Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Sju tusen bjde sig inte
Ett budskap om Guds gmda kvarleva

(Seven Thousand Did Not Bow - A Message About God's Hidden Remnant)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
23 April, 2001
__________

Jag vill att ni skall flja med till berget Horeb i Israel, till en mrk grotta. Inne i grottan sitter en ensam Herrens profet. Den hr gudsmannen r gammal nu, frmodligen ver 80. Och han knner sig totalt ensam. Han har helt slutat umgs med andra mnniskor.

Fr ungefr 40 dagar sedan hade profeten bett Gud att ta hans liv. Han visste precis vad det var: "Det har gtt fr lngt i det hr landet. Den avfallna frsamlingen kan inte rddas. Alla ledare r djvulens marionetter. Det r omjligt att det ska kunna bli vckelse. Situationen r hoppls. Jag orkar inte lngre. Herre, ta mitt liv." (se 1 Kon. 19:4)

Vem var den hr profeten? Det var den helgonlike Elia. Och han rkade in i denna djupa frtvivlan, bara timmar efter att han vunnit den strsta seger han ngonsin upplevt i sin livslnga tjnst som profet.

Ni minns berttelsen. P berget Karmel mtte Elia 850 falska profeter i en drabbning p liv och dd: vems Gud hade makten? Ungefr 450 av dessa profeter tjnade den hedniske guden Baal, de vriga 400 var prster p de platser fr avgudadyrkan som inrttats av den onda drottningen Isebel. I en djvulsinspererad ritual frskte Baal-profeterna att genom dansande och ropande vcka sin gud. Nr deras frenetiska anstrngningar till slut upphrde, lg de p marken, ymnigt bldande och totalt utmattade.

Nu var det Elias tur. Han ropade p Herren, och genast fll en vernaturlig eld frn himlen. Den heta flamman omsvepte allt och frtrde bde profetens offer och vattnet frn de fyra krukor som han tre gnger ltit hlla ver det. Elden frtrde t o m altarets stenar.

Vilket majesttiskt, fruktansvrt stt som Gud hade visat sin makt p! De falska profeterna darrade nr de sg det. Och de avfallna Israeliterna som var dr, fll alla p kn och ropade: "Det r Herren som r Gud! Det r Herren som r Gud!".(18:39)

Elia drpte sedan alla dessa 850 falska profeter. Pltsligt var det vckelse i Israel. Det uppvaknade som hade Elia bett om hade ntligen kommit - det trodde han i varje fall: "Det r Guds tid. Nu brjar vckelsen som jag har predikat om s lnge."

Elia hade blivit s fylld av kraft att han sprang de fyra milen tillbaka till Jisreel snabbare n kung Ahabs vagn frdades. Skert jagade tankarna i hans hjrna: "Vem skulle kunna st emot det som Gud gjort idag? Nu mste det hr landets orena, ogudaktiga regering falla. Och sedan blir det Isebels tur. Just nu kanske hon skyndar sig hem till avgudadyrkande far i Sidon. Hon har skert hrt om elden frn himlen, och nu vill hon komma undan nr den Helige Ande renar landet. Detta mste vara det strsta gonblicket i Israels historia!"

Elia var vertygad om att nu skulle folk lyssna till honom. Jag tror att hans avsikt var att g direkt till det vergivna templet fr att terupprtta den rena gudsdyrkan i Jisreel. Men innan han ens var i nrheten av staden hann en budbrare frn Isebel upp honom. Drottningen hotade: "M gudarna straffa mig bde nu och senare, om jag inte i morgon vid denna tid lter det g med dig som det gick med profeterna." (19:2) Hon sade till Elia: "Profet, du har en dag kvar att leva. Sedan kommer jag att drpa dig p samma stt som du drpte mina prster."

Tjugofyra timmar efter den otroliga segern p berget Karmel var Elia terigen i knen. Darrande satt han under en ginstbuske. Katastrofen var ett faktum. Och p kort tid hade alla hans frhoppningar om vckelse frsvunnit.

40 dagar senare finner vi att Elia helt ensam befinner sig i en bergsgrotta. Det hebreiska ordet fr att "befinna sig" betyder att "stanna" eller "bo kvar". Men det har ocks en bibetydelse: "att klaga, vara missnjd". Tydligen hade Elia bestmt sig: "Alltsammans r slut nu. Om en vernaturlig eld frn himlen inte kan f ett avfallet folk att vnda tillbaka, d finns det inget som kan gra det."

Men sedan str det i bibeln: "D kom Herrens ord till honom. Han sade till honom: ' Vad gr du hr Elia? ' " (19:9) Det var Guds stt att sga till honom: "Vad r det som bekymrar dig, Elia? Varfr r du arg? Varfr r du missnjd? "

Pltsligt brjar d profeten tala om allt det som fanns instngt i hans hjrta: "Jag har verkligen nitlskat fr Herren hrskarornas Gud. Ty Israels barn har vergivit ditt frbund, rivit ner dina altaren och ddat dina profeter med svrd. Jag r ensam kvar och de frsker ta mitt liv." (19:10)

Mycket av det Elia sade var sant. Det stod mycket illa till med Guds folk. Det fanns ett vermtt av ondska i Israel. Man talade illa om sanna profeter och hnade deras ord. Trots allt detta hade Elia frblivit trogen. Han var helt verlten t Guds sak, han bad brinnande bner om vckelse. Men han hade fel nr han trodde att han var den ende som bar Herrens brda.

Jag tror inte det var hgmod nr han faktiskt sade: "Jag r den ende predikant som hatar synden och fruktar Gud, som finns kvar i det hr landet." Jag tror att han helt enkelt vervldigats av sin knsla av att vara helt ensam. Jag tror att han ville sga "Herre, om det finns andra som nitlskar fr dig s som jag gr, var r de d? Jag ser ingen som hjer sin rst mot synden s som jag gr."

Det r ju ett faktum, att mnga bedjande mnniskor ofta r ensamma. Inte mnga av dem r sllskapsmnniskor. Varfr? Alla som brottats med Gud i bn fr dela den brda som ligger p hans hjrta. De brjar att se p samma stt som Gud. Och de blir i stnd att se hur det egentligen str till med Guds folk. Det blir allvarligt fr dem, nr de ser all kttslighet och drskap i hans hus. Och det fr dem in i intensiv bn. De ber som Elia, engagerat, med frkrossade hjrtan.

Om du r en bnemnniska, har du frmodligen knt dig ensam s som Elia gjorde. Du kanske ocks srjer ver ditt land, srskilt ver den aldrig sinande strm av blod som Amerika gjort sig skyldig till genom alla aborter. Kanske du ropar som Amos gjorde: "Herre, lt inte mig ha det lugnt och bekvmt, nr det rder en sdan trldom i din frsamling." Kanske du frgar dig som Elia gjorde: " Var finns de gudfruktiga ledarna, var finns herdarna med frkrossade hjrtan? Var finns de som fortfarande tror p helighet istllet fr kttsliga metoder? Jag knner mig som en fanatiker som gr i otakt. Gode Gud, fr mig in i gemenskap med andra som ser det jag ser."

Tnk nu p Elia, ensam i den dr grottan. Han mste varit vervldigad av sin totala ensamhet. D hr han igen en lgmld stilla rst som frgar: "Vad gr du hr Elia?" (1 Kon. 19:13) terigen svarade Elia: "Jag r ensam kvar, och de frsker ta mitt liv." (19:14)

Den hr gngen svarade Gud honom: "Du r inte ensam, Elia. Snart kommer du att mta min tjnare Hasael. Jag vill att du ska smrja honom till kung ver Aram (Syrien). Och vidare ska du smrja gudsmannen Jehu till kung ver Israel. S finns ocks den unge profeten Elisa som skall tjna mig tillsammans med dig."

Till slut sade Herren till Elia (en versttning frn den hebreiska originaltexten av Helen Spurell): "Kvar hos mig i Israel finns 7000. Vilkas knn inte har bjt sig fr Baal, vilkas munnar inte har kysst honom." (19:18) Gud sade, "Elia, jag har 7000 som lever i det frdolda, mn och kvinnor som inte har fallit undan fr denna tidslders ande. De vxer i min Ande. Och de delar alla samma brda som du."

Bland dessa 7000 fanns 100 sanna profeter, som gmts i grottor av gudsmannen Obadja. Obadja var verhovmstare hos den onde kung Ahab. Han hade gmt de 100 profetera i tv grottor, 50 i varje, och uppehll livet p dem med brd och vatten. Alldeles skert visste Elia om dessa gudsmn. Och han visste ocks om Mika, en gudfruktig profet, som Ahab hade kastat i fngelse, drfr att han hade profeterat olycka ver honom (se 22:8). Men fastn han knde till dessa mn, hade Elia vervldigats av knslan av att vara helt ensam i sin kallelse.


Dessa 7000 representerar den heliga kvarlevan som Gud
i dag hller p att frbereda fr det kaos som skall komma.


Ocks i denna generation har Gud en dold kvarleva, som inte fallit ner fr denna tidslders avgudar. Fr att bttre frst vad detta innebr, mste vi ta reda p vad det r som hnde i Israel p Elias tid.

Baalsdyrkan hade sitt ursprung vid Babels torn under Nimrods ledarskap. Denne gudlse man uppmanade folket: "Lt oss gra oss ett namn." (1 Mos. 11:4) S byggdes Babel som ett monument ver mnskliga prestationer och framgngar. Hgst uppe fanns ett observatorium, dr astrologer fljde himlakropparna rrelser. Dessa stolta mnniskor frskte bokstavligen "n stjrnorna".

Man trodde p Elias tid att guden Baal skulle ge dem som dyrkade honom rikedom, framgng och bermmelse. De som kysste avgudens ftter skte det som mest kunde tillfredstlla deras materialism och njutningslystnad. Vilka var dessa Baals-dyrkare? De var Guds utvalda folk, mnniskor som tillbett Jehova men avfallit. Du undrar kanske som jag hur Guds folk kunde hemfalla t en s grov avgudadyrkan.

Frst mste vi minnas att dessa mnniskor redan hade dmts av Gud, drfr att de stod efter att bli rika. De mste fly till Egypten, dr fattigdom, hunger och hemlshet vntade dem. Dr sg de att Baals-dyrkarna vlsignades med materiella ting. Och s tnkte de: "Hemma i Jerusalem hade vi gott om mat, nr vi tillbad avgudar. D blev vi vlsignade och framgngsrika, vi behvde inte lida. Men alltsedan vi slutade tillbe de dr avgudarna, har vi bara mtt svrigheter. Lt oss tnda rkelse och bra fram drickoffer till himladrottningen. S kanske vi nnu en gng fr det vi vill ha." (se Jer. 44:16-19)

Guds folk hade frletts i ett "framgngsevangelium". En ande av begr och girighet hade ftt dem i sitt grepp, s att centrum i deras liv nu var tankarna p rikedom och bermmelse. Naturligtvis r det inte fel att ha framgng, om du lever som Gud vill: hller dig nra Kristus, r trogen i ditt tiondegivande och i allt underordnar dig Guds vilja. Men i Israel hade det blivit en ohelig blandning: Mnniskorna dyrkade Jehova, drfr att de var rdda fr hans dom, men de efterstrvade ocks materiella ting.

Nu grasserar samma Baals-ande i vrt land. P Wall Street kan vi framfr brshuset se en exakt avbildning av denne hedniske gud. Det r en bronsstaty av en vldig tjur, en symbol fr "tjurmarknaden", stndigt vxande vlstnd, stora rikedomar, bermmelse, vad mnniskor stadkommit. Det r dessa gudar som vrt folk dyrkar.

S hr r det ju: man menar att en man r framgngsrik om han samlat miljoner. Han har kanske tillrckligt med pengar fr att kunna leva utan bekymmer under resten av sitt liv. Han kanske t o m blivit ganska vlknd. Och vet du, d verkar det inte spela ngon roll om hans ktenskap gr snder, om han sker sig till prostituerade eller om han ruinerar oskyldiga mnniskor i sitt skande efter ryktbarhet, makt och rikedom. Enligt vrldens stt att se kommer han nd att vara ett mnster fr framgng.

Vilken frvirrad och falsk syn p vad framgng r! nd r det det folkmassorna strvar efter. Hela vr nation frgar: "Vem vill bli miljonr?" Alla lngtar efter att snabbt bli rika.


Det frvrngda framgngsbegreppet
har vunnit insteg i frsamlingen.


Samme frvrngda Baals-ande r verksam i frsamlingar i hela Amerika. Mngder av troende drivs av ett tvingande behov av att n stora resultat. Fljden blir, att de lever ver sina tillgngar och hamnar i bottenlsa skuldfllor.

Denne ande har ocks frt med sig samma snedvridna syn p vad framgng r som vi mter i vrlden. Nr pingstrrelsen i Kanada nyligen hll ett seminarium fr "framgngsrika pastorer", stod det i inbjudan att endast pastorer med frsamlingar p minst 1000 medlemmar kunde komma. Tydligen var ett stort antal medlemmar fr dem det enda tecknet p framgng.

Jag upplevde ngot liknande nr jag brjade arbeta med ett gng knarkare i New York. Jag blev presenterad fr en knd evangelist, som ledde en kampanj i det omrdet. Jag blev chockerad av ngonting den mannen sade. Han sade: "Om du inte har slagit igenom nr du r femtio, kommer du aldrig att verkligen lyckas. Jag har fem r p mig nu fr att sl igenom. Just nu hller jag p att arbeta med en TV-serie. Det r kanske min sista chans att n mlet."

Jag blev stum av hpnad. Vad menade han med att "verkligen lyckas"? Ville han p ngot stt bli bermd? Att "verkligen lyckas" betydde fr mig att ha tillrckligt med pengar fr att kunna betala elrkningen p Teen Challenge Center. Eller ocks innebar det att mta en knarkare som ville att Jesus skulle befria honom.

Alltfr ofta mter vi framgng fr en kristen verksamhet efter hur stor en frsamling r eller efter hur mycket pengar den omstter. Om du ber en genomsnittskristen att beskriva hur Gud har vlsignat honom, kommer han troligen att svara: "Herren har givit mig en ny bil, ett vackert hem, en bra inkomst." Men tidigare i sitt liv skulle kanske samme person ha svarat: "Herren har givit mig en vision fr de frlorade. Han har givit mig en ny hunger efter honom."

Jesus beskriver hur sdana personer blir ljumma: "Det r de som hrt ordet, men vrldsliga bekymmer, bedrglig rikedom och begr efter allt annat kommer in och kvver ordet, s att det blir utan frukt. (Mark. 4:18-19) Enkelt uttryckt: allt som hindrar vr vandring tillsammans med Jesus r synd. Om vi tillter ngot att trnga sig in i vra hjrtan - om vi brjar ska efter framgng, pengar och erknnande - d kommer det f oss att bja kn infr Baal. Vra andliga gon blir frblindade. Och vra hjrtan kommer att bli kalla - dr finns inte lngre ngon nitlskan fr Jesus.


I Israel, var Baals tempel fullpackade.


Israeliterna kom i stora skaror till Baals framgngs och rikedomskyrka. Och snart rdde ett obeskrivligt frfall i denna avfallna frsamling. Det var d Herren uppmuntrade Elia genom att tala om de 7000 som inte bjt kn: "7000 rttfrdiga heliga har jag avskilt fr mig. De har sttt emot allt skande efter bermmelse och framgng. Och de tillhr bara mig."

Vi borde vara tacksamma mot Gud fr alla troshjltarna: nitlskande profeter som Elia, objliga bnekmpar som Daniel, mbetsmn som Obadja som anvnts av Gud p ett mktigt stt, mn och kvinnor som utrttat storverk som David och Deborah. Jag tror att det r riktigt att vi studerar hur de levt fr att s upptcka hemligheterna med ett gudfruktigt liv.

nd, hur mnga av oss r det som frsker flja deras exempel, dessa 7000 namnlsa, oknda tjnare som vgrade att bja kn fr Baal? Sdana frdolda trosmnniskor r sllsynta. Jag tror faktisk att kvarlevan som Gud avskilt fr sig sjlv inte r s stor som vi kanske menar. Bibeln visar att i varje ond generation r det bara ngra f som str fasta. Och i framtiden, under det kaos som d kommer att rda, kommer mngder av troende att avfalla.

Paulus skriver: "P samma stt finns det ocks i denna tid en rest som Gud har utvalt av nd." (Rom. 11:5) Och Jesus varnar: "G in genom den trnga porten. Ty den port r vid som leder till frdrvet, och det r mnga som gr fram p den. Och den port r trng, och den vg r smal som leder till livet, och det r f som finner den." (Matt. 7:13-14)

Du frstr, det var inte bara Elias bner som drog ner elden frn himlen. Det var ropen frn 7000 dolda, bedjande mnniskor som lskade Gud. De samlades i mten som ingen annan visste om, de bad ute p flten, ngra tjnade ensamma i Ahabs hus. De var knda bara av Herren. nd var de trogna sin kallelse att vara frebedjare, och Gud hrde dem.


S hr tror jag att Gud mter framgng


Framgng i Guds gon r att vara helt hngiven i tjnsten fr honom. Sdana lrjungar strvar inte efter att "lyckas", de sker inte en jordisk trygghet. Det enda de vill r att lra knna sin Herre och tjna honom.

Tnk p de 100 profeterna som Obadja hade gmt. Under tminstone tre eller fyra r levde de helt isolerade i grottor. Samtidigt rdde svr hungersnd. De hade ingen uttriktad verksamhet. De syntes aldrig, de flesta hade glmt att de fanns. De kunde inte ens ta del i Elias seger p berget Karmel. Skert skulle vrlden anse att de hade misslyckats, att de var obetydliga mn som inget hade utrttat.

Men dessa hngivna tjnare hade av Gud ftt den dyrbara gvan tid. De hade dagar, veckor, t o m r d de kunde be, studera, vxa och vara infr Herren. Gud frberedde dem fr den dag, d han skulle stta dem fria, s att de kunde betjna hans folk. Det var i sjlva verket dessa mn som skulle bli herdar fr dem som tervnde till Gud som en fljd av Elias tjnst.

Fr mnga r sedan vlsignade Gud mig p detta stt genom att ge mig tid. Innan jag var pastor i ngon frsamling, gick jag ofta ut i skogen och predikade fr fglarna och trden. Jag hade inga planer, ingen dagordning, inga drmmar. Jag ville bara lra knna Guds hjrta. S varje dag bad jag, jag skte Herren och var tillsammans med honom. Och hela min bibel blev full av understrykningar.

Som ung, mager och oerfaren predikant blev jag sedan pastor fr en frsamling i en smstad i Pennsylvania. Vi hade vra gudstjnster i en enkel liten byggnad med tjrpapptak. De flesta frsamlingsmedlemmarna var bnder och kolgruvearbetare. Och jag var fullstndigt oknd. Tack vare de fredmen jag ftt av min far och min farfar som bda var bedjare, hade Gud ocks redan gjort mig till en bnemnniska. Och i dag kan jag uppriktigt sga, att alla vlsignelser jag upplevt sedan dess har varit en fljd av den underbara tid som jag i min ungdom fick tillbringa tillsammans med Herren.

Jag var dold - ingen sg mig. Men Gud visste hela tiden var jag fanns. Och jag hade anvnt tiden p ett klokt stt. I dag uppmanar jag alla unga pastorer att gra detsamma. Om och omigen fr jag frgor frn unga predikanter i hela landet. De r desperata drfr att de inte kan hitta det som r deras speciella tjnst. Mitt rd r: "Sluta leta efter din tjnst. Anvnd istllet tiden till att ska Gud. Han vet var han ska hitta dig. Han kommer att kalla p dig nr han ser att du r redo."

Glm vad andra gr. Det kanske ser ut som om de gr om dig med allt det mrkliga de gr. Men faktum r att du inte kan ha ngon viktigare tjnst n bnetjnsten. Strva efter framgng infr Guds tron. Om du betjnar Herren och ber fr andra, d har du i hans gon redan vunnit framgng. All verklig tjnst fds fram i bn."


Prva om du finns bland de 7000
som inte bjt kn fr Baal.


Vi vet att i hela bibeln betecknar talet sju Guds eviga plan och syfte. Jag tror att talet 7000 som Gud nmnde fr Elia helt enkelt avsg alla som ingick i hans kvarleva. De mnniskor som han avskiljer fr sig kan vara 70 eller sju millioner. Det som har ngon betydelse r att de r helt verltna till honom.

Vad r det d som karaktriserar denna kvarleva? Hr fljer tre knnetecken:

1. En hundraprocentig verltelse till att hlla sig till Herren. Varje troende som tillhr kvarlevan har fattat ett oryggligt beslut att simma mot strmmen av ondska.

De 7000 p Elias tid frblev trofasta trots det fruktansvrda avfallet i Israel. Njutningslystnaden slet snder deras samhlle. T o m deras egna familjemedlemmar och vnner tog steg i riktning mot avgudadyrkan. Men trots all frestelse och frfrelse under denna tid kunde dessa 7000 st emot strmningarna. De fick utst skam, fattigdom och frfljelse. De hade inga biblar, ingen undervisning, ingen gemenskap med andra. nd: ju mer ondskan vxte i deras samhlle, desto mer vxte ocks deras rttfrdighet.

Elia visste att folkmassornas hg var delad, att de ville ha bde det som Gud och vrlden kunde ge. Han trdde upp mot dem och sade: "Hur lnge skall ni halta p bda sidor? Om det r Herren so- r Gud, s flj honom. Men om det r Baal, s flj honom." (1 Kon. 18:21)

Har du redan tagit stllning fr Jesus? Du kanske r rdd fr att lmna ditt gamla gng. Du vill ha Kristus, men du vill ocks ha kvar ngot av ditt gamla liv. Men jag sger dig att det kommer inte att fungera. Du kommer bara att dras tillbaka in i din gamla livsstil. Du kan inte vittna fr syndare om du dricker tillsammans med dem eller skrattar t deras oanstndiga historier.

Paulus varnar: "G ut frn dem och skilj er frn dem och rr inte vid ngot orent." (2 Kor. 6:17) Ngon gng mste du gra en verltelse och sga rent ut. "Jag bryr mig inte om vad andra sger eller gr. Jag tillhr Herren. Och jag kommer inte att bja mig infr denna tidslders onda ande."

2. En villighet att lta sig identifieras med de fattiga. Fast de rdande strmningarna i samhllet gr ut p att ska samband med de rika och framgngsrika, ska du ska dig till dem som lider.

Du kanske som Obadja har ntt viss framgng, ftt en aktad stllning. Men fastn denne gudsman var Isebels verhovmstare, hade han beslutat sig fr att bara frukta Gud. Och han bevisade att hans hjrta fanns hos de fattiga genom att ta hand om 100 profeter som var kldda i trasor och led stor nd.

Jag tackar Gud fr alla troende som varit framgngsrika. Vrt arbete har vlsignats av genersa gvor frn en del troende som ntt stor framgng och som lskar att identifiera sig med de fattiga. nd r min frga till dig: r du helt vertygad om sanningen i fljande bibelverser: "Det som i vrlden var draktigt har Gud utvalt fr att lta de visa st dr med skam, och det som fr vrlden var oansenligt och fraktat, ja, det som inte var till, har Gud utvalt...fr att ingen mnniska skall bermma sig infr Gud." (1 Kor. 1:27-29)

Det r helt enkelt s att det inte finns mnga frmgna mnniskor i Jesu Kristi frsamling. Jesus sade sjlv: "Hur svrt r det inte fr de som r rika att komma in i Guds rike." (Luk. 18:24) Varfr r det s? Det r drfr att mycket f frmgna mnniskor r villiga att identifiera sig med fraktade i denna vrlden, med dem som Gud har kallat och utvalt.

Jag tnker p flera frmgna mnniskor som beskt och tyckt om gudstjnsterna i Times Square frsamlingen, men som inte vill att deras vnner ska veta att de gtt hit. Det var fr mnga fattiga p vra gudstjnster, fr mnga av andra folkraser. Det hnde alltfr mycket som var ovntat. Till slut valde dessa mnniskor att g till kyrkor som var mer socialt accepterade.

Jag tnker p en kr och god kvinna i vr frsamling som brukar dela ut traktater nra vr kontorsbyggnad. Hon talar bruten engelska och hon r inte kldd enligt senaste modet. Nr jag trffade henne p gatan hromdagen, sade Herren till mig att ge henne en liten gva. Men nr hon sg pengarna i min han log hon och sade: "Nej d, jag tar med mig tiondet imorgon." Hon trodde jag pminde henne att hon skulle betala sitt tionde!

Hr arbetade hon redan fr Herren, och nd - det frsta hon tnkte p var att komma till kyrkan och betala sitt tionde. Snabbt tillade hon: "Herren har srjt fr mig pastorn." Hon tillhrde Guds kvarleva, och frmodligen vet hon inte ens om det.

Jag har hrt en del vlkldda beskare i vr kyrka sga: "Den dr kvinnan ger en ett dligt intryck av frsamlingen. Hon r illa kldd och kan knappast tala engelska." Jag sger till dem: "Om du vill tillhra Guds heliga kvarleva, r det bst att du grna r tillsammans med den hr kvinnan hr p jorden. Jesus sger att annars kommer du inte att f vara med henne i hrligheten. Dr lyser hon redan som en stjrna"

3. Ett fasthllande vid hoppet. De 7000 p Elias tid hrdade ut drfr att de hoppades p en befrielsens dag. Det r likadant i dag, frsamlingens vlsignade hopp r att Jesus snart skall komma tillbaka. Nr trumpetstten ljuder kommer det att bli slut p all ondska. Herren kommer att gra en nde p allt barnamrdande, all utmanande perversitet, alla folkmord.

Naturligtvis skall vi evangelisera, predika och arbeta medan det nnu r dag. Men hela tiden skall vi leva i hoppet att kung Jesus skall komma tillbaka. Och med honom kommer en ny vrld, dr han skall regera frn sin eviga tron.

Finns hos dig dessa tre knnetecken p att du hr till Guds kvarleva? r det s, sger Gud med stolthet och gldje om dig: "Den hr mnniskan har givit sitt hjrta till mig. Hon r inriktad p mig. Och hon tillhr mig helt och hllet."

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 23 Oktober, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier