Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Priset fr att ga Kristus
(The Costliness of Possessing Christ)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
28 april, 2003
__________

Matteus skriver att Jesus talade till folkmassorna i liknelser: Allt detta talade Jesus till folket i liknelser. Han talade endast i liknelser till dem, fr att det skulle uppfyllas som var sagt genom profeten: Jag vill ppna min mun fr att tala i liknelser. Jag skall frkunna vad som har varit dolt sedan vrldens skapelse. (Matt 13:34-35)

Fr mnga kristna idag verkar liknelserna vara vldigt enkla. Men enligt Kristus innehller varje liknelse en otrolig hemlighet. Det finns en dold sanning om hans rike i varje liknelse som Jesus ger. Och den sanningen upptcks bara av dem som ivrigt sker efter den.

Mnga kristna skummar fort ver liknelserna. De tror att de ser en uppenbar lrdom och gr snabbt vidare. Eller s avfrdar de en liknelses betydelse med att den inte vnder sig till dem. S de vnder sig till det Paulus skriver istllet, i sitt skande efter "djupare sanningar". De vill ha en teologi som framstlls tydligt fr dem och frklaras i detalj.

Men jag tnker p tv liknelser som Jesus gav sina lrjungar. Enligt min sikt innehller dessa liknelser ngra av de mest djupgende sanningar en kristen kan f tag p:

"Himmelriket r likt en skatt som r gmd i en ker. En man finner den och gmmer den, och i sin gldje gr han och sljer allt vad han ger och kper den kern. Himmelriket r ocks likt en kpman som sker efter vackra prlor. Och nr han har funnit en mycket dyrbar prla, gr han och sljer allt vad han ger och kper den." (Matt 13:44-45)

Nu kanske du tnker: "Vad r det som r s dolt med dessa sanningar? Alla vet vi att Jesus r den mycket dyrbara prlan och skatten som r nedgrvd i kern. Det r ingen stor hemlighet." Du frstr, det finns dolt manna i dessa tv liknelser, och bara en handfull kristna har upptckt det. Varfr? De har aldrig tagit sig tid till att grva som mannen i den hr liknelsen gjorde. Ja, dessa tv desperata personer den grvande mannen och den ihrdiga kpmannen visar tydligt vad Jesus menar: Guds hemligheter mste bli det mest trvrda i vra liv.

Bibeln sger helt klart att det finns hemligheter i Herren: "...han r frtrogen med de rttrdiga" (vers fr. eng.: Hans hemligheter finns hos de rttfrdiga, vers anm.). (Ords 3:32). Dessa hemligheter har varit oknda sedan vrldens skapelse. Men Matteus berttar att de finns nedgrvda i Jesu liknelser. Dessa gmda sanningar har makt att verkligen stta kristna fria. Men f r villiga att betala det hga pris det kostar fr att upptcka dem.

Nvl, vi vet alla att frlsningens gva inte kostar ngot. Jesus betalade priset fullt ut fr vr frlsning, fr all framtid. "...och de str som rttfrdiga utan att ha frtjnat det, av hans nd, drfr att Kristus Jesus har frikpt dem." (Rom 3:24) Dessutom inbjuder han oss till att dricka frn hans klla av nd som aldrig sinar: "Ja, den som vill, m ta emot livets vatten fr intet." (Upp 22:17)

Jag bevittnade nyligen, nr jag predikade i Italien, vilken gldje denna nd ger. Tusentals mnniskor vllde fram fr att ta emot Jesus i dessa mten. Dessa mnniskor rabblade inte bara en syndabn, utan bad djupt, grt, beknde och ropade p Herren. De blev frlsta och befriade genom den Helige Andes kraft.

Men i Jesu liknelse om sningsmannen varnar han och sger att det inte r alla som beknner honom som kommer att fortstta tro. Enligt liknelsen hamnar en del sd (evangeliet) i god jord. Den sden kommer att sl rot, vxa och bra frukt. Men annan sd kommer att falla p stenig mark och vissna innan det hinner f rtter. Och ytterligare sd kommer att falla p mark med tistlar, och Satan kommer snart att stjla det.


Jag tror att det stora avfallet som Jesus
profeterade om hller p att hnda


Ett fruktansvrt avfall hller p att ta ver mngder av troende, speciellt i karismatiska kretsar. Mnga vnder sig bort frn verbevisande predikningar som rr om i sjlen, fr att ska efter lrare som tillfredsstller deras ktt. De har blivit lurade av det som Paulus kallar fr "ett annat evangelium, en annan Jesus". Det kliar i deras ron efter att hra undervisning frn framgngsrika pengafixerade predikanter.

Vi sg detta hnda under vr resa i Europa. Kristna italienare berttade om amerikanska evangelister som tmde folks plnbcker, hoppade ombord p sina privata jetplan och sade "Ciao, hejd!"

Men Jesus frutsg allt detta. Han sg ver historien fram till vr tid, och frutsade allt som skulle komma: frkastelse av gudfruktig tillrttavisning, upprinnelsen till ett lttsamt evangelium, den ytliga undervisningen fr att tillfredsstlla kttet och massornas avfall. Ja, han varnade om att i de sista dagarna skulle krleken hos mnga troende avta. Tjnare som frut hade varit fulla av iver skulle nu bli ljumma eller till och med kallna. Och de skulle frvandla Jesu dyrbara nd till lttfrdighet. De skulle predika om hans frltelse och vlsignelser, utan att det skulle kosta ngon ngot. Mnniskor skulle bli obesvrade infr sin synd. Och detta skulle bedrva Herren s mycket att han sade att han skulle spy dem ut ur sin mun.

Det r drfr som Jesus kallar till ett privat mte med sin nrmaste krets av lrjungar. Skriften sger: "Sedan lmnade Jesus folkskaran och gick hem. Hans lrjungar kom d fram till honom och sade: "Frklara fr oss liknelsen om ogrset i kern." (Matt 13:36) Jesus ville ppna gonen p sina efterfljare s att de sg en djupare mening i hans liknelser. Han visste att de behvde sanningen som skulle bra dem genom tider av frfrelse.

I detta slutna sllskap berttade Kristus de tv liknelserna jag nmnde tidigare, om skatten i kern och om den dyrbara prlan. Dessa tv liknelser upptar endast tre verser i Bibeln. Men inbddade i dem finns Herrens hemligheter, som han sade varit dolda frn vrldens skapelse. Och de innehller hans eviga syften fr att de ska bli uppenbarade fr hans tillgivna tjnare.

Bara genom ett ytligt studium, med hjlp av bibelkommentarer, r det mjligt att f ut ngra korn av sanning frn dessa liknelser. Men det r inte allt som Skriften sger att vi ska gra. Jesus beskrev en man som grvde desperat. Och om Guds rikes sanningar r begravda djupt i Kristi liknelser, mste vi ocks grva ivrigt fr att finna uppenbarelsen.

Jag vill frga dig: vilka r villiga att arbeta hrt fr att finna dessa hemligheter? Vilka vill vnta tlmodigt p att Herren ska uppenbara sina hemligheter fr dem? Vilka vill drja kvar hos den Helige Ande tillrckligt lnge fr att f tag p hans livgivande sanningar?

Jag tror att jag har stannat kvar vid dessa tv liknelser tillrckligt lnge fr att f ett hum om den dolda sanningen i dem. Jag kan sga detta om dem: De handlar om priset fr att ga Kristus. Mnga kristna gr genom livet helt njda med precis s mycket tro som behvs fr att klara sig. De vill ha av Jesus precis s mycket som behvs fr att ta sig till himlen. De kanske fr fram ngra praktiska sanningar frn hans liknelser, men de finner aldrig den livgivande sanningen som r begraven djupt inne i dem. Dremot sger dessa liknelser oss att Kristi dyrbara sanning bara hittas av hungriga, hngivna skare. Dessa som eftertraktar honom med hela sitt hjrta kommer att f sina gon helt ppnade infr hemligheterna om ett rikt liv.

Jesus brjar dessa tv liknelser med att sga "Lt mig bertta hur himmelriket r." (se Matt 13:44) Kristus talar inte hr om himlen p det stt som vi tnker oss den, ett rike i hrlighet tillsammans med Fadern. Nej, han talar om himmelriket p jorden. Han sger helt enkelt: "Det r p det hr sttet du kan ga fullheten av himlen i ditt hjrta, hr och nu. Men lt mig frst tala om fr dig vad priset r fr att f det."

Hur fr vi tag i himlen p jorden? De tv liknelserna r tydliga: genom att ga Kristus i all sin fullhet. Och det r en dyrkpt erfarenhet.


1. Den frsta liknelsen
handlar om skatten i kern.


"Himmelriket r likt en skatt som r gmd i en ker. En man finner den och gmmer den, och i sin gldje gr han och sljer allt vad han ger och kper den kern." (Matt 13:44)

Frst vill jag frga: Vad representerar kern hr? Den betyder den kristna vrlden. Det r varje omrde dr evangeliet har predikats och mottagits. Naturligtvis r frsamlingen en del av den kern. Det finns ett missionsflt hr hemma och ett missionsflt utomlands. Och mannen som arbetar p kern representerar alla som tjnar Jesus.

Den hr mannen har hrt frn en sker klla att en skatt r nedgrvd ngonstans i kern. Likas har vi ftt hra idag: "I honom r vishetens och kunskapens alla skatter gmda." (Kol 2:3) Medan andra kerarbetare arbetar halvhjrtat, brjar den hr mannen grva frenetiskt. Han tillbringar timmar, dagar, veckor med att ihrdigt leta efter skatten.

Vem r den hr mannen? Han representerar varje hngiven tjnare som har hrt vad profeterna sade om Jesus: "Jag vill ppna min mun fr att tala i liknelser. Jag skall frkunna vad som har varit dolt sedan vrldens skapelse." (Matt 13:35) Den hr mannen bryr sig inte om vad andra tnker om honom. Han r fast besluten att grva upp Guds gmda skatt. Och han vet att enda sttet att finna den r att ska efter den med allt vad han har. S han grver och grver, totalt besluten att finna den.

Vad r det fr skatt han letar efter? Det r den otroliga upptckten att Kristus r allt han behver. Hans skatt r att veta att all gldje, vgledning och alla syften, ja alla rikedomar i himlen, tillhr honom i Jesus. Det spelar ingen roll vilka prvningar eller svrigheter han stlls infr. Han vet att i Kristus har han ftt alla resurser. Jesus r hans allt, i allting.

Nr den hr mannen till slut finner skatten gr han en mrklig sak: han gmmer den omedelbart. "En man finner den och gmmer den..." (Matt 13:44) Vad gr han hr? Varfr skulle han gmma den hr underbara och nyfunna rikedomen?

Vi finner en ledtrd i Paulus vittnesbrd. Aposteln sger: "Men han som utvalde mig redan i moderlivet och som kallade mig genom sin nd, beslt att uppenbara sin Son i mig, fr att jag skulle predika evangelium om honom bland hedningarna. Jag brydde mig d inte om att genast frga mnniskor till rds. Jag for inte upp till Jerusalem, till dem som var apostlar fre mig, utan jag begav mig till Arabien och vnde sedan tillbaka till Damaskus." (Gal 1:15-17)

Paulus hade ftt en otrolig uppenbarelse av Kristus. S varfr valde han att hlla det hemligt? Det var fr att den hr skatten var s vrdefull fr honom, den var honom krare n ngonting annat. Du frstr, Paulus hade fastat fr den hr sanningen, bett fr den och ivrigt skt efter den. Han hade tjnat Gud nitiskt, som en faris, men utan kunskap om sanningen. (se Rom 10:2) Och nu nr han hade funnit sanningen, som var Kristus, tnkte han inte lta den stjlas frn honom.

S Paulus kte till knen i Arabien fr att gmma sin skatt. Med andra ord "slde han allt han gde fr att kpa kern dr skatten var nedgrvd." (se Matt 13:44) Paulus menade: "Jag vill inte att ngon eller ngonting ska fra mig bort frn denna fantastiska sanning jag har funnit i Kristus. Jag vill inte hra ngon annans sikt om detta just nu. Jag mste f ha det fr mig sjlv. Och jag kommer inte att dela det med andra frrn jag har frsttt det fullstndigt fantastiska i det jag har funnit."

Jag frestller mig att kerarbetaren i liknelsen frundrade sig ver skatten han fann. S fort han hade ppnat kistan, hll han upp sin skatt, underskte den och gladde sig ver den. Men han knde omedelbart att det inte var tillrckligt att bara rra vid den och att titta p den. Han sade till sig sjlv: "Jag mste ha det hr. Jag mste f ga det fullt ut. Om det blir s kommer jag att klara mig p det tills den dag jag dr."

Paulus r ett exempel p dessa som har upptckt den ovrderliga skatt som r hjrtats uppenbarelse av Kristus. Han grvde djupt, fann skatten och jublade ver sin upptckt. Men han gmde den djupt i sitt hjrta. Han sade: "Det r inte nog fr mig att bara beundra Jesus eller frundra mig ver honom. Det r ndvndigt att han lever i mig. Jag mste ha honom som mitt eget liv. Jag behver inte mer teologi om Frlsaren. Jag har tillbringat hela mitt liv med att lra mig doktriner. Nu r mitt enda fokus att knna Kristus och att ga honom. Jag vill att Jesus ska leva genom mig, och att mitt gamla jag ska d."

Nr Jesus sger att kerarbetaren "slde" allt han gde, r den grekiska betydelsen att driva handel eller att byta bort. Detta betyder ett utbyte av varor eller tjnster utan att pengar verlmnas. Med andra ord, allt man sker efter kan inte kpas.

Detta ppnar upp betydelsen av liknelsen nnu mer. Jesus sger: "Du kan inte kpa andliga ting med materiella ting." Paulus levde ut denna sanning. Han gde ingenting frutom klderna han bar och kanske ngra verktyg fr tltmakeri. Men detta r priset fr att Paulus skulle f fatt p sin skatt: "Men allt det som var en vinst fr mig rknar jag nu som frlust fr Kristi skull Ja, jag rknar allt som frlust, drfr att jag har funnit det som r lngt mer vrt: kunskapen om Kristus Jesus, min Herre. Fr hans skull har jag frlorat allt och rknar det som avskrde fr att jag skall vinna Kristus..." (Fil 3:7-8)


Vem grvde ner skatten i kern?


Skaparen, vr Far, ger allting, och han gde kern dr skatten var nedgrvd. Detta betyder att det var han som grvde ner den dr. Han visste att mannen som grvde p kern var fattig. Rika mn behver ju inte befatta sig med fysiskt arbete. S den hr kerarbetaren mste g till garen och idka byteshandel fr att f kpa kern.

Vi vet att vi inte kan kpa andliga saker med pengar. S hur r det mjligt fr oss att kpa ngonting frn vr vlsignade Fader? Jesaja svarar: "Hr p, alla ni som trstar, kom hit till vattnet, och ni som inte har pengar, kom hit och kp sd och t. Ja, kom hit och kp sd utan pengar och fr intet bde vin och mjlk." (Jes 55:1) Med andra ord sger Gud: "Vad r det vrt fr dig? Men tnk inte i pengar utan tala till mig i termer av varor och tjnster."

I rhundraden har rika mn frskt att vinna evigt liv genom att ge upp sina frmgenheter. De frsakade slott, marker, rikedomar, omfattande hjordar, juveler och fina kldesplagg, allt i ett frsk att vinna Kristus. De blev fattighjon genom att ta magert och kl sig i djurskinn. Men det var ingen som fann Jesus p det hr sttet.

Jag tror att Paulus tillbringade sina mnader i Arabien med att idka byteshandel med Fadern. Jag frestller mig att han frgar: "Herre, hur kan jag bli gare till Kristi totala rikedomar? Vad kommer det att kosta?" Fadern svarar: "Vi sger s hr Paulus. Ge mig all din sjlvrttfrdighet. D kommer jag att ge dig rttfrdigheten i Kristus. Ge mig alla dina goda grningar och din strvan efter att behaga mig. D kommer jag att ge dig Kristi helighet endast genom tro.

"verlmna till mig alla dina ml, ambitioner, planer och frhoppningar. Jag kommer att ge dig Kristus sjlv fr att leva i dig och genom dig. Hans nskningar kommer att bli dina, och du kommer att knna gldje och lycka som ingen prestation ngonsin kan ge dig.

"Ge mig din bsta tid. Ge mig all din frtrstan och tillit, alla dina bekymmer. D kommer du att vinna Kristus. Du kommer att bli gare till all hans vishet och frtrolighet, utan att betala ngot i pengar. Sg mig Paulus, att vinna Kristus, r det vrt allt det fr dig?"

Paulus vann Kristus. Han kom ut frn knen i full besittning av sin skatt. Nu vittnade han: "Den gamla Paulus r dd och Kristus lever i mig. Alla mina ambitioner r borta. Allt vad jag frut ville gra eller bli har jag lmnat bakom mig i knen. Jag har funnit mitt livs skatt, och han r fullt tillrcklig fr mig. Jesus r allt som jag ngonsin kommer att behva."

Du kanske undrar: "Var finns det dolda mysteriet i den hr liknelsen om skatten? Vad r det fr hemlighet som r nedgrvd dr?" Paulus ger oss svaret: "...den hemlighet som genom tider och slktled varit dold men nu har uppenbarats fr hans heliga. Fr dem ville Gud gra knt vilken rikedom p hrlighet hedningarna har i denna hemlighet Kristus i er, hrlighetens hopp." (Kol 1:26-27)

Kort sagt, mysteriet r Kristus sjlv, i dig. Den sjlva himmelska skatten lever inom dig, du ger den.


2. Den andra liknelsen handlar om
den mycket dyrbara prlan.


"Himmelriket r ocks likt en kpman som sker efter vackra prlor. Och nr han har funnit en mycket dyrbar prla, gr han och sljer allt vad han ger och kper den." (Matt 13:45-46)

Vem r kpmannen i den hr liknelsen? Den grekiska grundtexten beskriver honom hr som en resande grossisthandlare. Denne kpman var ocks en analytiker eller vrderare. Med andra ord frtjnade han sitt uppehlle genom att uppskatta dyrbara prlor efter deras kvalitet och vrde.

Nu vet vi att Jesus r den mycket dyrbara prlan som kpmannen finner. Han r vldigt dyrbar, av orkneligt vrde, drfr att kpmannen sljer alla sina andra godelar fr att vinna honom. Min frga r: Vem var den ursprungliga garen till denna dyrbara prla? Och varfr var han villig att idka byteshandel med den?

Jag tror att vi finner prlans betydelse i Guds eviga syften. Uppenbarligen tillhrde prlan Fadern. Han gde Kristus precis som varje far ger sin egen son. Jesus r verkligen Faderns mest vrdefulla och uppskattade godel.

Det var bara en sak som kunde f Fadern att ge upp den hr dyrbara prlan. Han gjorde det av krlek. Han och hans Son hade slutit ett frbund fre vrldens skapelse. Och i det frbundet gick Fadern med p att idka byteshandel med sin Son. Han avstod honom som ett offer, i syfte att rdda mnskligheten.

Aposteln Petrus refererar till det hga priset fr den vrdefulla gvan. Han talar om Kristi dyrbara blod, vr mycket dyrbara prla. Men nr versteprsterna underskte den hr prlan, vrderade de honom till endast trettio silvermynt. "D uppfylldes det som hade sagts genom profeten Jesaja: Och jag tog de trettio silvermynten, det pris som Israels barn hade satt p honom som hade vrderats..." (Matt 27:9) Tnk p det hr: universums Gud hade gjort sin vrdefulla prla tillgnglig fr alla. Men dessa mn satte litet eller inget vrde p honom. En del kallade honom till och med fr en bluff, en imitation.

Jag tror att Herren mste srja idag nr han ser hur lite vrde hans folk stter p denna ovrderliga prla. Fr somliga r Kristus inget mer n ett museifreml. Han r placerad under glas, s att det inte gr att n eller vidrra honom. Mnniskor besker honom en gng i veckan fr att beundra eller prisa honom. De tittar p hans kors och frundras ver hans offer och sger: "S vackert, s fullstndigt underbart." Men de ger aldrig prlan. De idkar inte byteshandel med garen, fast beslutna att ga den till varje pris.

Mina kra, Gud vill att hans prla ska bli funnen av dem som r besatta av att ga honom. Det r som om han sger: "Min prla r tillgnglig bara fr dem som stter ett stort vrde p honom."

Allts, kpmannen i den hr liknelsen representerar en vldigt liten grupp av troende idag. Dessa tjnare har i Jesus funnit svaret p hjrtats alla bner och behov. Han har blivit deras centrala fokus. De har eftertraktat detta pris med allt vad de har inom sig. Och de ska f tag p honom till varje pris.


Vad kostade det fr kpmannen att f prlan?


Kom ihg att den hr prlan var ovrderlig. Den kunde inte kpas med ngon summa pengar. Det fanns helt enkelt inte nog med guld eller silver p jorden som kunde mta sig med dess vrde. Och kpmannen visste detta. Han insg att han kunde gna hela sitt liv t att samla p sig rikedomar fr att vinna den, men hans anstrngningar skulle vara helt i ondan.

Jag frestller mig att kpmannen sade till garen: "Se hr, jag mste ha denna prla. I gengld ger jag med gldje hela mitt liv i tjnst fr dig. Vad du n vill att jag ska gra kommer jag att gra. Lt mig bara f bli gare till den." Fadern svarade honom krleksfullt: "Ge mig ditt hjrta, det r priset. " Sedan lser vi: "Och nr han har funnit en mycket dyrbar prla, gr han och sljer allt vad han ger och kper den." (Matt 13:46)

Denne kpman slde sig sjlv fr prlans skull. Det kostade honom hans ande, sjl och kropp, "allt vad han gde". Men garen sade till honom att han skulle vinna detta istllet: "Ja, du kommer att bli min tjnare. Men du kommer att bli mycket mer fr mig n s. Du frstr, genom att ge mig ditt hjrta, ger du mig tilltelse att adoptera dig. Jag kommer att gra dig till en del av min familj. Sedan blir du min arvinge. Det betyder att du kommer att ga prlan tillsammans med mig. Den kommer att bli bde min och din."


Lt mig bertta vad dessa tv liknelser
betyder fr mig personligen.


Kristus r skattkistan i kern. Och i honom har jag funnit allt vad jag ngonsin kommer att behva. Fr mig betyder det fljande:

Inga fler frsk att finna mening i min tjnst. Inget mer letande efter tillfredsstllelse hos familj eller vnner. Inget mer behov av att bygga upp ngot infr Gud, att bli framgngsrik, eller att knna mig anvndbar. Ingen mer tvlan med ngon, eller att frska bevisa ngot. Inget mer letande efter stt att behaga mnniskor. Inga fler frsk att tnka eller resonera mig ut ur svrigheter.

Jag har funnit vad jag letar efter. Min skatt, min prla r Kristus. Och allt vad garen begr av mig r: "David, jag lskar dig. Lt mig adoptera dig. Jag har redan skrivit under papperena med min egen Sons blod. Du r nu tillsammans med honom en medarvinge till allting jag ger."

Jag r fortfarande i en frsljningsprocess av allt vad jag ger. Jag ger fortfarande Fadern min tid, mina tankar, min vilja och mina planer. Men jag vet att jag byter allt det mot en skatt. Jag byter in det fr att kpa levande vatten, livets brd, mjlk och honung av gldje och frid. Och jag gr det utan ngra som helst pengar. Priset fr mig r min krlek, tilliten och tron p hans Ord.

Vilket kap! Jag ger upp mina smutsiga trasor av sjlvtillit och goda grningar. Jag lgger undan mina av strvan utslitna skor. Jag lmnar bakom mig de smnlsa ntterna p tvivlets och fruktans gator. Och istllet blir jag adopterad av en Kung.

Kre kristen, det hr r vad som hnder nr du sker efter prlan och skatten tills du finner honom. Jesus erbjuder dig allting som han har. Han sknker dig gldje, frid, mening och helighet. Och han blir ditt allt: ditt uppvaknande och insomnande, din morgon, eftermiddag och kvll.

S, vad r det vrt fr dig? Att vinna honom kommer kanske att kosta dig mer n du r villig att betala. Jag uppmanar dig: brja grv idag.

---
Anvands med tillstand från World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2003 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2003 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2003 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 20 januari 2004.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier