Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Skall vi fortstta leva i synd?
(Shall We Continue in Sin?)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
20 Mars, 2000
__________

Hur kan ngon som menar sig lska Jesus medvetet leva i synd? Som Kristi efterfljare, beknner vi oss som befriade frn syndens makt. Vi vittnar om att korset har fullstndigt frikpt oss frn syndens bojor. Men nd hnger mngder av troende idag kvar vid lusta, ovanor, agg, bitterhet.

Var finns dessa kristna, frgar du? De finns runt om dig. Du hittar dem i kyrkorna varje sndag. De lyfter sina hnder i lovprisning till Gud fr att Han har frigjort dem. De vittnar fr andra om Kristi kraft att bryta alla bojor. Men de slpper inte sin sktesynd.

Trkigt nog, mnga sdana kristna tror att ingenting kan bryta syndens grepp om dem. De frsker med alla metoder bli fria frn sina bojor, men inga bner, sjlavrdssamtal eller vertygande predikningar verkar hjlpa. Deras synd fortstter bara att ringla sig runt deras hjrta som en orm, tills den har full kontroll ver deras liv. Och det slutar med att de br en plgsam brda av skuld och frdmelse.

Paulus frgar, Vad innebr nu detta? Skall vi stanna kvar i synden fr att nden skall bli strre? Naturligtvis inte. Vi som har dtt bort frn synden, hur skall vi kunna leva vidare i den?(Rom 6:1-2) Paulus undrar, Vi har tagit emot sdana fantastiska vlsignelser i Kristus. Vi har blivit dpta in i Honom, begravda och uppstndna med Honom, infogade i Hans dd. S, hur kan vi fortstta leva i synd?

Faktum r, ju lngre vi ger utlopp fr vr sktesynd, ju starkare kommer dess grepp om oss att bli. Det r en cancer som sprider sig genom hela vr varelse, och frorenar vra tankar och vrt handlande. Dess nedbrytande kraft tillfogar frstrelse p varje omrde i vrt liv frn vr vandring med Kristus, till vra relationer, till allt vi rr vid.

Vidare, synden dr aldrig av sig sjlv. Om den inte rycks upp och frstrs, tar den ver varje tron i ditt liv. Frst pverkar den ditt samvete, och fr dig att frlora allt omdme. Skillnaden mellan rtt och fel blir oklart och flytande. Sedan, tar syndens rst ver ditt ra. Sakta, brjar den att rttfrdiga din lust fr dig och ger dig till och med bibliska argument som understder den. Till slut, s har du blivit prediko-skrad det betyder, du ger inte lngre ngot gensvar till den helige Andes vertygelse.

Du kanske knner kristna som r i detta fruktansvrda tillstnd. De brjar frsvara sig varje gng de blir konfronterade ver sin sktesynd. De sger, det jag gr r inte fel. Jag har bett ver det, och den helige Ande har sagt t mig att jag inte syndar. Men du vet mycket vl att den mnniskans beteende motsger Guds ord.

I enlighet med gudsfrbundets villkor, gr den helige Ande det mjligt fr oss att leva i seger ver djvulen. Han ger oss alla resurser vi behver fr att kullkasta hans herravlde i vra liv. Han ger oss till och med en vilja att lyda Herrens bud.

Men Guds nya frbunds lfte om att bryta varje boja och gra varje fnge fri r mnat bara fr den som r trtt p sin synd. Varfr skulle den helige Ande frlsa sin kraft i ngon som inte ser sin synd som ett problem? Om du tror att den helige Ande skall befria dig frn syndens grepp utan din medverkan, s har du fel. Gud frbjude att ngon kristen skulle luta sig tillbaka och leva ut sin lust medan han vntar att den helige Ande skall ta synden ur honom. Sdan undervisning trstar inte bara kristna i deras synd det ger en vilseledande bild av Guds nya frbund.


Varfr fortstter troende att hnga
fast vid ett syndfullt beteende?


Fr att svara p den frgan, behver jag bara titta i mitt eget hjrta. Mer och mer, som den dagen nrmar sig, frestller jag mig stende framfr Guds domarste, nr Hans krleksfulla gon faller p mig. I det gonblicket, mste jag redovisa varje tanke och grning. Och, som en Herrens tjnare, s mste jag ocks redovisa alla de budskap jag predikat fr andra men inte levt efter sjlv. Som Paulus skrev, fr jag vill inte predika fr andra och sjlv komma till korta. (1 Kor 9:27)

Tanken p den scenen ger en helig fruktan i mitt hjrta. Jag ropar varje dag, Herre, om det finns ngon synd i mig, - ta hand om det. Jag vill inte hra trumpetstten och sedan finna mig sjlv stende infr dig med lusta snrjd runt mitt hjrta.

Vad skall du sga till Jesus nr du str framfr Honom? Vilken urskt skall du ge Honom fr att ha hllit fast vid ett fr av bitterhet, av agg, av lusta, av syndiga vanor? Skall du sga, Herre, jag visste inte att du skulle ta den hr synden s allvarligt. Jag trodde du skulle ha tlamod med mig, att Din nd skulle verflda i det hr. Jag har alltid trott p Ditt nya frbunds lften. Jag har bara vntat p att din Ande skulle ta bort synden frn mig.

lskade, vr Herre kommer snart., och det hr r inte rtt tid att leka med synden. Jag vet mnga uppriktiga kristna som vid ngon punkt i sina liv blev vrdslsa och betvingades av lusta. S, tro inte att det inte kan hnda dig. Alla har syndat och gtt miste om hrligheten frn Gud (Rom 3:23). Du behver frga dig sjlv: Varfr fortstter jag i min synd? Varfr r jag fortfarande fast i denna ondskefulla boja? Varfr r jag inte fri?

Jag tror att den helige Ande har uppenbarat flera saker fr mig nr det gller det hr mnet:


Vi fortstter i synd drfr att
vi inte har gudsfruktan.


Mnga kristna idag har aldrig ftt gudsfruktan inplanterade i sina hjrtan av den helige Ande. Ordsprksbokens frfattare sger: Trofast krlek sonar skuld, genom gudsfruktan undviks det onda (Ords. 16:6). Tyck inte att du sjlv r vis, frukta Herren och fly det onda.(3:7) Gudsfruktan r en klla till liv, en hjlp att undg ddens snaror. (14:27)

Den gudsfruktan som refereras till hr indikerar mycket mer n bara vrdnadsfull beundran och respekt. Psalmisten sger att vi inte kan ta emot den fulla uppenbarelsen av Guds frbund frrn Hans fruktan r djupt rotad i oss: De som fruktar Herren blir Hans frtrogna, Hans frbund skall ge dem insikt. (Ps. 25:14) Den hr versen kopplar samman en frstelse av frbundet med gudsfruktan. Kort sagt, all uppenbarelse r knuten till Hans heliga fruktan.

Jag r vertygad att utan gudsfruktan, kan vi inte uppleva frblivande befrielse frn synden. Men nd, har Herrens frukta blivit ett tabubelagt mne i mnga kyrkor. Nr hrde du senast en predikan om gudsfruktan.

En orsak till detta r att samhllets lsslppthet har invaderat Guds hus. De senaste ren, har termen nd kommit att bli ngot som sltar ver synden. Som psalmisten skriver, hos honom finns ingen fruktan fr Gud (Ps. 36:2) Ytterligare, frvanskade predikanter undviker vissa bibelstllen om gudsfruktan. De predikar vanligtvis bara frn stllen som: Ty Gud har inte gett oss modlshetens ande utan kraftens, krlekens och sjlvbesinningens (2 Tim 1:7). Rdsla finns inte i krleken, utan den fullkomliga krleken frdriver rdslan, (1 Joh 4:18) Ni har inte ftt en ande som gr er till slavar s att ni mste leva i fruktan igen (Rom 8:15)

Detta r underbara bibelstllen men de refererar till fruktan fr mnniskor eller fr Satan, inte till gudsfruktan. Samma ord som anvnds fr fruktan i dessa verser anvnds ocks i denna i hebreerbrevet: och drfr kan vi tryggt sga: Herren r min hjlpare, jag skall aldrig frukta. Vad kan en mnniska gra mig? (Hebr 13:6)


Det nya frbundet innehller
vad jag kallaren prejudicerande nd


Jag tror att Gud mste f fullborda ett visst arbete i oss innan vi kan frvnta oss ngot frbunds-lfte. Vad r detta prejudicerande arbete, p vilket allt annat beror? Jeremia sger oss: jag skall fylla deras hjrtan med fruktan och vrdnad fr mig, s att de aldrig vnder sig ifrn mig (Jeremia 32:40). Guds prejudicerande arbete i frbundet r att lgga en fruktan i vra hjrtan.

Jeremia talar om bestmmelserna fr Guds nya frbund, inte det gamla. Och Gud sger oss hr hur detta frsta arbete i frbundet skall utfras: Jag skall fylla deras hjrtan med fruktan. Han lter oss veta att vi inte kan arbeta upp en helig fruktan av oss sjlva. Vi kan inte skaffa oss det genom att folk lgger hnderna p oss eller genom att manipulera vrt ktt. Det enda stt som detta heliga arbete kan utfras i oss p, r att den helige Ande utfr det i oss.

Gud sger, i sjlva verket, t oss, Jag kommer att gra underbara saker i dig. Jag skall snda min egen Ande till dig, som skall frbli i dig och ge dig ett nytt hjrta. Han kommer att gra det mjligt fr dig att dda alla kttets grningar. Och Han kommer att leda dig in i en total frihet frn syndens makt. Till slut kommer Han att f dig att vilja gra min vilja.

Men det finns ett verk som min Ande mste utfra i dig fre ngot annat. Han vill ge dig en helig fruktan fr synden. Sedan kommer du inte att avvika frn mina bud. Om du inte har min fruktan i dig, kommer din synd alltid att leda dig bort frn mig.

Helt enkelt, den helige Ande frndrar sttet vi ser p vr synd. Han vet att s lnge som vi fortstter att ta ltt p vra begr, kommer vi aldrig att bli fria. S han visar oss hur djupt synden bedrvar honom och hur den frambingar Guds vrede. Hur gr den helige Ande detta? Han anvnder Guds vertygande ord De genomtrngande pilarna av helig sanning.

Om du r innerligt trtt p din synd, och du hungrar efter att vandra i rttfrdighet, s var beredd: Gud kommer att skjuta evangelie-pilar av vertygelse in i ditt hjrta. Dessa pilar kommer att utforska varje gmt omrde i ditt hjrta, avslja varje begr. Och nr de vl trffar sitt ml, s kommer du att knna sanningens flammor brnna djupt in i ditt medvetande.

Mnga kttsliga kristna frsker skaka av sig den skuldmedvetenhet som Guds vertygande pilar frambringar. De citerar stndigt versen: Nu blir det allts ingen fllande dom fr dem som tillhr Kristus Jesus (Romarbrevet 8:1). Men de frsummar att lsa den sista delen av versen: &som lever efter vr ande och inte efter vr kttsliga natur . Om du fortstter leva i synd, s lever du efter din kttsliga natur och du kan inte gra ansprk p Guds lfte om ingen fllande dom.

Den skuldmedvetenhet vi knner under den helige Andes vertygelse r i sjlva verket ett verk av Guds nd. Det r tnkt att avslja syndens bedrglighet i oss. Drfr, borde vi be Guds helige Ande att stndigt ladda oss med skuldmedvetenhet, fruktan och frdmelse av synden till dess den oerhrda syndfullheten r fullstndigt avsljad.


Gudsfruktan innehller en fullstndig frstelse
av faran och konsekvenserna av synd.


Mnga kristna r inte medvetna om den fruktansvrda far de befinner sig i nr de lever i synd. Bara den helige Andes flammande pilar av sanning kan vcka deras sjlar till den gudomliga fruktan de behver fr att skaka synden av sig. Lt mig dela ngra av de flammande pilar av verklighet som herren har anvnt fr att genomborra min sjl:

1. Gud anser gmd lusta och synd i en kristens liv vara mer ondskefullt, farligt och frhatligt i hans gon n den mest usla, onda, ppna synd som kan begs av en icke kristen.

De flesta troende tror att deras gmda synd inte r s allvarlig drfr att de inte gr ngot av den. Men Gud ser till hjrtat och den synd han ser i oss vertrffar den ofrlsta syndarens. Lt mig frklara.

Frsk tnka dig den mest avskyvrda grning som ngonsin utfrts av en ond, ofrlst man eller kvinna. Jag tnker p en artikel i en av New York:s tidningar frra ret. En man gifte sig med en kvinna som alltid hade lngtat efter att f ett barn. Hon blev gravid ganska snart, och nr kvinnan hade ftt barnet tillbringade hon de frsta veckorna med att lra knna barnet. Men pltsligt, utan ngon frvarning, tog mannen barnet frn sin fru och ddade det. Varfr? Det var en sorts hmnd. Han lr ha varit arg p kvinnan fr att hon inte hade kommit till hans fars begravning, innan de var gifta. Han resonerade: Hon trstade mig inte nr jag behvde det. S jag skall se till att hon fr lida. Det hr mste vara en av de mest grymma, ondskefulla, fruktansvrda grningar som ngonsin frvats.

Mnskligheten i dag har sett mer mord, folkmord och andra syndens grningar n ngon tidigare generation. Men nd r det hr Guds perspektiv: Ingenting gr upp mot lustan i vra hjrtan. Vra onda vanor, vrt hat och vra sktesynder r mera avskyvrda i hans gon n ngonting som mnskligheten ngonsin har begtt.

Vi ser ett exempel p Guds perspektiv i uppenbarelseboken: Han sger till frsamlingen i Laodicea, Jag knner dina grningar, du r varken kall eller varm (Uppenbarelseboken 3:15). Han sger, Du r inte vad du utger dig fr att vara, du sger till dig sjlv, Jag behver ingenting. Men jag sger dig att du r ljum. Alla andra ser dig som uppriktig och framgngsrik. Men jag ser ditt hjrta och jag vet att den entusiasm du en gng hade fr mig r borta.

Ordsprksboken sger oss, Mer n allt annat vakta ditt hjrta, ty hjrtat styr ditt liv (Ordsprksboken 4:23). Den hr versen r en vass pil frn den helige Ande. Den genomtrnger vrt hjrta, och sger oss, Du kan inte gmma dig frn Gud. Allting som du har gmt i din sjl kommer att dras fram i det ppna. Det spelar ingen roll om du handlar efter det eller inte. Gud kommer inte att urskta vr hemliga lusta.

2. Ju lngre du fortstter leva i synd, ju mera lper du risk att frhrda ditt hjrta.

Se till, brder, att ingen av er r ond och trols i sitt hjrta och avfaller frn den levande Guden. Uppmuntra varandra varje dag, s lnge man kan sga i dag, s att ingen av er lter sig frledas av synden och frhrdar sig (Hebrerbrevet 3:12-13).

Kanske har du en gng fruktat infr Guds ord. Du smlte nr du hrde en gldande predikan som du visste var fr dig. Du hade ett ra fr att hra Andens rst. Men nu, s har du flrtat med en sktesynd lekt med den, ltat den i din tanke. Och nu, nr synden har bedragit dig, kan du, utan att bli berrd, lyssna till vilken predikan som helst, hur smord av Anden den n r.

Om du hade gudsfruktan, s skulle den snabbt uppenbara fr dig att ditt hjrta sakta hller p att frhrdas. Du skulle inse att fr varje dag som du ger efter fr synden, s brnner du bort en bit av ditt samvete. Men istllet, dag fr dag, s blir din synd mindre och mindre synlig fr dig. Snart kommer du att var helt blind, med en falsk frid. Och, till slut, s har didin synd fldat ver de grnser du har satt upp, och fortstter att flda vilt in i varje ondskefull grning.

Jag har sjlv sett det avskyvrda hos en gudsman som tillt sitt hjrta att frhrdas. Han var en kollega till mig som var pastor i en stor frsamling. Gud vlsignade den hr mannen mktigt, smorde hans predikningar med den helige Andes eld och kraft. Men tjnaren gmde en hemlig sexuell lusta. Efter ett tag s brjade han ge efter fr den och till slut ertappades han med ktenskapsbrott.

Gud var ndig mot min vn. Gudfruktiga ldste och frsamlingsledare tuktade pastorn, och slutligen blev han terupprttad i sin tjnst. Nrhelst lusta dk upp i hans hjrta, var den helige Ande trofast och tog itu med honom. Men den hr mannen tog aldrig sin synd p allvar. Han bjde aldrig sitt hjrta fr att hra Andens rst.

Jag var dr den kvllen nr han blev konfronterad igen. Fem kvinnor kom fram och erknde att de hade haft ett frhllande med honom. Ngra av dem sade att de hade haft sex med honom strax innan han hade gtt upp i talarstolen fr att predika.

En vn till mig frgade senare den hr pastorn, Hur kunde ditt samvete tillta dig att gra det? Hur kunde du ha ett utomktenskapligt frhllande med en kvinna och sedan utge dig fr att predika frn Guds heliga ord? Pastorn svarade med ett skratt, Man mste vara en bra skdespelare.

Det r ett hrt hjrta. Ingenting berrde den mannen. Han hade blivit s frhrdad, s han kunde inlta sig i ktenskapsbrott, ppna sin bibel och predika evangelium utan ett spr av skuld.

3. Om du fortstter synda, kommer du att f knna Guds ris.

Psalmisten skriver fljande om ett av Guds frmsta frbunds-lften: Om hans sner verger min lag och inte fljer mina bud, om de krnker mina stadgar och inte gr vad jag befallt, d skall jag straffa deras synd med ris, deras brott med hrda slag. Men jag skall inte ta tillbaka min nd och inte svika min trofasthet, jag skall inte krnka mitt frbund och inte ndra det jag har sagt. (Psalm 89:31-35)

Vi glder oss nr vi lser dessa underbara ord om det nya frbundet. Gud lovar att aldrig ta sin krlek frn oss, hur svrt vi n kan falla. Men mnga troende hoppar ver den skarpa varning som finns i versen: Om vi verger Guds lag och vgrar att hlla Hans bud, kommer Han att straffa vra vertrdelser med sitt gudomliga ris.

Det finns helt enkelt inget stt att mjuka upp dessa ord. Gud sger oss helt enkelt, Om du fortstter leva i synd, skall jag ta i p skarpen med dig. Jag bendar och frlter dig. Men jag tnker hmnas din synd. Och du kommer att knna mina rnder p din rygg.

Bibeln sger oss att den som Gud lskar, tuktar han. Vi ser denna sanning levande illustrerad i Davids liv. Reflektera ver hur Gud arbetade i honom, en trogen tjnare som levde med Guds ynnest. Vid ett tillflle i sitt liv, syndade David hemskt rttfrdigade det och hll det gmt i mnader. Till slut sa Gud, nog och han snde en profet fr att uppenbara Davids synd. Natan anvnde en jmfrelse fr att slita itu varje urskt som David hade, tills slutligen kungen medgav, Jag har syndat jag r skyldig.

Men att bara medge sin synd rcker inte. Gud inte bara uppenbarade Davids synd han lade ocks sitt gudomliga ris p sin tjnares rygg. Naturligtvis, vet vi att Gud alltid anvnder sitt ris i krlek. Men Davids liv visar oss tydligt att knna p Guds tillrttavisande ris inte r ngonting enkelt. Rnderna som fljer r hjrtslitande och smrtsamma. Och ofta faller riset inte bara p oss, men p dem vi lskar och som str oss nra ocks.

Reflektera ver resultatet av Davids synd p dem som fanns runtomkring honom: Det okta barnet han fick med Batseba dog. Tusentals av israelitiska soldater ddades i krig. Han drog en skandal ver sitt land, och gjorde Israel till ett freml fr tlje bland sina fiender. Och som om det inte var elnde nog, David fick genomlida ondlig personlig smrta p grund av sin synd: han frlorade Israels tron till sin upproriske son, Absalom. Han jagades av Absaloms arme som ett vilt djur. Han var tvungen att fly ut i knen frn den son som han lskade s mycket. Och han grt hejdlst nr Absalom blev ddad.

David visste att allt detta kunde ha undvikits. Varje smrtsam hndelse var en plgsam pminnelse om konsekvenserna av hans synd. Han uttryckte sin ondliga smrta i psalmerna, han skrev att hans sjl var stndigt plgad, att han var frvillad, att hans bdd var fylld av trar. Han skrek ut i smrta, Gud, varfr har du vergivit mig? Och han grt i fruktan, Helige Ande, g inte ifrn mig.

Guds vertygande ris frde David till grnsen fr hans mentala hlsa. Och, som du snart skall se, det frde honom ocks till gravens rand.

4. Om du fortstter leva i synd, kommer du att uppleva en stndig brist p frid och styrka.

David skrev, I nden sviker mig kraften och benen murknar i min kropp (Psalm 31:11). Som ett hl i oljetrget p en bil, kommer synden sakta att tmma dig p alla dina resurser. Din frid, gldje och styrka kommer bokstavligen att rinna av tills de r helt och hllet borta.

David beknde, Ingenting r friskt i mig fr mina synders skull (38:4). Han sade, All min styrka r borta p grund av min synd. Min kropp har blivit svag p grund av vad jag har gjort. Mina vertrdelser tillter mig inte vila.

David upplevde Guds genomborrande pilar. Han skrev, Dina pilar har trngt in i mig och din hand vilar tung p mig (38:3). Men denne lskade tjnare fick lra sig gudsfruktan. Och en del av hans smrtsamma upplevelse var att han hade frlorat Guds frid. Nu ropade han ut, Han brt i frtid min kraft (102:24).

Jag vet om kristna som lever frvirrade liv fr att de fortstter ge efter fr synden. Deras ihliga sjlar r alltid nedstmda, svaga, stndigt kmpande utan att komma ngonstans. Jag vet ocks om Herrens tjnare som inte kan sitta still p grund av deras synd. De r stndigt upptagna, arbetande, och kommer aldrig in i Guds vila.

Det spelar ingen roll vem du r om du gmmer p hemlig synd, kommer du att uppleva stndiga orosmoment i ditt liv, ditt hem, din familj, ditt arbete. Allting du rr vid blir ur funktion. Du kommer att bli mer och mer rastls, frvirrad, kastad fram och tillbaka av oro och fruktan. Och all din frid och styrka kommer att rinna av dig.

5. Om du fortstter leva i synd, kommer du att frlora din funktion i Guds rike.

Jag har sett mn som varit mktigt anvnda av Anden, som har blivit sidosatta av Gud. Herren har helt enkelt sagt till dem, Jag r ledsen, min son. Jag lskar dig, jag frlter dig, och min nd kommer att bryta igenom fr dig. Men jag kan inte anvnda dig.

Fr mig, r detta ett av de mest fruktansvrda ting man kan tnka sig. Men det hnde kung Saul. Bibeln sger oss, Samuel sade: Du har handlat som en dre och vertrtt den befallning som Herren, din Gud har gett dig. Herren skulle annars ha befst ditt kungavlde ver Israel fr all framtid, men nu kommer det att g frlorat. (1 Samuelsboken 13:13-14).

Vilka fruktansvrda ord. Gud sger t kungen, Saul, du kunde ha haft min vlsignelse stndigt i ditt liv. Jag var p grnsen till att befsta ditt kungarike i Israel fr alltid. Jag hade stora planer fr dig, planer p att anvnda dig mktigt. Men du ville inte ta itu med din synd. Istllet, blev du mera bitter och hrdhjrtad. S, nu r jag frdig med dig. Omedelbart lmnade Guds Ande kungen. Frn den stunden framt, var allt som Saul gjorde, gjort i kttet.

De senaste ren, har vi sett Guds Ande blsa vldsamt p kttsliga pastorers, evangelister och TV-predikanters tjnst,. Gud tog bort sin vlsignelse frn dem ver en natt, och gjorde s deras arbeten vissnade infr vrldens gon. Och just nu, str Gud p randen till att sga t andra i frsamlingen att de inte lngre r anvndbara i Hans rike. Jag tnker p professorer p kristna skolor som gnar sig t att ta ifrn sina studenter den tro de har. Dessa lrares ande har vissnat, blivit ihlig, tom och fruktls. Nu r deras enda ml att undkomma helvetet.

Det r dr det slutar nr du fortstter leva i synd.: Du blir fullstndigt tom och fruktls, och r ej anvndbar i Guds rike.


Det finns goda nyheter fr oss.


Tar Gud itu med din synd just nu? Har han skjutit pilar av vertygelse in i ditt hjrta, och gjort s att du knner skuld ver din synd? Frukta inte det r Guds gva. Han planterar sin gudomliga kraft i dig, och lr dig, Bara genom min heliga fruktan kommer du att lmna din synd.

Nr du blivit vertygad om den oerhrda syndfullheten i din synd, kommer du att var redo fr den helige Andes trst. Apostlagrningarna sger oss, Kyrkan fick nu vara i fred i hela Juden, Galilen och Samarien. Den byggdes upp och levde i gudsfruktan, och den vxte genom den heliga Andens trst och std (Apostlagrningarna 9:31). Nr dessa frsta rhundradets kristna vandrade i gudsfruktan, fick de ta emot den helige Andes trst.

S, vad betyder det att vandra i gudsfruktan? Det betyder att pminna sig om hans varningar. Och det betyder att tillta den helige Ande att bygga upp en vertygelse i vra hjrtan, att fra ut all vr synd i det ppna, och kasta dem lngt bort frn oss. Nr vi gr detta, lgger Han grunden fr att uppfylla varje Guds frbundslfte fr dig.

Sedan, nr gudsfruktan har riktigt slagit rot i dig, s bvar du fr faran och konsekvenserna av synden. Och du vandrar varje dag i en helig fruktan. Till slut, kommer du att se att hela tiden har Gud ndigt arbetat i dig, och gjort vad Han lovade befriat dig frn syndens herravlde och slaveri.

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare


BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2000 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2000 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. The Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2000 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 20 September, 2000.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier