Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Det verltna livet
(The Surrendered Life)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
23 Januari, 2002
__________

"verltelse." Vad sger det ordet dig? I litterra termer betyder verltelse att ge upp ngot till ngon annan. Det betyder ocks att avst frn ngot man har beviljats. Det hr kan inkludera dina godelar, makt, ml och till och med ditt liv.

Dagens kristna hr mycket talas om det verltna livet. Men vad betyder det egentligen? Det verltna livet handlar om att ge tillbaka till Jesus det liv Han har beviljat dig. Det r att verlmna kontroll, rttigheter, makt, ledning samt allting du gr och sger. Det r att totalt verlta ditt liv i Hans hnder fr att Han ska kunna gra med dig vad Han vill.

Jesus sjlv levde ett verltet liv. "Ty jag har inte kommit ner frn himlen fr att gra min vilja utan hans vilja som har snt mig." (Joh 6:38) "Jag sker inte min egen ra ..." (Joh 8:50) Kristus gjorde aldrig ngot p egen hand. Han tog inget steg eller uttalade ngot ord utan att ha blivit instruerad av Fadern. "... jag ... gr (inte) ... ngot av mig sjlv utan talar vad Fadern har lrt mig ... eftersom jag alltid gr det som behagar honom." (Joh 8:28-29)

Jesu fulla verltelse till Fadern r ett exempel p hur vi alla borde leva. Du kanske sger: "Jesus var Gud i kttslig gestalt. Hans liv var verltet innan Han ens kom till jorden." Men det verltna livet tvingas inte p ngon, inte ens p Jesus.

Jesus talade dessa ord som en mnniska av ktt och blod. Nr allt kommer omkring s kom han till jorden fr att leva inte som Gud utan som en mnsklig varelse. Han upplevde livet p det stt som vi gr, och liksom vi hade han en egen vilja. Han valde att fullt ut verlta den viljan till Fadern: "Fadern lskar mig eftersom jag ger mitt liv fr att sedan ta det tillbaka. Ingen tar det ifrn mig, utan jag ger det av fri vilja. Jag har makt att ge det, och jag har makt att ta det tillbaka." (Joh 10:17-18)

Jesus sade till oss: "Missta er inte. Att jag verlmnar mig sjlv ligger helt i min makt. Jag vljer att lgga ner mitt liv, och jag gr det inte fr att ngon mnniska sger till mig att gra det. Ingen tar mitt liv ifrn mig. Min Fader gav mig rtten och privilegiet att lgga ner mitt liv. Han gav mig ocks valet att avst och undkomma korset, men jag valde att gra det, i krlek och i full verltelse till honom."

Vr himmelske Fader har givit oss alla samma rttighet: privilegiet att vlja ett liv i verltelse. Ingen r tvingad att verlmna sitt liv till Gud. Vr Gud gr inte s att vi mste offra vr vilja och ge tillbaka vrt liv till honom. Han erbjuder oss frikostigt ett Frlovat Land, fullt av mjlk, honung och frukt. Men vi kan vlja att inte betrda fullhetens plats.

Sanningen r att vi kan ha s mycket av Kristus som vi vill. Vi kan g s djupt i honom som vi vljer att gra, och leva fullt ut genom hans Ord och ledning. Aposteln Paulus visste detta, och han valde att flja Jesu exempel p ett liv i full verltelse.

Paulus hade varit en Kristushatare, en sjlvrttfrdig frfljare av kristna. Han sade att han bokstavligen andades hat mot Kristi efterfljare. Han var ocks en man med stor egenvilja och ambition. Paulus var vlutbildad, han hade blivit trnad av de bsta lrarna av sin tid. Och han var en faris, bland de mest nitiska av alla judiska religisa ledarna.

Frn allra frsta brjan var Paulus p vg upp, med framgng i sikte. Han var accepterad av den tidens religisa ledarskap. Han hade ett tydligt uppdrag, med rekommendationer frn sina verordnade. Han hade verkligen hela sitt liv utstakat, han visste precis vart han var p vg. Paulus var sker p att han var i Guds vilja.

nd tog Herren denne sjlvbekrftande, sjlvbestmmande, sjlvledda man och gjorde honom till ett lysande exempel p ett verltet liv. Paulus blev en av de mest Gudsberoende, Gudsfyllda, Gudsledda mnniskorna i hela historien. Faktum r att Paulus frkunnade om sitt liv som en frebild fr alla som nskar leva fullt verltna till Kristus: "Men jag mtte barmhrtighet, fr att Kristus Jesus skulle visa hela sitt tlamod frmst mot mig och lta mig bli en frebild fr dem som skulle komma till tro p honom och vinna evigt liv." (1Tim 1:16)

Aposteln sade: "Om du vill veta vad som krvs fr att leva ett verltet liv, ta en titt p mitt. Har ditt hjrta bestmt sig fr att g djupare med Jesus? Det hr r vad du kan frvnta dig att f utst." Paulus visste att mnga inte skulle vara villiga att flja hans mnster, men hans liv r en mall fr alla som vljer det helverltna livet.


1. verltelsens vg brjar med
en gudaledd knsla av total hjlplshet.


Gud startar processen med att knuffa av oss frn vra hga hstar. Det var det som bokstavligen hnde med Paulus. Han vandrade p sin sjlvskra vg i riktning mot Damaskus nr han blndades av ett ljussken frn himlen. Paulus slogs till marken och skakade. Sedan hrdes en rst frn himlen som sade: "Saul, Saul, varfr frfljer du mig?" (Apg 9:4)

Orden frde Paulus tillbaka till en hndelse ngra mnader tidigare. Pltsligt frstod denne rttskaffens faris varfr hans samvete var i uppror. Paulus hade utsttt lnga ntter av kaos, plgad av oro och frvirring, eftersom han hade sett ngot som skakade honom p djupet.

Paulus hade sttt bredvid nr aposteln Stefanus blev stenad. Jag tror att Paulus kom ihg uttrycket i Stefanus ansikte nr han mtte dden. Han hade ett himmelskt ansiktsuttryck. En helig nrvaro var runt honom, och hans ord innehll sdan kraft. De var genomtrngande och vertygande. Det var tydligt att denne dmjuke man inte brydde sig om ngot godknnande frn vrlden. Han blev inte imponerad av ngra religisa dignitrer, och han var inte rdd fr att d.

Allt detta avsljade tomheten i Paulus liv. Denne faris, som var den mest hngivne av alla, insg att Stefanus gde ngot som han sjlv inte gjorde. Paulus hade stllts ansikte mot ansikte med en fullt ut gudsverlten man och det gjorde honom elndig till mods. Han tnkte antagligen: "Jag trnade i ratal genom att lsa Skrifterna, nd talar denne olrde man Guds ord med auktoritet. Jag har haft en hunger efter Gud i hela mitt liv, men Stefanus innehar kraften frn himlen, ven nr han r dende. Det r tydligt att han knner Gud, likt ingen annan jag har trffat frut. nd har jag hela den hr tiden hllit p och fngslat sdana som han."

Paulus visste att ngonting saknades i hans liv. Han hade kunskap om Gud, men ingen direkt uppenbarelse, som Stefanus. Nu nr han lg p sina knn och skakade, hrde han dessa ord frn himlen: "Jag r Jesus, den som du frfljer." (Apg 9:5) Det var en vernaturlig uppenbarelse, och orden vnde upp och ner p Paulus vrld. I det gonblicket tror jag att han mste ha stannat kvar grtande med ansiktet mot marken i flera timmar, som om han ville sga:

"Jag har totalt misslyckats. Jag har spenderat alla dessa r med att studera och gra goda grningar, men hela tiden var jag p fel vg. Jesus r Messias. Han kom och jag missade att lra knna honom. Alla dessa stllen i Jesaja fr betydelse nu. De handlade om Jesus. Nu inser jag vad det var som Stefanus gde. Han hade en intim kunskap om Kristus,"

Skriften sger: "Jag (Paulus) frgade: Vad skall jag gra, Herre?" (Apg 10:22) Paulus omvndelse var ett dramatiskt verk av den Helige Ande. Och vilken osannolik omvndelse det var. Han var en frfljare av Guds folk. Hans vittnesbrd borde bli ett mktigt, obestridligt bevis p evangeliet om Jesus Kristus. Skert skulle Gud anvnda honom p ett otroligt stt. Herren sade till honom: "St upp och g in i staden, s skall du f veta vad du mste gra." (Apg 9:6)

Frsk att frestlla dig Paulus nu. Den hr hgutbildade farisen var nu stum och blind. Han var tvungen att bli ledd av sina vnner in i staden. Allting i hans liv verkade ha rasat samman. Men i verkligheten blev Paulus ledd av den Helige Ande in i det verltna livet. Nr han frgade, "Herre, vad vill du att jag ska gra?", ropade hans hjrta, "Jesus, hur kan jag tjna dig? Hur kan jag knna dig och behaga dig? Inget annat betyder ngot. Allt som jag har gjort i mitt ktt r dynga. Du r allt fr mig nu."

Paulus tillbringade de nstfljande tre dagarna med att fasta och be. Men inte ett ord kom ifrn himlen. Han hade undervisat och predikat fr andra, men ingen av hans lrdomar kunde hjlpa honom nu. Han var totalt hjlpls. Han mste ha bett: "h Gud, du har givit mig en sdan lngtan efter att lra knna dig. Snlla, visa mig vad jag skall gra. Jag r s blind och frvirrad, jag fattar ingenting."

Jag sger till varje hngiven Jesu efterfljare: Lgg mrke till den hr scenen. Hr r mnstret fr ett verltet liv. Nr du bestmmer dig fr att g djupare med Kristus, kommer Gud att fra en Stefanus i din vg. Han kommer att konfrontera dig med ngon vars ansikte strlar av Jesus. Den hr personen r inte intresserad av det som vrlden kan ge. Han bryr sig inte om applder frn mnniskor. Det enda som betyder ngot fr honom r att behaga Gud, och hans liv kommer att avslja och djupt verbevisa dig om din sjlbeltenhet och kompromiss.

Liksom Paulus kommer du pltsligt att knna dig som om du har blivit bankrutt. Du kommer att inse att hur mnga gudfruktiga grningar du n har gnat dig t s har du missat Jesus. Och till slut befinner du dig i en tervndsgrnd: frstummad, utan ngon riktning, och utan att f ngra av dina tidigare uppenbarelser att stmma. Men det kommer helt att vara Guds verk. Han kommer att fra dig till den hr platsen av total hjlplshet.


2. verltelsens vg leder till mycket lidande.


"Han r ett redskap som jag utvalt fr att bra fram mitt namn infr hedningar och kungar och infr Israels barn. Och jag ska sjlv visa honom, hur mycket han mste lida fr mitt namns skull." (Apg 9:15-16) Petrus blev lovad ett fruktbrande arbete, men han skulle f utst stort lidande fr att fullborda det.

Lidande r ett vidstrckt begrepp, det inkluderar mnga olika sorters smrta: fysisk plga, mental ngest, knslomssig nd, och andlig smrta. Paulus upplevde varenda en av dessa. Han hade en tagg i kttet och led skeppsbrott. Han blev stenad, slagen och rnad. Han mtte frkastelse, hn och elakt skvaller. Han utstod frfljelse av alla slag, och ibland knde han sig vilsen, frvirrad, utan att kunna hra frn Gud.

Det hr mnstret av lidande i Paulus liv kommer inte alla som sker det verltna livet att erfara. Men p ett eller annat stt kommer varje hngiven troende att mta smrta. Och det finns en mening med allt detta. Du frstr, lidande r ett omrde i livet som vi inte har kontroll ver. Det r det omrdet dr vi lr oss att verlta oss till Guds vilja.

Jag kallar sdant lidande fr verltelsens skola. Det r en trningsplats dr vi, liksom Paulus, faller p vra ansikten, och ropar: "Herre, jag klarar inte av detta " Han svarar: "Bra. Jag klarar av det. verlt allt till mig, din kropp, sjl, ditt sinne, hjrta, allting. Lita p mig fullt ut."

Om du brjar vandra p den helverltna vgen kommer du att lida mer n en genomsnittlig, sjlvbelten kristen. Om en troende som lever i kompromiss lider kommer det bara att vara till hans frdel. Herren kanske anvnder sig av smrta fr att avvnja honom frn ngon speciell synd. Och ingen annan kommer att dra frdel av hans lrdom. Men om du lngtar efter ett verltet liv kommer ditt lidande till slut att bli till stor trst fr andra. Paulus sger:

"Vlsignad r vr Herre Jesu Kristi Gud och Fader, barmhrtighetens Fader och all trsts Gud, han som trstar oss i all vr nd, s att vi kan trsta dem som r i nd med den trst vi sjlva fr av Gud. Ty ssom Kristuslidanden fldar ver oss, s verfldar genom Kristus ocks den trst vi fr. Om vi lider nd, sker det fr att ni skall f trst och frlsning. Om vi blir trstade, skall ocks det uppmuntra er och ge er kraft att uthlligt bra samma lidanden som vi." (2 Kor 1:3-6)

Paulus talar hr om lidande som tillts av Kristus. Vr Herre tillter sdan smrta i vra liv, fr att vi ska vittna fr andra om hans trofasthet. Han vill bevisa att han r "all trsts Gud." (3:3) Vrt lidande r inte bara till fr att fra oss till full verltelse till hans vilja, utan ocks fr att "ni (andra) skall f trst och frlsning." (3.6) Enkelt uttryckt, vra strsta grningar nr det gller att trsta andra kommer frn vra strsta lidanden.


3. verltelsens vg leder till en enda ambition.


Paulus hade ingen annan ambition, ingen annan drivande kraft i sitt liv n denna: "... att jag skall vinna Kristus." (Fil 3.8)

Jag knner en gudfruktig ung predikant som r vn med mnga andra unga pastorer i vrt land. Jag frgade honom vad han tror r nummer ett p listan av problem bland hans jmlikar. Han sade: "Pressen att bli framgngsrik." Hans svar verraskade mig. Jag visste att jakten p framgng r vanlig i ett sekulariserat samhlle. r det ven en farsot i frsamlingen? Han frklarade: "Unga pastorer tror att de mste dra stora folkskaror till sina frsamlingar p en gng. De knner sig starkt pressade att se tillvxt ver en natt."

Det hr r ocks ett problem fr ldre pastorer. De har knogat p i ratal och hoppats se sina frsamlingar vxa. Nr sedan en ung pastors frsamling brjar vxa kraftigt, knner de ldre mnnen sig pressade att gra likadant. De rusar ivg p konferenser om frsamlingstillvxt, fr att hitta olika metoder fr att f medlemsantalet att ka.

Jag kan inte sga hur mnga brev jag har tagit emot, som typiskt sger fljande: "Vr pastor har just kommit tillbaka frn en konferens, helt uppjagad ver en "ny formel fr framgng." Han sade att vra gudstjnster mste bli mer vnligt instllda till syndare. S han ndrade fullstndigt p lovsngen och sina predikningar. Det r en helt annan plats nu. Fr ngra mnader sedan rrde sig den Helige Ande mktigt hr, men nu lmnar folk frsamlingen eftersom Anden r borta."

En pastor blev frskrckt ver ett rd frn en expert p frsamlingstillvxt. Det sades till honom: "Din frsamling kan inte vxa om allt du erbjuder r Jesus." Den hr "experten" missade Kristus! Svaret p alla frgor som rr frsamlingen r ltt tillgngligt, men den hr mannen gick miste om det. Hur? Han kringgick den enda ambition som Paulus sger r ndvndig: att vinna Kristus.

Med vr tids mtt av framgng var Paulus totalt misslyckad. Han konstruerade inga byggnader. Han hade ingen organisation, och metoderna han anvnde fraktades av andra ledare. Faktum r att budskapet som Paulus predikade frnrmade ett stort antal av hans hrare. Vid ngra tillfllen blev han till och med stenad fr att han predikade det. Hans mne? Korset.

Unga pastorer har sagt: "Broder Dave, du har framgng. Du har ett vrldsomfattande arbete. Du r pastor i en megafrsamling. Du har till och med skrivit en bstsljare. Ditt rykte r faststllt fr alltid. N, hur r det med mig? Varfr kan inte jag g samma vg?"

Vid ngra tillfllen har jag frestats att svara: "Men jag har betalat ett pris. Du knner inte till vilka svrigheter jag har ftt utst under resans gng." Nej, det r inte rtt svar. Faktum r att jag knner mn som r mycket mer gudfruktiga n jag, som har lidit lngt mer n vad jag kan frestlla mig. De har varit trofasta och hngivna, och har utsttt fruktansvrda lidanden, en del nda till dden. nd r dessa mns namn inte knda fr vrlden.

Det r inte alls vad det handlar om. Nr vi str infr Gud p Domens dag kommer vi inte att bli dmda efter vr tjnst, vra bedrifter, eller antalet omvnda. Det kommer bara att finnas ett mtt p framgng den dagen: var vra hjrtan fullt verltna till Gud? Lade vi t sidan vr egen vilja och dagordning, och tog upp hans? Fll vi fr grupptrycket och fljde massan, eller skte vi endast honom fr ledning? Sprang vi frn seminarium till seminarium och skte efter meningen med livet, eller fann vi vr fullhet i honom?

Jag har varit kallad att predika Guds Ord nda sedan jag var tta r, och jag kan rligt sga att under hela mitt liv har min strsta gldje varit i att hra frn Herren. Jag vet att nr jag str infr mnniskor fr att predika, talar jag ett budskap som Gud har gett mig. Och det budskapet mste verka p mitt eget hjrta innan jag vgar predika det fr andra. Jag glds ver att vnta p Herren, fr att hra: "Det hr r vgen, g p den."

Nu, nr jag har fyllt sjuttio, har jag bara en enda ambition: att lra mig mer och mer att bara sga de saker som Fadern ger mig. Ingenting av det jag sger eller gr i mig sjlv r vrt ngot. Jag vill kunna hvda: "Jag vet att min Fader r med mig, drfr att jag endast gr hans vilja."


4. verltelsens vg ger tillfredsstllelse
var du n r eller vad du n har.


Mnga kristna lever i stndig otillfredsstllelse. De blir aldrig njda med vad de har. De blickar stndigt mot framtiden och tnker: "Om jag bara kan gra det, eller ha det, kommer jag att bli lycklig." Men uppfyllelsen kommer aldrig.

Tillfredstllelse var en stor prvning i Paulus liv. Nr allt kommer omkring, sade Gud att Han skulle anvnda honom mktigt: "Han r ett redskap som jag utvalt fr att bra fram mitt namn infr hedningar och kungar och infr Israels barn." (Apg 9:15) Nr Paulus frst fick det hr uppdraget "brjade (han) genast predika i synagogorna att Jesus r Guds Son". (9:20) Aposteln blev mer och mer frimodig efter varje predikan: "Saulus fick allt strre kraft och gjorde judarna som bodde i Damaskus svarslsa, nr han bevisade att Jesus r Messias." (9:22)

Vad hnde sedan? "Efter ngon tid beslt judarna att rja honom ur vgen." (9:23) S mycket fick Paulus fr sin kallelse att predika fr Israels barn. De inte bara frkastade hans budskap, de planerade till och med hans dd. Vilken katastrofal brjan p en tjnst som Gud sade skulle bli mktig.

Paulus bestmde sig d fr att bege sig till Jerusalem fr att trffa de lrjungar till Jesus som fanns kvar. "Men alla var rdda fr honom, eftersom de inte trodde att han var lrjunge." (9:26) Nu upplevde Paulus en nnu vrre frkastelse. Hans egna brder i Herren vnde honom ryggen.

Slutligen resonerade Paulus: "Jag kan tminstone n hedningarna." Men nr en framstende hedning vid namn Cornelius skte efter en predikant som kunde dela evangeliet med honom, frgade han inte efter Paulus, utan vnde sig istllet till Petrus. Utan tvekan fick Paulus hra de fantastiska rapporterna frn Cornelius hus: "Den Helige Ande har fallit ver hedningarna. Herren har uppenbarat Kristus fr dem!"

Eftert var Paulus tvungen att sitta med vid konferensen i Jerusalem dr Petrus deklarerade: "Brder, ni vet att Gud fr lnge sedan, bestmde att hedningarna genom min mun skulle f hra evangeliets ord och komma till tro." (15:7) Uppenbarligen hade Gud bestmt att vckelsen bland hedningarna skulle komma genom ngon annan. S vitt Paulus visste skulle han f vara vid sidan om och se allt hnda.

Vilka tankar tror du gick runt i Paulus huvud nr han upplevde detta? Sanningen r, att genom allting - besvikelsen, smrtan, ddshoten lrde Gud sin tjnare ngot avgrande: Paulus lrde sig att vara tillfreds ett steg i taget.

Senare, nr Paulus predikade i Antiokia, blev hans budskap ifrgasatt av de judiska ledarna. S Paulus deklarerade: "... d vnder vi oss till hedningarna." (Apg 13:46) Paulus predikade fr icke-judarna dr, och stora skaror blev omvnda; "Nr hedningarna hrde detta, blev de glada och prisade Herrens ord, och de kom till tro, s mnga som var bestmda till evigt liv. Och Herrens ord spreds ver hela omrdet." (13:48-49) Men innan Paulus kunde njuta av segern, "hetsade judarna upp de ansedda kvinnor som fruktade Gud och de frmsta mnnen i staden, och de satte igng en frfljelse mot Paulus och Barnabas och drev bort dem frn sitt omrde." (13:50)

Drefter vnde Paulus blicken mot Ikonium. Nr han predikade dr hnde nnu en gng att "mnga, bde judar och greker kom till tro." (14:1) Vckelsen fll ver staden. Men "... hedningarna och judarna med sina ledare gjorde upp en plan att misshandla och stena dem ..." (14:5)

Kan du frestlla dig Paulus frvirring och modflldhet? Vart han n vnde sig tycktes hans kallelse bli omintetgjord. Gud hade lovat honom en evangelietjnst som skulle bra frukt, men varje gng han predikade blev han frdmd, frkastad, verfallen och stenad. Hur svarade han p detta? "Jag sger inte att jag har saknat ngot, fr jag har lrt mig att vara njd med det jag har." (Fil 4:11)

Paulus ifrgasatte eller klagade inte. Han krvde inte att f veta nr han skulle f predika fr kungar och hrskare. Han sade med andra ord. "Jag kanske inte ser nu vad Herren har lovat mig, Men jag gr vidare i tro eftersom jag r njd med att ha Jesus. P grund av Honom kan jag leva ett fullvrdigt liv varje dag."


Paulus tillfredsstllelse i allt
var resultatet av ett verltet liv.


Paulus hade inte brttom med att se allting g i uppfyllelse i sitt liv. Han visste att han hade ett orubbligt lfte ifrn Gud, och han klamrade sig fast vi det. Fr nrvarande var han njd med att tjna var helst han var: att vittna fr en fngelsevakt, en sjman, fr ngra kvinnor vid en flodstrand. Denne man hade ett vrldsvitt uppdrag, men nd var han trogen i att vittna fr en och en.

Paulus var inte heller avundsjuk p yngre mn som tycktes g frbi honom. Medan de reste jorden runt och vann judar och hedningar fr Kristus, satt Paulus i fngelse. Han var tvungen att lyssna till rapporter om stora folksamlingar som blev omvnda, genom mn som han hade stridit med ver evangeliet om nd. nd avundades inte Paulus dessa mn. Han visste att en Kristusverlten mnniska vet hur man lever bde i enkelhet och i verfld. "Gudsfruktan i frening med ett frnjt sinne r verkligen en stor vinning ... Har vi mat och klder ska vi vara njda med det." (1 Tim 6:6,8)

Vrlden idag kanske skulle sga till Paulus: "Du har kommit till slutet av ditt liv nu. Men du har inga pengar sparade, inga investeringar. Allt du har r ett ombyte klder." Jag vet hur Paulus skulle svara: "h, men jag har vunnit Kristus. Jag har sannerligen det verkliga livet."

"Men Djvulen trakasserar dig alltid, Paulus. Du lever i stndig smrta. Faktum r att du lider mer n ngon annan jag knner. Hur kunde det bli s?"

"Jag glder mig t mina lidanden. Det r nr jag r svag som jag faktiskt r starkast. Jag mter inte min styrka med vrldens mttstock utan med Herrens."

"Men hur r det med din rival, Apollos? Han har fngat folkmassornas ron. Men du arbetar bara med sm grupper, eller bara en person. Apollos r en uttrycksfull talare, men dina tal r fraktliga, Paulus."

"Inget av det bekymrar mig. Jag sker ingen ra i det hr livet. Jag har en uppenbarelse om den hrlighet som vntar mig."

"Men Guds lfte till dig d? Han sade att du skulle vittna fr kungar. Den enda gngen du gjorde det hade du bojor p dig. Du var tvungen att predika medan du var fnge. Var r uppfyllelsen av Guds lfte i ditt liv?"

"Min Herre hll sitt lfte till mig. Det blev inte p det sttet som jag frvntade mig, men p Hans stt. Trots mina bojor predikade jag Kristus i sin fullhet. Och gissa om dessa hrskare blev verbevisade! Nr jag hade slutat predika, darrade de. Gud gav mig favr p sitt stt."

"Paulus, du har blivit en idiot. Varenda mnniska i Asien har vnt sig emot dig. Ju mer du lskar andra, desto mindre r du lskad sjlv. Du har hela den hr tiden slitit med att bygga upp Guds frsamling, och till och med utfrt tjnaruppgifter. Men det r ingen som uppskattar vad du gr. ven pastorerna som du vgledde hnar dig nu. Ngra har till och med bannlyst dig frn sina predikstolar. Varfr fortstter du p det hr sttet? Du har inte haft ngon som helst framgng."

"Jag har redan lmnat den hr vrlden, med all dess smicker och relystnad. Jag behver inte berm frn andra mnniskor. Ni frstr, jag upprycktes till paradiset. Jag hrde ord som ingen mnniska kan uttala eller fr uttala. S du kan behlla den hr vrlden med all dess konkurrens och strvan. Jag har bestmt mig fr att inte veta av ngot annat n Kristus och honom som korsfst.

Du ska veta att jag r den som vinner. Jag har funnit det stora prisets prla. Jesus gav mig makten att lgga ner allting och att sjlv ta upp det igen. S jag lade ner allt, och nu vntar mig en krona. Jag har bara ett ml hr i livet: att f se min Jesus, ansikte mot ansikte. Alla lidanden i den hr tiden kan inte jmfras med den gldje som vntar mig."

Lt vra hjrtan bli som Paulus, nr vi sker efter det verltna livet.

---
Anvands med tillstand från World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2002 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2002 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2002 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 31 Juli 2003.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier