Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Att lska sina fiender
(The Importance of Loving Your Enemies)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
3 Juli, 2000
__________

Om du gr gllande att du inte har ngra fiender, s vill jag ge dig ett erbjudande. Jag vill engagera dig att skriva en bok dr du frklarar hur du klarade av att komma s hr lngt i livet utan att en enda mnniska har vnt sig emot dig. Din bok skulle skert bli en bestseller.

Du kunde beskriva hur det kommer sig att ingen har varit avundsjuk, missunnsam eller fientligt instlld emot dig. Du kunde frklara hur det har kommit sig att ingen ngonsin har frskt att stra dina planer, undergrva dina mlsttningar eller f din framtid att spra ur. Du kunde bertta hur det kommer sig att ingen ngonsin har skadat dig, hllit dig tillbaka frn det du lngtar efter, eller iscensatt ett nedgrande anfall emot dig.

Jag vill inte vara nonchalant eller sarkastisk. Men, faktum r, dessa saker r vad som gr ngon till din fiende. Och varenda en av oss har haft tminstone ngon av dessa erfarenheter.

Naturligtvis, varje kristen mter en rkefiende i Satan. Jesus sger oss att han r fienden som sr ogrset i vra liv (se Matteus 13:39). P samma stt varnar aposteln Petrus oss fr Satan: Var nyktra och vaksamma. Er fiende djvulen gr omkring som ett rytande lejon och sker efter ngon att sluka (1 Petr 5:8).

Men Jesus gr klart att vi har ingenting att frukta frn djvulen. Vr Herre har givit oss all kraft och auktoritet ver satan och hans demoniska makter: Ja, jag har gett er makt att trampa p ormar och skorpioner och st emot fiendens hela styrka, och ingenting skall skada er (Luk10:19).Kristus fastslr tydligt att striden med satan redan har vunnits. Vi har i oss kraften att st emot varje frsk frn djvulen att uppsluka oss.

Jag vill istllet fokusera p vra prvningar med mnskliga fiender motstndare av ktt och blod, mnniskor som vi kanske lever med eller arbetar tillsammans med. Du frstr, nr Petrus anvnder ordet sluka , s r den grekiska meningen att frska p varje stt svlja dig i en tugga . Petrus talar om allt kamp, prvning, frestelse som kan uppsluka dig och snda dig in i depression, fruktan eller modflldhet.

Du kanske kan vittna om att du har vunnit en stor seger i Kristus. Du har framgngsrikt motsttt alla frestelser och onda begr, all tr och materialism, all krlek till den hr vrlden. Men, samtidigt, kan du bli uppslukad av en pgende kamp med en mnsklig fiende. Ngon har rest sig upp emot dig visat missunnsamhet och bitterhet, gett en missvisande bild av dina handlingar och dina motiv, svrtat ner ditt rykte, vederbrande reser sig upp mot dig vart du n vnder dig, och frsker omintetgra Guds syfte i ditt liv.

Den hr personens attack mot dig har bervat dig all frid. Du har tvingats anvnda mycket tid till att frklara dig och frsvara dina handlingar. Efter ett tag, har konflikten brjat frtra alla dina tankar, och kostat dig mnga smnlsa ntter. Nu ser du hur det brjar pverka din familj, dina relationer, till och med din fysiska hlsa.

Om det hr beskriver dig, s har du redan blivit slukad av en fiende svald av en prvning framkallad av din mnsklige fiende.


Gamla Testamentet verkar stdja vrt
hemliga hopp att Gud skall dma vra fiender


Gamla Testamentets lag krvde hmnd ga fr ga, tand fr tand. Dess budskap verkar vara, Du sg vad fienden gjorde mot mig, Herre. Straffa dem!

Det r lttare fr oss att frst den hr attityden nr vi lr oss mer om Israels ondskefulla fiender. Egyptiernas krigsrop var: Jag skall frflja dem, hinna ikapp dem, frdela bytet, stilla min lystnad, jag skall dra mitt svrd och berva dem allt (2 Mos 15:9). Och Gud var trofast till att ge Israel hmnd p sina fiender: Du blste p dem och havet hljde dem, de sjnk som bly i vldiga vatten (15:10). Du strckte ut din hand, och jorden slukade dem (15:12).

Jag kan redan hra en del kristna sga, Det r vad jag vill att Gud skall gra mot mina fiender. Lt Honom sl ner dem och sluka dem. De har faktiskt gjort mot mig vad egyptierna gjorde mot Israel. De frfljde mig, och hann ikapp mig. S jag har bibliska skl till att be Gud straffa mina fiender.

Men, om vi frsker finna trst i gamla testamentets stt att ta itu med fiender ven vra ofrlsta fiender s tar vi oss tillbaks till lagens slaveri.

David gjorde ngra starka uttalanden om sina fiender. Han bnfallde Gud, Mina fiender skall sls med skam och skrck, ja tvrt ta till flykten med skam (Psalm 6:10). Han sade: jaga dem, Herre lt dem in te f ngon smn, p grund av det de gjort mot mig.

I ett exempel, var Davids fiende en nra vn, en av Guds eget folk. David blev djupt srad av sin vn, som var en som han utgjt sin sjl fr. Den hr mannen var Davids bne-partner, en fljeslagare som delade hans krlek till Gud. Men denne hjrtevn vnde sig mot David, och frdde honom. Det lmnade David srad, arg och frvirrad.

Om jag smdades av en fiende d kunde jag bra det, om jag frnedrades av en ovn, d kunde jag dra mig undan, men du r ju min like, min vn och min frtrogne vi gladdes t att g sida vid sida i skaran i Guds hus (Psalm 55:13-15).

David sa i sjlva verket Om det hade varit en vanlig person, hade jag kunnat ta det. Men detta var en nra och gudfruktig vn. Och det r fr mycket fr mig att bra.

Jag tror som de flesta bibelforskare att vnnen som vnde sig mot David var Ahitofel, en gng hans rdgivare och frtrolige. De tv mnnen frgade varandra om rd i varje tillflle i livet. Varje gng som David gick up till Guds hus fr att tillbe, var Ahitofel vid hans sida, och tjnade som ett Guds orakel till honom. Och David ppnade sitt hjrta fr Ahitofel, i tron att han var en andlig vn.

Men denna Ahitofel som verkade s vis och andlig, s fri frn falskhet, s verlten till David och hans sak vnde sig pltsligt mot konungen, och blev hans fiende. Faktum r, att Ahitofel blev s bitter mot David, att han faktiskt samlade mnniskor mot honom. Han till och med vrvade Davids egen son, Absalom, i en komplott fr att dda honom.

David klagade, hans ord r halare n smr, men hans hjrta vill strid. Hans tal r lenare n olja och nd ett blottat svrd (Psalm 55:22). Han sade, Jag trodde Ahitofel var min vn. Han talade s fromt, sade att han nskade mitt bsta. Men han krde en kniv i min rygg.

Det fruktansvrda frrderiet fick David att stndigt se sig ver axeln. Han sade, Stndigt srar de mig med sina ord, de har ont i sinnet mot mig. De gaddar sig samman och ligger p lur, de vaktar p mina steg, de str efter mitt liv (Psalm 56:6-7).

Ut ur sin fruktansvrda skada, depression och ilska, ropar David vldsamt: M de verrumplas av dden, levande fara ner i ddsriket, ty ondskan bor mitt ibland dem! (Psalm 55:16) Han sade, med andra ord, Dda frrdaren, Herre. Lt honom inte leva ett lngt liv. Snd honom till helvetet fr vad han har gjort mot mig.

Men, nr David sade detta, framstllde han sig sjlv som oskyldig. Han vittnade, Men jag ropar till Gud& morgon och kvll suckar jag och klagar (Psalm 55:17-18). David sade, Herre, du vet att jag har gjort allting fr att behaga dig,. Jag har inte rrt den hr mannen nd har han vnt sig emot mig. Han har gjort sig sjlv till min fiende.

Detta r ord frn samme gudfruktige konung som grt nr hans mordlystne fiende, Saul, blev ihjlslagen. David rev sina klder i bedrvelse och sade t sina vnner att fasta och be, samtidigt som han grt, En jtte i Israel har fallit. Saul var en underbar gudsman. Men nu sade David om Ahitofel, sin tidigare vn, Dda honom, Gud. Snd honom till helvetet, fort. Sedan rttfrdigade han sin attityd genom att sga, Jag r en bedjande man. Jag r stndigt p mina knn.

Hur ofta r inte vi kristna just som David? I vrt srade tillstnd och i vr depression, ropar vi sjlvrttfrdigt ut mot vra fiender, Herre, lt dem inte leva en dag till.


Har du ngonsin knt dig frrdd av en nra vn


Kanske knner du ngon som har talat om fr alla att han lskar dig. Men sedan, smack har samma vn huggit ner dig bakifrn. Han vnde sig mot dig, och nu r han ute efter att skada dig.

Kanske r du separerad eller har skilt dig frn din make, och nu hller din make p att sticka ner dig. En gng var du vertygad att din make lskade och respekterade dig. Han stod jmte dig vid altaret, och frband sig att var din fr livet. I de frsta dagarna, var hans ord snlla och krleksfulla, och du tnkte, Vi str varandra s nra. Han r min kraste vn.

Men nu har han vergett dig, kanske fr ngon annan. Och han klandrar dig talar illa om dig, och frsker frgra dig. Du grter dig till smns, och tnker, Jag trodde jag knde honom. Hur kunde han bli s hr?

Kanske din fiende r en nra, personlig vn kanske en kollega i tjnsten eller en kristen medarbetare. En gng, verkade den hr vnnen vara gudfruktig och svekls, och du litade p honom. Men, pltsligt, utan andledning, vnde han sig mot dig. Faktum r, att ven nr han har klandrat dig, s har du frblivit vnlig. Men du kan inte frst den bitterhet som han spyr ut om dig till andra lgner, srande ord, falskheter. Och det srar nd djupare fr att han var din vn.

En del lsare kanske frgar, Hnder verkligen sdana saker i Kristi kropp? Jag kan inte se att detta skulle kunna var sant om ngon kristen. Men trkigt nog, r det alldeles fr sant.

Jag knner en gudfruktig affrsman som erbjuds en styrelseplats i en kristen organisation. P det frsta mtet, blev han chockad av all politik och all nrkamp han blev vittne till. Han ringde upp mig, frvirrad, och frgade, r det s hr i alla arbeten? Jag frvntade mig sdant hr i affrsvrlden, men jag r besviken av vad jag sg och hrde bland dessa mn. De kan inte sitta ned i Kristi anda och lsa sina meningsskiljaktigheter.

Jag sger dig, det r omjligt att bli verkligt helgad utan fullstndig lydnad infr vr herres bud om att lska varandra. Jesus sade; Hela lagen uppfylls av detta att du lskar Gud av allt ditt hjrta, och lskar din nsta som dig sjlv (se Matteus 22:37-40). Sannerligen, Gud prvar vr krlek till Honom genom den krlek som vi visar vra kristna brder och systrar. Om ngon sger Jag lskar Gud men hatar sin broder d ljuger han. Ty den som inte lskar sin broder, som han har sett, kan inte lska Gud, som han inte har sett. (1 Joh 4:20).

Du kan sjunga lovsng i kyrkan, du kan servera mat till de hemlsa Men om du br p agg emot ngon, s r din krlek till Gud ffng. Skriften sger att om du hyser ondska i ditt hjrta mot ngon, s r du en riktig hycklare i Guds gon.

Att lska dem som srar oss r inte ett val, utan en befallning. Och detta r hans bud: att vi skall tro p hans son Jesu Kristi namn och lska varandra s som han har befallt oss (1Joh 3:23). Detta befaller jag er: att ni skall lska varandra (Joh 15:17).

Du kanske protesterar, Herre, jag tjnar dig, prisar dig, tillber dig, offrar till ditt verk men frvnta dig inte att jag skall glmma hur jag har blivit srad. Om du bara frstod hur djup den smrtan r som jag gtt igenom, skulle du inte krva det av mig. Detta gr utver min frmga.

Nej det str i din kraft att gra. Jesus sger att han har givit oss all makt ver fienden. Hans helige ande gr det mjligt fr oss att frlta, ven nr vi blivit djupt srade.

Du frstr, som delar i Kristi kropp, s skall vi reagera i enlighet med de direktivs som kommer frn huvudet, Jesus. Tnk p det: inte en enda av dina fingrar rr sig, inget gonlock blinkar, utan att ha ftt direktiv frn hjrnan. S, om Kristus r vrt huvud, s mste alla av hans lemmar rra sig i enlighet med hans tankar. Och han har klart uttryckt sina tankar i det hr mnet: Var goda mot varandra, visa medknsla och frlt varandra, liksom Gud har frltit er i Kristus (Efesierbrevet 4:32).

Agerar du i enlighet med Kristi vishet? Eller har du blivit ditt eget huvud, oberoende av honom? Har du frltit dina fiender i krlek, som Jesus har frltit dig? Eller hyser du fortfarande agg, och lter dina synder hopa sig mot dig?


Jag har en stark andlig ricinolja fr dig


Ofta, kan Guds befallning att lska vra fiender verka som en bitter, osmaklig medicin. Men, som den ricinolja jag var tvungen att svlja nr jag var barn, r det medicin som botar. Mnga kristna r inte villiga att ta den hr medicinen. De ser att det str i skriften, men de fogar sig sllan efter det. De knner sig ha rtt att frakta sin fiender.

Men Jesus uttrycker tydligt: Ni har hrt att det blev sagt: Du skall lska din nsta och hata din fiende. Men jag sger er: lska era fiender och be fr dem som frfljer er; (Matt 5:43-44).

Motsger Jesus lagen hr? Inte alls. Han vnde p den kttets ande som hade kommit in i lagen. Vi d den tiden, lskade judarna bar andra judar. En jude fick inte skaka hand med en hedning, eller ens tillta sin mantel att rr vid en utomstendes kldesplagg. Men detta var inte andens lag. Lagen var helig, och lrde, r din fiende hungrig, ge honom brd, r han trstig, ge honom vatten. D samlar du gldande kol p hans huvud och Herren skall ge dig din ln. (Ordsprksboken 25:21-22).

Jesus vnde sig till gamla testamentets lag nr det gllde sr och skador. Han uttalade, Ni har hrt att det blev sagt: ga fr ga och tand fr tand. Men jag sger er: vrj er inte mot det onda. Nej om ngon slr dig p hgra kinden, s vnd ocks den andra mot honom. (Matteus 5:38-39).

Under Mose lag, skulle den som orsakade en skada bli straffad p samma stt skada fr skada, slag fr slag. Men s skulle det inte fungera under Kristi ndesregering. Istllet, Jesu befallning att lska vra grannar innefattar ocks vra fiender.

Du kanske frgar, Frvntas vi lska onda mnniskor abortlkare, skrupellsa politiker, militanta homosexuella som menar att Jesus var bg? Sger inte bibeln oss att vi skall ropa ut emot synden och vldsamt st emot ogrningsmn? Ja, det gr den. Man vi skall st emot dessa mnniskors onda grningar utan att hata personen.

Du kanske vill gra ansprk p Davids bn: Skulle jag inte hata dem som hatar dig, Herre, och avsky dem som reser sig mot dig? Jag hatar dem mede gldande hat, mina fiender har de blivit (Psalm 139:21-22). Men, ven David upptckte till slut andens ndefulla lag. Han lrde att det r mjligt att hata ngons ondska utan att hata personen. Han skrev: Jag avskyr dem som gr ortt (Psalm 101:3). & drfr hatar jag lgnens alla vgar (Psalm 119:104). Jag hatar och avskyr lgn (Psalm 119:163).

Reflektera ver Jesu exempel. Han mtte den sammanlagda ondskan av varje betydande makt p sin tid regering, politiska ledare, kyrkoledare. Alla dessa mnniskor gjorde sig till Kristi fiender, och rasade ondskefullt mot Honom. Men i den vrsta smrtan nr han var vid ddens rand bad Jesus, Fader, frlt dem (Lukas 23:34).

Stefanos hade rtt att gra motstnd mot dem som stenade honom. Han kunde ha pekat finger mot de korrupta religisa ledarna och sagt, Vi ses p domedagen, Ni kommer inte att klara er undan detta. Gud kommer att straffa er fr era synder. Men istllet, fljde Stefanos Jesu exempel. Han bad, Herre, stll den inte till svars fr denna synd (Apostlagrningarna 7:60)

Nr Miriam reste sig upp i klagan mot sin bror, Mose, s begick hon en synd som skulle straffas med dden. Och Gud var trofast till att hmnas Mose, och slog hans syster med spetlska. Men Moses gladde sig inte i Miriams lidande. Det bedrvade hans hjrta, och han bad till Gud om hennes helande: nej, nej gr henne frisk igen! (4 Mos 12:13).

Paulus blev smickrad av hycklare som sedan smdande misshandlade, och frtalade honom. Mnniskor frn hela spektrat reste sig upp mot Paulus onda politiker, hela samhllen, romerska sodomiter som hatade honom fr att han stod emot deras homosexuella aktiviteter. Till och med kyrkor reste sig upp mot honom. Ursinniga lrare, som var avundsjuka p de uppenbarelser som Paulus mottagit, frljligade och felciterade honom. Andra anklagade honom fr att misskta pengar

Missfrst mig inte Paulus hatade dessa mnniskors synd. Deras bedrgeri bedrvade honom, och han talade ut emot deras ondska. Man han slutade aldrig lska mnniskorna eller att be fr deras sjlar. Han vittnade, Man smdar oss och vi vlsignar. Man frfljer oss och vi hrdar ut. Man talar illa om oss och vi svara ned goda ord (1 Kor 4:12-13). Paulus fljde Jesu exempel. Som Petrus skrev om Kristus, Han svarade inte med hotelser nr han fick lida. Han verlt sin sak t honom som dmer rttvist. (1 Petrus 2:23)

Vi kan hata den omoral som finns i regeringen. Vi kan hata de homosexuellas synder, abortfresprkarnas och alla Kristusfrnekares. Men Herren befaller oss att lska dem som mnniskor mnniskor fr vilka Jesus dog. Och han befaller oss att be fr dem.

Men, istllet, gr vi oss ofta lustiga p deras bekostnad. Jag har berttat och skrattat r mnga skmt om vr president. Jag tror att hans sikt om sena aborter r avskyvrd i guds gon, och det fr blodet att koka i mig. Men det r ingen urskt fr mig att inte ta hans eviga sjl p allvar. Om jag ngon gng fraktar en mnniska istllet fr den personens principer, s r jag inte en sann Guds representant.

Jag tror att Jesu namn har blivit vanrat genom de stt som mnga kristna har reagerat p gentemot ogrningsmn. Vi har rasat emot dem som vi skulle be fr. S kallade troende har bombat abortkliniker, mrdat abort-lkare, knutit nvarna mot bg-parader. Ingenting av det r Kristi ande. Vr kraft r p kn, inte i knutna nvar eller i utmtta domslut.


Lt oss nu tala om fiender i kyrkan


Hur skall vi reagera mot kristna som har gjort sig till vra fiender? Jesus befaller oss att lska dem, genom att gra dessa tre saker: 1. Vlsigna dem. 2. Gr gott mot dem. Bed fr dem. lska era fiender och be fr dem som frfljer er (Matteus 5:44).

Lt oss granska vra liv i ljuset av dessa tre saker, fr att se om vi r lydiga vrt huvud, Kristus:

1.Vlsigna dem som frbannar er. Vad, egentligen, betyder det att vlsigna? Det grekiska ordet fr att vlsigna innefattar hr, tala bara vad som r gott och uppbyggligt, hgt, med munnen. Vi skall inte bara tnka goda saker om vra fiender, men tala ppet till dem.

Jag har sannerligen misslyckats med den hr befallningen. Jag minns ett tillflle nr ngra mnniskor som jag lskade reste sig upp mot mig, frfljde mig och klandrade mig. Det var den vrsta smrta jag ngonsin uthrdat, det uppehll mina tankar dag och natt. Nrhelst jag hade en mjlighet, lttade jag mitt hjrta till vem som ville lyssna.

En dag ville ett par kollegor, ett kta par, ta lunch med min fru, Gwen, och mig. Vi hade knappast hunnit stta oss innan jag brjade lasta av mina brdor p dem. Jag berttade varje detalj hur jag hade blivit srad varje lgn som blivit sagd, varje skada som lagts mig. Det kta paret frstod inte vad det var som hnde. S en timme senare, gick de hem frvirrade. Nr jag sg p Gwen, s sg jag modflldhet i hennes gon. D slog det mig jag hade pratat hela tiden.

Jag fick senare veta att det hr kta paret hade blivit srade och det var drfr de ville trffa oss. Men jag frgade aldrig hur de mdde. De fick inte en syl i vdret och de gick hem tomma, torra, utan att ha blivit uppbyggda. Om bara jag hade lytt Jesu befallning att vlsigna mina frfljare genom att tala gott om dem, s hade kanske det hr paret blivit vlsignade. Men istllet, gick de hem nedslagna i anden.

2.Gr gott mot dem som hatar er . Vad betyder det att gra gott mot dem som opponerar sig mot oss? Den grekiska betydelsen innefattar rlighet och terhmtning . Jesus sger, i sjlva verket, gr allt fr att ska din fiendes helande och terhmtning frn Satans snaror. Du vet att vad den hr personen gr mot dig t ont. Men ditt fokus skall inte var p din egen skada, utan p hur din fiendes sjl har blivit bedragen.

Kristus befaller oss att betrakta det sjlsfrgrande tillstnd som vra frfljare befinner sig i. Vi skall inte trsta oss med tanken att Gud en dag vill hmnas deras synder. Istllet, skall vi be fr dem. Vi skall frska bryta ner den mur som r deras frbannelse, och istllet anstrnga oss att bygga en bro till dem.

Jesus lovade, Om ni frlter ngon hans synder, s r de frltna, och om ni binder ngon i hans synder, s r han bunden (Johannes 20:23). Att frlta betyder att helt glmma, frneka, kasta bort. Naturligtvis kan ingen frlta det ngon har syndat mot Gud. Bara Kristus kan gra detta, genom sitt verk p korset. Men vi kan frlta de synder som har begtts emot oss. Jesus sger, om du frlter synden emot dig, frlter jag i himmelen. Jag frlter din fiende dina vgnar.

Kristi befallning hr r enkel: Ta frsta steget. Vnta inte missa inte tillfllet fr din fiendes sjl kan g in i evigheten med synden ofrlten. Du r den som frst skall ska frsoning. Naturligtvis kan din godhet bli avvisad. Men om den accepteras, kan du st p domens dag och veta att din fiende blev inte dmd eller frdmd p grund av sin synd emot dig.

3.Be fr dem som utnyttjar dig. Vi ser en illustration av den hr befallningen i versteprstens tjnst. Frst krvde lagen att prsten skulle slakta offret och lgga det p altaret fr att ta itu med folkets synd. Och, fr det andra, skulle prsten be fr frsamlingen, agera frebedjare fr dem.

Den prsterliga tjnsten blev frevisad p korset. Jesus gjorde bda sysslorna: Frst blev Han offret fr vr synd, i sin egen kropp. Sedan bad Han fr folkets frltelse, och inkluderade sina egna frfljare.

Och, nu r Kristus frebedjare fr dina fiender. Men om ngon syndar har vi en som fr vr talan infr Fader, Jesus Kristus som r rttfrdig . (1 Johannes 2:1). Jesus fr talan ven fr dem som har utnyttjad och frfljt dig. S, om Han r frebedjare dr deras sjlar, hur kan du fortstta var deras fiende? Det r helt enkelt omjligt.


Hur viktigt r det att frlta
och vlsigna vra fiender?


Paulus skriver, Lt Guds vrede ha sin gng (Romarbrevet 12:19). Han sger, helt enkelt: lid felaktigt. Lgg ned det och g vidare. Lev i anden. Hursomhelst, om vi vgrar att frlta nr andra har srat oss, s mste vi ta dessa konsekvenser:

1.Vi blir mer skyldiga n den person som srade oss.

2.Guds barmhrtighet och nd emot oss kommer att stngas. Sedan, nr saker och ting brjar g fel i vra liv, kommer vi inte att frst det, drfr att vi lever i olydnad

3.Vra frfljares irritation ver oss kommer att fortstta berva oss vr frid. Han blir segraren, som kommer att lyckas sra oss fr alltid. Och ha kommer att skratta medan vi fortstter koka av ilska

4.Drfr att Satan lyckas driva oss till tankar p hmnd, kommer han att lyckas leda oss in i vrre synder. Och vi kommer att beg vertrdelser som r strre

Ordsprksbokens frfattare ger oss rdet, Frstnd gr en man frdragsam, han stter en ra i att frlta (Ordsprksboken 19:11). Med andra ord, vi skall inte gra ngot frrn vr ilska har lagt sig. Vi skall inte fatta ngra beslut eller genomfra ngot medan vi fortfarande r arga.

Till sist, vi ger ra till vr himmelska far nr vi frlter och har verseende med synder som begtts mot oss. Vi har redan lst att om vi reagerar som Jesus gjorde, Herren skall belna dig (ordsprksboken 25:22). Nr vi frlter som Gud frlter, fr han oss in i en uppenbarelse av ynnest och nd som vi inte knt tidigare.

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare


BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. The Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 2 Mars, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier