanhasta elmstsi. Min kerron sinulle, ett se ei toimi. Sin vain imeydyt takaisin vanhoihin tapoihisi. Et voi todistaa synnintekijille, jos juot heidn kanssaan tai naurat heidn likaisille kertomuksilleen. Paavali varoittaa, Lhtek pois heidn keskeltns ja erotkaa heist, sanoo Herra, lkk saastaiseen koskeko (2Kor. 6:17). Jossain vaiheessa sinun on tehtv sitoumus, julistaen, En vlit siit, mit toiset sanovat tai tekevt. Min olen Herran. Min en anna periksi tmn ajan pahalle hengelle.

2. Tahto samaistua kyhiin. Kun yhteiskunnan trendi on olla tekemisiss rikkaiden ja menestyvien kanssa, sin asetut krsivn luokan puolelle. Kuten Obadja, sinulla voi olla huomattava menestys tai asema. Vaikka tuo jumalallinen mies oli hallitusmies Iisebelin talossa, hn ptti pelt ainoastaan Jumalaa. Ja hn todisti, ett hnen sydmens oli kyhien kanssa, kun hn huolehti noista sadasta kurjasta, krsivst profeetasta.

Min kiitn Jumalaa jokaisesta menestyvst uskovasta. Meidn palvelutytmme siunataan anteliailla lahjoilla, joita lahjoittavat muutamat todella menestyvt uskovat, jotka rakastavat kyhien tarpeiden kohtaamista. Kysymykseni sinulle onkin, voitko yhty seuraavaan jakeeseen: Sen, mik on hulluutta maailmalle, sen Jumala valitsi... ja sen, mik on heikkoa maailmassa, sen Jumala valitsi saattaaksensa sen, mik vkev on, hpen, ja sen, mik maailmassa on halpasukuista ja halveksittua, sen Jumala valitsi... ettei mikn liha voisi kerskata Jumalan edess (1Kor. 1:27-29).

Jeesuksen Kristuksen seurakunnassa ei yksinkertaisesti ole montaa hyvinvoivaa ihmist. Jeesus itse sanoi, Kuinka vaikea onkaan niiden, joilla on tavaraa, pst Jumalan valtakuntaan! (Luuk. 18:24). Miksi nin? Siksi, koska hyvin harvat hyvinvoivat ihmiset tahtovat samaistaa itsens maailman halveksimiin, niihin, jotka Jumala on kutsunut ja valinnut. Mietin monia hyvinvoivia vierailijoita, jotka nauttivat Jumalanpalveluksistamme Times Squaren kirkossa, mutta eivt halua ystviens tietvn, ett he kyvt tll. Meidn palvelutymme sislt liian monia kyhi, liian monia vhemmistj ja liian monia odottamattomia asioita tapahtuu. Lopulta nuo ihmiset valitsevat jonkun sosiaalisesti hyvksytymmn seurakunnan. Mietin mys erst rakasta naista seurakunnassamme, joka jakaa evankelisia traktaatteja toimitilojemme lheisyydess. Hn puhuu murtaen englantia eik pukeudu viimeisimpien muotien mukaan. Kun tapasin hnet kadulla vhn aikaa sitten, Herra kehotti minua antamaan hnelle pienen uhrin. Mutta kun hn nki rahaa kdessni, hn hymyili ja sanoi, Voi ei, min tuon kymmenykseni huomenna! Hn luuli, ett min olin muistuttamassa hnt kymmenysten maksamisesta!

Siin hn oli, valmiiksi Herran tyt tekemss, ja kuitenkin pllimmisen hnen mielessn oli olla kirkossa, ett hn voisi maksaa kymmenyksens. Nopeasti hn lissi, Herra on varjellut minua, pastori. Hnet on luettu Jumalan jnnksen keskuuteen, ja hn ei luultavasti edes tied sit.

Olen ohimennen kuullut useiden seurakuntamme hyvin pukeutuneiden vierailijoiden panevan merkille, Tuo nainen antaa huonon kuvan seurakunnasta. Hn on pukeutunut kurjasti ja hn tuskin osaa puhua englantia. Heille min sanon, Jos tahdotte olla osa Jumalan pyh jnnst, teidn on parasta haluta olla tmn naisen seurassa tll maan pll. Muuten Jeesus sanoo, ett teidn ei anneta olla hnen kanssaan kirkkaudessa. Hn on jo valmiiksi siell, loistavana thten.

3. Luottamus toivoon. Ne seitsemn tuhatta kestivt Elian aikana, koska heill oli toivo tulevasta vapautuksen pivst. Samoin mys tn pivn, seurakunnan siunattu toivo on Jeesuksen pian tapahtuva paluu. Yhdell pasuunan puhalluksella loppuu kaikki pahuus. Herramme poistaa kaiken vauvojen tappamisen, kaikki trket perversiot, kaikki etniset kansanmurhat. Tietysti meidn on evankelioitava, palveltava ja tehtv tyt, kun viel on piv. Mutta koko ajan meidn on elettv siin toivossa, ett Kuningas Jeesus tulee! Ja Hn tuo mukanaan uuden maailman, jossa Hn hallitsee iankaikkisella valtaistuimellaan.

Kuvaavatko nm kolme kohtaa sinua osana Jumalan pyh jnnst? Jos kuvaavat, Jumala kehuu sinusta, Tm on antanut sydmens minulle. Hn keskittyy minuun. Ja hn on kokonaan minun!

---
Julkaisulupa World Challenge 'elt, P.O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.

Times Square Kirkon Ilmoituksia | Tietoja Uusille Lukijoille


Tekstitiedosto + Suomenkielinen valikko + Kotisivu + Tilaa + Tekijoikeudet + Cover Letter

KOPIOINTI- /JULKAISURAJOITUKSIA:
Tm tiedosto kuuluu kokonaisuudessaan World Challengelle. Sit ei saa muuttaa sisllltn milln tavalla. Se voidaan julkaista vain kokonaisuudessaan ilmaisjakeluun. Kaikkissa toisinnoissa tst julkaisusta tulee olla copyright maininta (esim. "Copyright © 2002 World Challengen luvalla") Tiedostoa ei saa kytt ilman World Challengen lupaa jlleen myyntiin tai jonkin muun julkaisun edistmiseksi kaupallisesti. Tm sislt koko materiaalin lukuunottamatta joitakin pieni lainauksia. Lis seuraava maininta lhdekirjallisuuteen: Copyright © 2002 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Tm materiaali on ainoastaan henkilkohtaiseen kyttn eik sit saa julkaista muilla nettisivuilla. The Lorain County Free-Net Chapelilla on yksinoikeus julkaista nit saarnoja nettisivuillaan World Challenge Inc.'in luvalla. Voit vapaasti kopioida netilt, painaa ja jakaa tt materiaalia, kunhan et julkaise sit internetill muilla sivuilla. Voit kuitenkin laittaa linkit viitteen nhin saarnoihin.


Tämä Internet-sivu on
The Missing Link, Inc.®
joka tarjoaa vaikeuksissa oleville nuorille ja aikuisille elämää muuttavan mahdollisuuden.
Kotisivu - misslink.org
Kappeli - misslink.org/chapel2.html
David Wilkersonin World Challenge Saarnasarjojen monikielinen Internet-sivu
www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2002 - The Lorain County Free-Net Chapel
Det nordlige central Ohio, U.S.A.

ALKUUN

Webmaster tarvitsee kommentejasi ja ideoitasi
jotta tämä palvelu toimisi mahdollisimman hyvin.
Kerro meille, ellei kaikki toimi, kuten pitäisi.
Vain siten saamme tiedon siitä!
Viimeksi päivitetty 17.9.2002

Miksi Herätys Viipyy/ "Apua!"/ Mitä tässä on/ Kannattaja/ Uskon Tunnustus/ Raamatun Tutkiminen
Pianon äärellä/ Ilmoitustaulu/ Kirjasto/ Kotisivu/ Suomenkielinen valikko/ Saarnatuolisarjat