Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier
flersprakiga sida

Att behlla gldjen i Herren
(Maintaining the Joy of the Lord)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Av David Wilkerson
July 24, 2000
__________

Den gldje Herren ger r er styrka (Nehemja 8:10). Nr dessa ord frkunnades, hade israeliterna just tervnt frn fngenskapen i Babylonien. Under ledarskap av Esra och Nehemja, hade folket teruppbyggt Jerusalems frdrvade murar. Och nu siktade de p att terupprtta templet, och terstlla nationen.

Vid det tillfllet, kallade Nehemja till ett speciellt mte vid Vattenporten, innanfr Jerusalems teruppbyggda murar. Hela folket samlades nu mangrant p torget framfr Vattenporten (Nehemja 8:1). 42,360 israelitiska mn samlades. Tillsammans med dem var dr 7,300 tjnare, inklusive 245 sngare. Allt som allt samlades ungefr 50,000 mnniskor.

Frst predikades Guds Ord. Skriften sger att mnniskor hungrade efter att hra det: De bad Esra, den skriftlrde, att hmta bokrullen med Moses lag& prsten Esra bar fram lagboken infr hela frsamlingen av mn och kvinnor och alla som var mogna nog att lyssna (8:1-2).

Folket behvde inte tvingas till att lyssna. En samstmmig hunger hade utvecklats ibland dem. Och de var helt beredda att underordna sig Guds ords auktoritet. De ville bli ledda av det, och de ville lta sina liv anpassa efter dess sanningar.

Frunderligt nog, predikade Esra till massan i fem eller sex timmar frn tidigt p morgonen till mitt p dagen (8:3). nd lade ingen mrke till tiden. Och hela folket lyssnade uppmrksamt till lagens ord (8:3). Dessa mnniskor var fullstndigt fngade av Guds ord.

Vilket ofattbart scenario! Du skulle inte kunna se en sdan hndelse i ngon amerikansk kyrka idag. Men jag vill sga dig, sann vckelse kan aldrig komma utan denna frtrande hunger efter Guds ord. Tvrtom, nr Guds folk trttnar p att hra Hans ord predikas, s brjar en andlig dd och gldjen i herren frsvinner.

Du kanske har hrt uttrycket prediko-smakare Den termen r nstan 200 r gammal, och har sitt ursprung i London under mitten av 1800-talet. Vid den tiden, frkunnade den store predikanten C. H. Spurgeon fr 5,000 mnniskor varje sndag p Metropolitan Tabernacle. P andra sidan staden, gav Joseph Parker smorda predikningar. Och andra eldiga predikanter frkunnade p olika platser i London, och gav djupa avsljande, profetiska ord.

Det blev ett populrt nje bland vlbrgade londonbor att hoppa i sina vagnar och kra genom staden frn den ena kyrkan till den andra, och f smakprov av predikningarna frn dessa frkunnare. Varje mndag i parlamentet, hlls det slutna mten fr att diskutera vilken predikant som hade hllit den bsta predikan och vem som ftt fram den djupaste uppenbarelsen.

Dessa flanrer blev kallade prediko-smakare . De ville alltid f tag p ngon ny andlig sanning eller uppenbarelse. Men vldigt f praktiserade vad de hade ftt hra.

Hur som helst, vid Vattenporten i Jerusalem, var dr ingen vlformulerad eller sensationell predikan. Esra predikade direkt frn skriften, han lste timmar i strck. Och nr mnniskorna stod och lyssnade till Guds ord, s blev de vckta.

Ibland blev Esra s vervldigad av vad han lste, s han stannade fr att prisa Herren, den store Guden (8:6). Herrens hrlighet kom ner mktigt, och alla lyfte sina hnder i lovprisning till Gud: och med lyfta hnder ropade hela folket: Amen, amen (8:6). Nr vissa stllen lstes, str det att: de bjde kn och fll ner och tillbad Herren med ansiktet mot marken (8:6). Folket dmjukade sig infr Gud i frkrosselse och nger. Sedan, efter ett tag, stod de upp fr att f mera.

Mrkvl detta mte innehll inte ngra spnnande berttelser fr att trissa upp mnniskors knslor. Dr fanns ingen manipulation frn talarstolen, inget dramatiskt vittnesbrd. Dr fanns nnu inte ens ngon musik. Dessa mnniskor hade helt enkelt bara ftt ett ra fr att hra allt Gud sade till dem.

Jag tror att Herren nskar att g fram ibland sitt folk p samma stt idag. Jag ser Hans Ande rra sig bland kyrkor var n det finns en hunger efter hans ord.

Men jag har ocks varit i kyrkor dr mnniskor stndigt tittar p sina klockor, innan predikan ens har brjat. Sedan, nr pastorn sger sitt Amen , s brjar mnniskorna ett vansinnigt race mot arkeringsplatsen. Det finns ingen riktig gldje i en sdan kyrka. S hur kan vi frvnta oss att desperata syndare skall vilja bli en del av oss?

Den sortens vckelse som vi ser i Nehemja 8 krver en pastor som r lika upprymd ver skriften som Esra var. Men det krver ocks ett folk som r lika angelgna att hra Guds ord och lyda det. Den mest eldiga predikant kan inte f igng en sjlvbelten frsamling om den inte r hungrig efter att hra Guds sanningar.


Resultatet av denna mktiga predikan var
en vg av frkrosselse bland hrarna


En halv dag av frkunnelse var inte tillrckligt fr de hungriga israeliterna. De vill ha nnu mer av Guds ord. S de formade grupper, med sjutton ldste jmte Esra som ledde dem i bibelstudier resten av dagen. frklarade lagen fr folket& De lste ur Guds lagbok, tolkade den och utlade den, s att folket frstod vad som lstes (Nehemja 8:7-8).

Nr dessa mnniskor frstod Guds lag, s brjade de srja ver sin synd. Ty hela folket grt nr de hrde vad som stod i lagen (8:9). Frestll dig scenariot: 50 000 mnniskor ligger utspridda p marken, unisont srjande sin synd. Som en hammare hade Guds ord slagit snder deras stolthet. Och nu ekade deras grt ver kullarna.

Jag frgar dig r det detta vckelse handlar om? r det ett ord som r s genomtrngande att mnniskor drivs p kn, grtande och ngrande sig infr Gud?

Jag har upplevt sdana heliga samlingar sjlv. Nr jag var barn, s beskte vr familj friluftsmten p Living Waters Camp Ground i Pennsylvania. Jesu andra tillkommelse predikades med sdan kraft och auktoritet, s alla var vertygade om att Kristus skulle tervnda inom en timme. En helig fruktan fll, och mnniskor drevs p sina ansikten. En del grt som om de hngde ver helvetet i bar en tunn trd klagande, frkrossade, bedrvade ver synden.

Ofta, s predikades Gud ord hela dagen och lngt in p natten. Tidigt nsta morgon, kunde mnniskor fortfarande ligga framstupa i bnerummet, srjande ver sin synd. En del fick till och med bras ut.

Det var en sdan kvll som Herren kallade mig att predika, nr jag var tta r gammal. Jag var i Anden i timmar, bruten och grtande. Guds ord blev levande i mitt hjrta. Kristi snara terkomst brnde i mig som en verhngande verklighet. Jag glmmer aldrig den underbara upplevelsen.

Man, hur underbara dessa manifestationer n var vare sig p Living Waters Camp Ground, eller vid Jerusalems Vattenport fr rhundraden sedan s kan inget av dessa saker kan dra syndare in i Guds hus.

Frestll dig en ofrlst mnniska som frsker att hlla sig uppe under livets stressmoment. Han har ktenskapsproblem, han r srad och frvirrad, han r rdd att hans liv inte har ngon mening. En sdan mnniska r gldjels, cklad av livet. Och ingenting han prvar kan tillfredstlla hans trstande sjl. Han r vertygad om att han inte kan klara sig igenom dagen utan att dricka alkohol.

Om du tog denna man till en gudstjnst dr mnniskor lg framstupa, och klagade ver synden, s skulle han inte frst vad som pgick. Faktum r, att han kanske skulle g drifrn mer deprimerad n nr han kom dit.

Vi mste frsts vckelsen vid vattenporten i Jerusalem var inte fr syndare. Den var enbart fr Guds avfallna barn. P samma stt, har f ofrlsta mnniskor ngonsin beskt Living Waters friluftsmten. I bgge fallen, frskte Herren att reparera sina barn att befria dem frn sedefrdrv, dpa dem i gldje och gra dem starka.

Guds vittnesbrd r aldrig att hans folk ligger p sina ansikten, och grter floder av trar. Nej, vittnesbrdet som han vill bringa fram i sitt folk r gldje - genuin, varaktig gldje. Den gldje herren ger r er styrka (Nehemja 8:10). Denna gldje ger sann styrka till Guds folk och drar syndare till sitt hus.

De flesta kristna frknippar aldrig gldje med omvndelse. Men omvndelsen r faktiskt moder till all gldje i Jesus. Utan den, kan det inte bli ngon gldje. Men varje troende eller frsamling som lever i omvndelse kommer att verflda av Herrens gldje.


Vad som saknas i mnga kyrkor idag r det
som de flesta frlorade bst behver.
Genuin gldje som tillfredstller sjlen.


Jag hr ofta kristna sga, Vi har bett fram en vckelse i vr kyrka . Men jag sger att det kan inte hnda enbart genom bn. Det kan inte bli ett sdant uppvaknande om inte pastorn och mnniskorna ihrdigt hungrar efter Guds ord. Och de mste fullstndigt verlta sina liv till att bli ledda av skriften. Vi kan helt enkelt inte f tag i himmelens gldje om inte det rena ordet har vertygat oss om synd ftt bryta ner all stolthet, alla frdomar och all falsk vrdighet.

Nr David var olydig, frlorade han Herrens gldje. Och den gldjen kunde bara bli terstlld genom omvndelse. S han bad, Gr mig fri frn all min skuld och rena mig frn min synd. Jag vet vad jag har brutit min synd str alltid infr mig. Rena mig (Psalm 51:4-5, 9).

Jag tror detta frklarar det ointresse som hnger ver mnga kyrkor idag. I korthet, det finns synd i lgret. Och det r inte mjligt att upprtthlla Herrens gldje om synden r nrvarande. Hur kan den helige Ande utgjuta gldje ver ett folk som fortstter att hnge sig t ktenskapsbrott, missbruk och materialism, precis som de icke troende?

Herren tog bort sin hrlighet frn Silo drfr att versteprsten, Eli, vgrade att ta itu med synden i Guds hus. Eli hade blivit van vid det bekvma livet och om du r beroende av njen, s kommer du inte att var motiverad att avslja synden. Gud skrev slutligen ordet I- kabod ver drren till det heliga vilket betydde, Hrligheten har lmnat . Sedan hll Han upp Silo som ett exempel p vad som hnder en kyrka nr synden ignoreras. Guds hrlighet inklusive Guds gldje och frjd skingras, i individen och i frsamlingskroppen.


Dr guds ord hlls i ra, r det
oundvikliga resultatet en utgjutelse
av genuin Jesus-gldje


Esra sade till mnniskorna, Ni har visat hngivenhet fr Guds ord hungrat efter det, lskat det, tilltit det att arbeta i era hjrtan. Ni har omvnt er, grtit och srjt och Gud har behag till er. Men nu r det dags att gldja sig. Ta ut era nsdukar och torka bort trarna. Nu r det tid fr stor gldje och uppsluppenhet.

Herrens hrlighet fll ver Israel, och mnniskorna tillbringade de kommande sju dagarna i gldje: D gick alla hem till sitt fr att ta och dricka&De firade en stor gldjefest, de hade frsttt det som man hade undervisat dem om (Nehemja 8:12).

Det hebreiska ordet fr uppsluppenhet hr betyder munterhet, gldje, lycka. Den hr sortens gldje r inte enbart en bra knsla det r en inre gldje, versvallande. Den tar sig olika uttryck i var och en av oss, drfr att sdan gldje tar sin plats djupt inom oss. Men det str klart fr alla runt om oss att kllan kommer frn himmelen.

Nrhelst Israel vnde sig till synd och avgudadyrkan, tog Herren bort gldjen: Jag skall gra slut p all hennes gldje (Hosea 2:11). Jag skall tillintetgra alla glada rster dr, jubelrop och brllopsgldje, handkvarnens ljud och lampans ljus. Hela detta land skall lggas i ruiner & (Jeremia 25:10-11). gldjen har slocknat, all frjd har flytt ur landet (Jesaja 24:11).

Ibland kunde Israel stta p sig en falsk gldje fr att frska skyla ver sin synd. Vi ser samma sak hnda i mnga kyrkor idag. Vi ser sng, dans, manifestationer, lovprisning men de som lskar Guds ord kan urskilja om det r sann eller falsk gldje.

Du kanske kan minnas Israels rop nr de dansade runt guldkalven. Nr Josua hrde folket, sade han: Det hrs stridslarm i lgret (2 Mos 32:17). Men Mose svarade Det r ropet av ett folk som r fngat. De har inte vervunnit sin synd. Guldet hade blivit Israels gud, och det bringade ett rop p mnniskornas lppar. Men det var ett rop av falsk gldje ett ljud som signalerade Guds hotande dom.

Jag predikade en gng i en stor kyrka full av den hr sortens ovsen. Under lovsngen eggade pastorn och organisten mnniskorna till vanvett. Frsamlingen sjng och klappade i hnderna i en timme. Efter ett tag mdde jag fysiskt dligt. Och jag bad, Herre, ngot r fel hr. Detta r inte ljudet av ett folk som har vervunnit sin synd.

Ett r senare, avsljades pastorn och organisten som homosexuella. Men mnniskorna hade aldrig kunnat urskilja detta om sina ledare, drfr att de inte var rotade i Guds ord. Istllet fljde de ett oljud som verkade vara gldjefyllt, men som ledde dem mot frstrelse.

Nr vi startade Times Square Church 1987, s insg vi snabbt att vi tjnade i ett modernt Korint. Och vi var tvungna at predika starka budskap fr att avslja all synd.

Vra gudstjnster besktes av mnga kristna som arbetade i underhllningsindustrin teater, TV och film. Dessa mnniskor ropade i lovprisning men ibland var det inte ljud frn en som vervunnit. En del hade valt att stanna kvar i sina karrirer, som tydligt vanrade Gud, arbetande i uppsttningar och shower som hdade Gud.

Vi undrade om vi kunde evangelisera ofrlsta underhllningsmnniskor om vr egen frsamling fortfarande var inblandad i ogudaktiga delar av showbusiness. Till slut beslt vi att inte snda dubbla budskap. S vi predikade helig skilsmssa och Herren brjade ta itu med mnniskorna. Mnga gav upp lnande karrirer inom underhllningen, och gud vlsignade dem underbart. En tidigare skdespelare r nu pastor i en kyrka i Jerusalem, och predikar p berget Karmel.

Transvestiter kom ocks till vra gudstjnster, kldda i drag. Vi sade ingenting som kunde trycka ner dem, och s smningom brjade den helige Ande arbeta i dem. Mnga blev frlsta och brjade frndra sitt upptrdande. Ngra brjade t. o. m. odla skgg som ett tecken p omvndelse.

Vi tvingades mta andra betydande problem bland mnniskorna. Mnniskor som levde ut sin homosexualitet ville sjunga med i kren. Musiker som hngde i barerna ville spela i orkestern. Vi tvingades predika lagen fr att f bukt med synden, men vi blandade alltid vra budskap med nd.

Vi tvingades ocks ta itu med synd bland vr egen personal. En musiker blev sedd nr han gick p porrbiografer efter vra mten. Och en medlem i lovsngsteamet en vit man skrvlade Om ngon svart kille frsker f betalt fr att tvtta min vindruta skall han f en snyting. Vi frigjorde honom frn hams uppdrag omedelbart.

Vi tvingades ocks ta itu med inbillnning och sjlvbedrgeri i vr frsamling. En gift man berttade fr mig att han trodde att Herren skulle ta hans fru ifrn honom. Han sade att Gud redan hade uppenbarat fr honom den kvinna i vr frsamling som han skulle gifta sig med sedan. Jag sade t honom rakt ut att om han tagit emot en sdan uppenbarelse s kom den inte frn Gud.

Vi fortsatte predika helighet, vecka efter vecka. Och med tiden, s skrmde vra predikningar bort mnga mnniskor. Men Herren hade behllit en kvarleva fr sig sjlv, mnniskor som lskade Hans ord. Under varje gudstjnst, s satt de hr mnniskorna som hungriga fglar, med munnarna vidppna fr mat. Efter samlingarna, s tog de hem kassettband fr att lyssna p predikningarna gng p gng. Vi sg i dem en ande av omvndelse, en iver att lyda, och en villighet att anpassa sig efter Guds ord.

Ett vlbrgat par ringde till vrt kontor och sade, Snd oss en lastbil imorgon, och ngra arbetare. Vi vill ta bort baren, och vra TV-apparater frn vrt hem.

Nr mnniskorna kom under kraften och ledningen frn Guds ord, brt det fram en gldje. Snart var vra gudstjnster fyllda med andra trar n omvndelsens. Pltsligt skakade helgedomen av segerrop, munterhet, uppsluppenhet och gldje. Dr var stor frjd drfr att vi hade brjat frst de stora sanningarna i Guds ord.


Fr att behlla gldjen i Herren, s
behvde Gud gra ett nnu
djupare verk med sin Ande.


Gud hade hrt israeliternas rop, och ha hade visat dem nd. Han hade vnt deras sorg i munterhet, ltit dem ropa och frjda sig. Och nu kallade Han samman dem fr ytterligare ett mte.

Om Israels gldje skulle kunna behllas om den inte skulle frloras igen s behvde Gud grva djupare. Vissa omrden i mnniskornas liv var fortfarande inte anpassade efter Guds ord. Men Herren hade tilltit alla att frjda sig ett tag, fr han ville att de skulle veta att de var trygga. Nu, i denna i denna situation av acceptans och gldje, bad han dem alla att verlta sig till ett djupare avskiljande frn vrlden.

Gud sade till dessa jublande sjlar, jag har behag till er. Ni har hllit mitt ord i ra omvnt er frn era synder, glatt er i min nd, och lovat lyda mig. Nu r det dags fr er att ge gensvar p min krlek. Jag vill att ni skall avskilja er fullstndigt bryta av helt frn vrldens influenser som har krupit in i era hjrtan och era hem.

Du frstr, nr israeliterna var i fngenskap, blev de intima med hedningarna, sakta tog de till sig deras sprk och deras stt. Israeliska mn tog sig hedniska fruar, och israeliska kvinnor gav hemgift t hedniska mn. Israeliterna hade ocks tilltit ohelgade ting att bli en del av deras tillbedjan i guds hus.

Mina kra, vi kan inte komma in i Kristi fullhet om vi inte separerar oss mer och mer frn vrlden. Om vi inte blir mer instllda p himmelen, och mindre lika ofrlsta mnniskor runt omkring oss, s kommer vi sakta att frlora gldjen i vr omvndelse.

Israel ville inte frlora denna frjdens ande. S de samlade sig igen, i lydnad infr Gud: De som var av israelisk hrkomst skiljde sig d frn alla av frmmande ursprung. De trdde fram och beknde sina synder (Nehemja 9:2). lovar dyrt och heligt att leva efter Guds lag&att inte gifta bort vra dttrar med mn av frmmande ursprung och att inte ta deras dttrar till hustrur t vra sner (10:29-30).

Den israeliska kvarlevan hade ocks underltit att ge tionde. Nu krvde Gud detta av dem ocks. Du kanske undrar, Skulle Gud verkligen hlla tillbaka sin gldje och frjd bara fr att mnniskorna i en kyrka inte ger tionde? Jag vill hnvisa dig till Malaki 3:8-10:

S en mnniska fr rva frn Gud? Ni rvar ju frn mig! D sger ni: Hur har vi rvat frn dig? Tionden och offergvor har ni rvat! Ni drabbas av frbannelse, nd rvar ni frn mig, alla och envar. Kom med hela tiondet till frrdshuset, s att det finns mat i mitt hus. Stt mig p ett sdant prov, sger Herren Sebaot, d kommer jag att ppna himlens fnster och lta ymnig vlsignelse strmma ner ver er.

Gud sade till Israel, Fortstt inte med att rna mig, om ni anpassar er efter mitt bud om tionde, s skall jag utgjuta mer vlsignelse ver er n ni kan ta emot. Folket lovade det frsta av det vi bakar&de frsta frukterna&tiondet&till leviterna de leviter som uppbr tionde i alla landsortsstder (Nehemja 10:37).


Guds lfte att utgjuta vlsignelse frn
himmelen gller fr oss idag


Nr vi bestmmer oss fr att lyda Guds ord och tillter hans Ande att uppenbara och dda all synd i vra liv s sknker Herren oss gldje. Gud hade givit dem stor gldje (Nehemja 12:43). Jag tror att denna utgjutna vlsignelse innehller riklig gldje, ocks mitt i vra prvningar. Herren ppnar himmelen och dper oss med Jesusgldje med gldjerop, frjd och sng vilka vra omstndigheter n r.

Nehemja pminde det frjdande Israel om hur Gud hade frsett fr deras frfder i knen. Herren hade utgjutit mycket nd ver dem. Han undervisade dem med sin Ande och ledde dem med molnet och eldstoden. Han frsg dem p ett vernaturligt stt med manna och vatten. Och, genom ett under, tillt han inte att deras klder och skor blev utslitna (ls Nehemja 9:19-21).

Hur lter dessa vlsignelser i dina ron? Mngfaldig nd, klar ledning, Guds Ande som undervisar dig, alla dina fysiska och materiella behov tillfredsstllda det lter underbart i mina ron. Och, alla dessa vlsignelser finns fr oss idag. Herren, i sin nd, har lovat att frse sitt folk med alla dessa vlsignelser.

nd kan vi vlja att leva i knen, som Israel gjorde. Nehemja pekade p att deras frfder hade gjort uppror emot Herren, och ignorerat Hans lag: men de satte sig upp mot dig. De gjorde uppror och vnde ryggen t din lag& Du hade tlamod med dem i mnga r&men de ville inte lyssna (Nehemja 9:26, 30).

Kan du frestlla dig den fruktansvrda andliga dd som dessa mnniskor drog sig? Fyrtio r utav sabbat utan gldje och frjd. Fyrtio r av begravningar, utan att komma in i det frlovade landet. Dessa israeliter var rika p vlsignelser, de hade kande tillgngar, och saknade ingenting men de var andligt ljumma.

Detta r en bild av Jehova den Gud som troget frser sitt folk, ven nr de har frhrdat sig gentemot hans ord. De hade trttnat p det som Gud hade att ge De gick bara i gamla hjulspr. I sin nd, fortsatte Herren att leda dem i sina dagliga affrer, och att frse dem. Men dessa mnniskor skulle aldrig komma in i fullheten. r det konstigt att deras klder och skor aldrig slets ut. De kom aldrig ngonstans.

Detta r ocks det tragiska tillstndet i mnga kyrkor idag. Gud kanske rcker sin nd till en frsamling gr dem fria frn skuld, ger dem vgledning att tjna Honom, ger dem ekonomi fr en ny byggnad. nd frblir den kyrkan i en andlig ken, och kommer aldrig ngonstans. De kan till en del njuta av Guds vlsignelse tillrckligt fr att de inte skall d av trst. Men de frblir svaga, kraftlsa, nstan dende. Allt p grund av att deras fokus fortfarande r i vrlden. De har ingen ande, inget liv.

Helt enkelt, enbart Herrens gldje frser oss med riktig kraft. Vi kan tala hur mycket som helst om vra tio, eller tjugo r tillsammans med Kristus. Vi kan visa upp vr kldnad av rttfrdighet. Men om vi inte tillter den helige Ande att uppehlla Herrens gldje i vra hjrtan om vi inte stndigt hungrar efter Hans ord s slocknar vr eld. Och vi kommer inte att vara redo fr det som skall hnda vrlden i dessa sista dager.

Hur uppehller vi Herrens gldje? Vi gr det p samma stt som vi fick ta dela av gldjen: Frst, vi lskar, rar och hungrar, hngivet efter Guds ord. Fr det andra, vi lever i omvndelse. Och fr det tredje, vi avskiljer oss frn alla vrldsliga influenser. Detta r hur en mnniska eller en kyrka med helig Ande uppehller Jesusgldjen och alltid frjdar sig och r fyllda av gldje och upprymdhet.

Krister Lilja
February 12, 2001

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge "] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge , Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad February 12, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier