Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Apokalypsens rda hst!
Att bevara Guds frid i svra tider
(The Red Horse Of The Apocalypse!
Keeping Gods Peace In Troubled Times)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
11 april, 1994
__________

"Lt Kristi frid regera i era hjrtan, den frid som ni blev kallade till i en enda kropp, och var tacksamma." (Kolosserbrevet 3:15)

I denna enda vers ryms en otrolig befallning: Hela Kristi Kropp har blivit kallad av Gud att lta Hans frid styra och regera vra hjrtan, tankar och kroppar!

Guds frid skall vara medlaren i vra liv och sitta som hrskare ver alla ting. Skulle ngonsin detta kall ha behvt ljuda, s r det idag i denna tid av uppror och frvirring! Uppenbarelseboken 6:4 talar om en rd hst som rider ver hela jorden, med detta mandat:

".... och t honom som satt p den gavs makt att ta bort freden frn jorden och f mnniskor att slakta varandra. Och ett stort svrd gavs t honom." (Uppenbarelseboken 6:4)

Mannen p den rda hsten rider nu genom vrlden, tar bort all fred och svingar ett blodigt svrd! Han har ridit genom Sovjetunionen och svept bort all fred!

Under de senaste ren har vi ftt bevittna ett gudlst kommunistimperiums totala upplsning. Men nu har den rda hsten galopperat igenom och frorsakat etniska krig, uppror, konflikter, kaos och frvirring.

I den tidigare Sovjetstaten Georgien visar stridande falanger inget medlidande. Tre civila flygplan har skjutits ned och hundratals har mist livet./P>

Jugoslavien finns inte mer!

Den rda hsten har galopperat genom detta en gng s fridfulla land och skapat ett fruktansvrt helvete dr etniska krig och stridigheter rder. Bosnierna, Serberna och Kroaterna har splittrats upp, och ett inferno av hat, fruktan och blodsutgjutelse har brutit ut. Utan ngra som helst samvetsbetnkligheter lter de mrda och vldta tusentals.

Freden frsvinner i Sydafrika, vstra Afrika, Somalia, Korea, Irland och i lnder som vi knappt knner till!

Den rda hsten galopperar genom dessa lnder, rycker freden med sig och efterlmnar bara krig.

"Vi vntade p vlgng, men inget gott kommer, p en tid med lkedom, men se, frskrckelse rder." (Jeremia 8:15)

Kre vn, allt detta r en uppfyllelse av Uppenbarelseboken 6:4! Den rda hsten har slppts ls, och varhelst han rider lmnar han efter sig i sitt spr en etnisk ande av hat: Raskrig!

Katoliker mot protestanter i Irland, serber mot kroater, muslimer mot kristna, vita mot svarta, svarta mot asiater. Lnder som i rtionden levde i fred drabbas av utbrott med vilda orgier av hat, mord och ddande! Vem trodde att vi skulle f genomleva en tid som denna med vld och blodspillan?

Fast vad som frvnar mig mest r att s mnga amerikaner, dribland kristna, reagerar s sjlvbeltet och upplever Amerika vara en "fredens ". Vi intalar oss sjlva: "Gud kommer aldrig till Amerika fr att rycka bort vr fred!"

Visst r det sant att Amerika har ftt vara en frihamn i en orolig vrld. Vra kuster har utgjort ett ointagligt fste som inga frmmande trupper kan rra. Frn hela vrlden har folk kommit hit fr att skra sina pengar och sina familjer, men nu r allt detta p vg att tas bort!


Den rda hsten har slppts ls.
Han kommer inte g frbi gudlsa Amerika,
nr han tar bort vrldsfreden!


Under det senaste ret har jag hrt hovslagen och frustandet frn denna rda hst. Han frdas p vindarna i riktning mot Amerikas kuster, och snart kommer han galoppera genom vra stder och ta bort all fred och ordning dit han kommer!

Med vilken auktoritet str jag och sger detta? P Guds eget ord!

"Det finns ingen frid fr de ogudaktiga, sger HERREN." (Jesaja 48:22)

ven de mest liberala mnniskor medger nu att Amerika har blivit en ond och gudls nation. Ingen kan frst vrt samhlles upplsning. Apokalypsens rda hst galopperar nu! Vr fred r p vg att tas ifrn oss fr gott, och i dess stlle infinner sig ett blodigt svrd! En kande anda av hat och mord kommer ta ver, dr stder stts i brand, skjutvapen smller av, gatorna fylls av upplopp och blodsutgjutelse. Amerika kommer bli en blodig krigszon!

Fr ngra r sedan profeterade jag att i kommande dagar skulle mer n tusen eldar stta New York City i full brand. Idag, varje gng jag genom mitt lgenhetsfnster blickar ut mot denna stad, ser jag brnderna fr mitt sinnes ga! Jag knner rklukten, och jag hr hur den rda hsten galopperar! De flesta kristna gillar inte att hra ngot av detta. Vi vill inte ha ngon mer "dyster stmning och dom". Det r alltfr uppskakande och skrmmande. Vi sitter hellre gott tillbakalutade framfr vra TV-apparater utan att ngot str oss.

Men, dessa vldsyttringar r exakt vad Bibeln uppmanar oss att vara frberedda p!

Hela vr syn p tillvaron hller p att frndras. Sttet vi ber p, sttet vi tnker, allt r p vg att bli annorlunda. Drastiska frndringar blir alltid fljden i lnder dr all fred har tagits bort!

Fr drygt tre r sedan var Jugoslaviens strsta problem hur man skulle kunna ka sin turisthandel. Landet var p vg ut ur mnga rs tillbakagng, och frberedde sig p att g in i det tjugofrsta rhundradet med vxande produktion och handel. Turister brjade beska de mnga fridfulla, sregna semesterorterna vid havet. Men nu har kriget kommit till Jugoslavien. Blod utgjuts p gatorna. Frfrande vldtkter och mord rapporteras varje dag!

I Jugoslavien har allt frndrat sig! Mnniskor r inte lngre instllda p att bygga fabriker, ka turismen, pensionera sig, frbttra sina hem. Nej, pltsligt ver en natt, har deras land drabbats av uppror!

Allt de frmr tnka p r att verleva, var man kan hitta tillrckligt med mat fr nsta dag, hur man gr fyra kvarter fr att hmta vatten utan att bli ddad av en krypskytt, hur man lever nnu en vecka utan att en hustru eller dotter blir brutalt vldtagen. Hela deras mentalitet har frndrats eftersom all fred har tagits ifrn dem!


Tiden kommer snart d man i Amerika
inte lngre tnker i s
materialistiska, begrliga banor!


Snart kommer kristna inte lngre bekymra sig fr skillnader i ktenskap, den rtta tandlkaren, de rtta skolorna, kreditkortsrkningar, hrfrisyrer, kpcentras, semestrar, en "hur tacklar man detta" psykologi. Istllet kommer vi frga oss: "Vart kan jag snda mina barn fr att bespara dem frn all blodsutgjutelse? Kommer ngon desillusionerad galning brnna ned huset vi bor i? Har vi lagrat tillrckligt med mat fr veckan? Snlla Gud, vad ska jag gra?"

Vra psyken, egon, lyx och depressioner kommer inte lngre uppta oss. Ej heller kommer vi be: "Gud ge mig nd att fr denna vecka klara av mina barn och deras problem." Nej, vi kommer tnka p ren verlevnad! Vi kommer uppleva den totala upplsningen av ett land som str under Guds dom!

Amerika har redan haft ett inbrdeskrig, och president Lincoln kallade detta fr Guds dom! Det kriget stod mellan nord och syd, men nu str vi infr ett annat inbrdeskrig, som inte kommer ga rum i ngon lugn landsnda som Gettysburg. Det kommer ga rum mitt ibland oss, i stora stder som New York, Miami, Chicago, Los Angeles, Boston, Houston, Dallas, Detroit, St. Louis, San Francisco och Denver. Blodsutgjutelsen kommer vertrffa alla frestllningar!


Oavsett vad som drabbar Amerika
eller vrldens nationer,
s kan ingen makt i helvetet
ta frn dig Guds frid i Jesus Kristus,
den som Han ingjuter i din sjl!


Gud vill att frid ska rda hos Hans folk. Den rda hsten och dess ryttare kan aldrig ta frn dig den frid Han lgger i ditt hjrta!

"Lt Kristi frid regera i era hjrtan, den frid som ni blev kallade till i en enda kropp, och var tacksamma." (Kolosserbrevet 3:15)

Varfr befallde Herren den tidiga kyrkan att lta Hans frid rda i deras liv? Drfr att Han visste vad som skulle komma, och Han ville gra dem frberedda! Inom ngra f r skulle svra orostider pltsligt komma ver dem. De skulle bli torterade och frfljda. De skulle mta hrda tider, frlust av hem, konfiskering av allt vrldsligt gods, angrepp frn onda mnniskor, som genom att dda dem, trodde att de tjnade Gud. Gud varnade dem och frberedde dem: "Ni mste vara fast grundade i Min frid, eftersom endast den kan leda er igenom alla stora omvlvningar som ligger framfr!"

".... D skall fridens Gud vara med er." (Filipperbrevet 4:9)

Fr tillfllet drar en falsk frid genom kyrkorna i Amerika, en frid som ska tyna bort under de svra dagar som ligger framfr. Det r den falska frid som finns hos motstrviga kristna som r frblindade av synden! Mose kallade dessa troende fr "sjlvvlsignade", vilket betyder sjlvbedragna. Han varnade Israel fr en frbannelse som skulle drabba alla onda, olydiga Guds barn som vandrade i avgudadyrkan. Han sa att de skulle lappa ver sina syndfulla vgar med en falsk knsla av frid:

".... s att ngon som hr detta edsfrbunds ord vlsignar sig i sitt hjrta och tnker att det skall g honom vl, dr han vandrar i sitt hjrtas hrdhet. Ty d skall hela landet, bde vtt och torrt, frgs." (5 Mosebok 29:19)

Mose beskriver hr ett Guds barn som bestmmer sig fr att tillfredsstlla sin lust till ont! Han finner en behaglig lra som talar om fr honom att han har det rtt stllt, fortfarande r frlst, p vg till himmelen, men att han likvl kan ge efter fr sina synder. Han intalar sig sjlv: "Jag kan gra precis det jag har lust till, och nd inte mista friden i mitt hjrta."

Fr inte s lnge sedan fick jag ett telefonsamtal frn en hngiven gudskvinna. Hon bad om frbn fr de saker som pgick i hennes frsamling. Ungdomspastorn hade fallit i synd, och den ldre pastorn vgrade att avlgsna honom. Frldrar bad pastorn entrget att inte lta denne unge man f undervisa deras barn, men pastorn gav inte med sig! Dessutom hade den ldre pastorn infrt en del strande frndringar i kyrkan. Han hade gjort den vnlig fr utomstende. Kyrkan hll nu Country and Westernntter, "Square dancing" och allt mjligt som kunde dra till sig folk. Han hll till och med en predikan om detta med att vara alltfr seris som kristen: "Nu r det p tiden att vi skrattar! Ungar, sluta upp med att arbeta s hrt fr era betyg. Skolka ngon gng, bryt lite regler!"

Denne pastor predikar en teologi som gr ut p att du aldrig ngonsin kan frlora din frlsning. Oavsett vad du gr r du terlst! Han och hans hustru gr och ser p opassande filmer och rekommenderar dem fr frsamlingen. Han vitkalkar mnniskors synder och frskrar dem att allt str vl till. Diakoner kan dricka, rka och ligga med olika partners p lrdagsntterna. Sedan kan de ta upp ett offer p sndagsmorgonen och tnka: "allt str vl till". Denne kompromissande herde har gjort sin frsamling blind fr dess synd! Han sprider en falsk frid som fr unga mnniskor tro att de kan dricka, ta droger, ligga med varandra, och nd vara frlsta! Han frgr dem, medan han vaggar dem i smn!


I Amerika kommer all falsk frid rasa samman!


Nr den rda hsten galopperar genom Amerika - nr vra stder stts i brand, rasupplopp bryter ut, federala trupper och stridsvagnar rullar nedfr vra gator - d kommer allt falskt hopp frsvinna ut i tunna luften! Tror du att ngon falsk frid bestr? Nej! Varje falsk profet som idag r verksam mste gmma sig! Folk kommer inte lngre lyssna till dem nr de i TV:n ropar ut: "Skicka mig hundra dollar!" Istllet krossar folk i vrede sina TV-apparater som en reaktion mot dessa dumheter.

Predikanter som brukade st i predikstolen och sga: "Fred och skerhet", fr se sina kyrkor falla snder! Desperata mn och kvinnor kommer st upp mitt i mtena och ropa ut: "Pastor, vad r det som hnder? Detta r inte vad du sa till oss skulle hnda. Vad sger Bibeln?". Men han frmr inte svara! Och folket vnder sig mot honom och ropar: "Du ljg fr oss!"

I dag blickar hela vrlden mot Ryssland och kan knappt tro p allt vad som utspelas i det landet. Fast snart ska vrldens blickar riktas mot Amerika och man kommer inte kunna tro p vad man dr fr se och hra! Gud sger: "Jag ska gra ngot s oerhrt att det fr deras ron att darra! De ska kliva bakt och utbrista: "Vad r det som hnder?"

Redan nu sger man i Europa: "k inte till USA, du kan bli ddad!" Nyhetsrubriker i Berlin basunerar ut: "Blodiga Amerika!"

London Sun skriver: "Vldets land! Amerikanska mrdare!" P grund av allt chockerande kaos kommer mnniskor utropa: "Var kan man finna fred, en sker plats? Amerika var vrt sista hopp. Vart ska vi nu ta vgen fr att finna fred?"

Men ngon fred str inte att finna! Bibeln sger att ver vrlden ska komma "pltslig undergng". (1 Tessalonikerbrevet 5:3)

Jag vill visa dig vad det innebr att lta Guds frid rda i ditt hjrta under svra tider. Den Helige Ande talade starkt till mig angende fljande tv saker:


1. Bli inte frfrad ifall Gud inte
omedelbart besvarar dina bner!


"Gr er inga bekymmer fr ngot utan lt Gud i allt f veta era nskningar genom kallan och bn med tacksgelse. D skall Guds frid, som vergr allt frstnd, bevara era hjrtan och era tankar i Kristus Jesus." (Filipperbrevet 4:6-7)

Nr jag nyligen terigen lste detta skriftstlle slogs jag av ngot som jag aldrig hade sett frut. Hr ger Paulus uppmaningen att sluta oroa oss, att nalkas Gud i bn och dmjukhet och tacka Honom fr svaret. Dock sger han aldrig ngot om att f svar! Paulus nmner ingenting om att ta emot ett vgledningens ord, befrielse, underverk eller helande. Istllet sger han att vi tar emot en gva, fridens gva frn Gud!

Gud svarar p vr kallan och alla nskningar med Sin frids gva:

".... lt Gud i allt f veta era nskningar genom kallan .... D skall Guds frid, som vergr allt frstnd, bevara era hjrtan och era tankar i Kristus Jesus." (verser 6-7)

Med andra ord r Guds frsta svar p varje bn och hjrterop: Sin frid! Allt bnefolk har denna sak gemensam: Oavsett hur dligt de m knna sig nr de gr in i sin hemliga bnekammare, kommer de ut fyllda av Guds frid! Gud har, som du frstr, begrnsat Sig till Sitt eget styre. Detta r knt som Guds frsyn. Han gr saker hr och dr, frbereder folks hjrtan och arrangerar hndelser. Men nda tills Hans frsyn verkar fram svaret p din bn sger han: "Jag ska ge dig, inte vad du tror att du behver, utan vad Jag vet att du behver, frid i sinnet och i hjrtat!"

De flesta bedjande kristna kommer bertta fr dig att de fortfarande vntar p mnga bnesvar. De kan ha bett uppriktigt, ivrigt, med fasta och grt, inte bara i mnader, utan r, och nnu har de inte ftt svar! nd vntar de i frid, fullt vertygade om att Gud arbetar, och att Han kommer svara i Sin tid och p Sitt stt.

Mnga av oss brottas med Herren i bn. Med grt och trar begr vi av Honom. Vi bultar p himlens portar, vi hnger fast vid varje lfte, men nr dagar, veckor och mnader gr, brjar vi undra: "Varfr svarar du inte, Herre? Vad hindrar mina bner? P vilket stt har jag bedrvat Dig eller vckt Ditt missnje?"

Nu har Gud faktiskt redan talat om fr oss: "Hr, hr r Min frid som vergr all frstnd! Ta den, och lt den rda i ditt hjrta medan Jag arbetar ut alla saker till ditt bsta!" Vi bevaras i Guds frid intill dess att Hans lfte har arbetats fram av den Helige Ande!

Aposteln Petrus berttar att Gud har lovat oss; ".... nya himlar och en ny jord dr rttfrdighet bor ....". (2. Petrusbrevet 3:13)

Tror du att det kommer? Ska Gud hlla sitt ord? Jo, det kommer Han! Men n r det inte hr, och fram till dess mste vi vara varsamma s att vi vntar i frid och inte i frtvivlan: "Drfr, mina lskade, eftersom ni vntar p detta, gr allt ni kan fr att leva i frid, rena och ofrvitliga infr honom". (vers 14)

Ofta ropar vi; "O Herre, tala till mig! Du har sagt att Dina fr knner Din rst och jag mste f hra ett ord frn Dig. Jag flyttar inte p mig frrn Du talar till mig!" Vi vntar och vntar p att den stilla, lilla stmman ska ge sig tillknna. Fast Han har redan talat till oss, men vi har inte uppfattat det!

Hoseas bok ger oss en bild p detta. Gud sa till Hosea: ".... Efraim .... frstod inte att jag ville hela dem." (Hosea 11:3). I detta skriftstlle betyder Efraim Guds sanna folk. Herren sa: "Jag svarade mitt folk, men de frstod inte! Jag hrde deras rop och gav dem Min frid!"

Vi har faktiskt inte lngre ngon urskt till att lmna bnekammaren besvikna och trstiga! Du kanske sger: "Jag bad s uppriktigt. Jag var s beredd, s ppen, men jag hrde ingenting!" Jo, det gjorde du! Du hrde; ".... Min frid ger jag er ...." (Johannes 14:27).

Han helade dig men du frstod inte! Han gav dig frid men du uppskattar den inte! Du gick ut och dslade bort den eftersom du inte tog den till dig!

Hll fast vid Hans frid och lt den rda och styra i ditt hjrta!


2. Du mste sluta upp med en mngd saker
innan Hans frid kan rda ver dig!


Om du vill att Guds frid ska rda i ditt liv mste du sluta upp med olika saker:

  • Du mste sluta upp med att frska tnka ut hur Gud ska ordna alla saker.
  • Du mste sluta upp med att vara orolig och missnjd: "Gr er inga bekymmer fr ngot ...." (Fil 4:6)
  • Du mste sluta upp med att tala om fr Gud vad du tror r rtt fr dig.
  • Och viktigast av allt, du mste sluta upp med att tro att du r misslyckad. Lt bli att tro att du inte behagar Gud!

En av Satans mest effektiva fllor, som stjl friden frn kristna, gr ut p att vertyga dem om att de mste kmpa i kttet fr att behaga Gud. Detta duschar han hela tiden ver mig!

Vid tillfllen nr jag behver ett lugnt stlle fr att be, kr jag i tv timmar upp till kullarna i Pennsylvania. Fr inte s lnge sedan var jag dr och prisade Herren. Jag njt av Hans nrvaro medan jag tittade ut ver de grna jordarna och skogarna. Men pltsligt var det ngot som slog mig: Det kndes som om jag inte gjorde ngonting fr Herren!

Jag bad: "Herre, jag utrttar inte s mycket fr Ditt rike. Allt jag gr r att be, f budskap till predikningar och g till kyrkan fr att predika. Hela vrlden r p vg mot helvetet och jag gr ingenting fr Dig!"

Har sdana tankar ngonsin slagit dig? Du gr allt du kan fr att behaga Herren, och nd knner du dig inte helig. Jag vet att jag inte gjorde det. Faktiskt s knner jag mig nstan aldrig helig. ven under mina bsta stunder r det s, till och med nr jag predikar under den Helige Andes smrjelse!

Du sger: "Broder David? Du knner ibland att du inte gr s mycket fr Gud?" Ja! Djvulen kommer in och fr oss alla till att knna oss ovrdiga och ofullstndiga. Vi mister vr frid genom att ge efter fr dessa hemska knslor!

Lyssna till Paulus' bn fr oss:

"M hoppets Gud uppfylla er med all gldje och frid i tron, s att ni verfldar i hoppet genom den helige Andes kraft." (Romarbrevet 15:13)

Vad Paulus sa var: "Ni skall bli fyllda med hopp, gldje och frid medan ni vandrar med Jesus!" Nu kanske du sger: "Jag vill g p denna stig full av hopp, gldje och frid. Jag vill stndigt bli fylld, som Paulus sger. Men hur? Jag tror inte att Guds frid ngonsin kan komma till oss i fullt mtt frrn vi slutar att se Fadern enbart som vr domare och lter Honom bli fr oss vad Han mest av allt nskar vara! Han talar om fr oss i Sitt Ord vad Hans lngtan r: Han vill vara vr lskade barnsktare!

Gud beskriver Sig sjlv p fljande stt i Hosea:

"nd var det jag som lrde Efraim att g och som tog dem upp i mina armar. Men de frstod inte att jag ville hela dem." (Hosea 11:3)

Frn hebreiska kan denna vers versttas: "Jag kom till dem i deras frtvivlan och sktte dem med varsamhet genom obehagliga, olndiga stllen. Jag hll dem i mina armar som en vrdare!" Men skriftens utltande om Efraim r: ".... benget till otrohet mot mig ...." (Hosea 11:7). Ordet "benget" syftar hr p "hnga i ovisshet, hnga i tvivel".

Efraim litade inte p Herrens krlek och mhet, och Gud sade till Hosea: "Mitt folk tvivlar p Min krlek till dem. De knner Mig faktiskt inte, de knner inte till Min natur. De r oskra p Min krlek!"

Det var sant. Efraim kunde inte tro att Gud fortfarande lskade dem. De var avgudadyrkare, avfallna och tvivlare som satt fast i all slags fruktan! Sannolikt tnkte de: "Vi drog Guds missnje ver oss. Vi syndade uppstligt. Skert kommer Han dma oss och uttmma Sin vrede ver oss alla!" Men Gud sa: "Hur skall jag kunna verge dig, Efraim? .... Mitt hjrta vnder sig i mig, all min barmhrtighet vaknar." (vers 8)

Vilken krlek och nd! Gud lngtade efter dem och sa: "Hur skall jag kunna verge dig? Ja, det fanns en tid nr Jag var vred p dig. Ja, du r olydig, och du bedrvar Mig ibland, men du r fortfarande Mitt barn, och Jag lskar dig!" lskade, herren kommer aldrig att ge upp hoppet om dig! ven nu lngtar Hans hjrta efter dig. Han ser efter dig, har omsorg om dig som en vrdare!

Lyssna till Hans ord om trst och helande fr dig:

"Jag skall inte g till rtta fr evigt, inte stndigt vredgas, ty d skulle deras ande frsmkta infr mig, de sjlar som jag sjlv har skapat." (Jesaja 57:16)

Vad Herren sger r: "Jag skall inte vara frargad p dig. Om allt du sg hos Mig vore vrede skulle din ande duka under! Du skulle inte klara det, det skulle bli dig fr vermktigt. Du skulle frestas att ge upp!"

"Fr hans girighetssynd var jag vred. Jag slog honom och dolde mig i min vrede. Men han vnde sig bort och gick den vg han sjlv ville." (vers 17)

"Dina felsteg frargade Mig. Jag lt Min vrede komma ver dig, men det ledde inte till ngot gott. Du gick bara vidare i din motstrvighet, stod emot Mina varningar och var olydig mot Mig, s jag gmde Mig fr dig!"

"Jag har sett hans vgar, men jag vill bota honom och leda honom och ge honom och hans srjande trst." (vers 18)

"Jag ser ditt hjrta. Jag vet alla dina brister. Men jag ser ocks hur du grter ver din synd, att du innerligt lngtar efter Mig. ven om du misslyckades, har du inte vnt dig bort frn Mig. Nu skall jag hela dig! Jag skall terupprtta vlbefinnandet i din sjl. Jag vill terigen leda dig och visa vgen!"

Jag stller frgan till dig: Lter det som att Gud ger upp med Sitt folk nr de misslyckas?

Nej, aldrig! Visst kan Han fr stunden gmma sig fr dig. Hans vrede kan rda fr en tid, men Han sa: "Med lena band drog jag dem, med krlekens band, jag var fr dem lik en som lttar oket ver deras nackar, jag bjde mig ner till dem och gav dem mat." (Hosea 11:4)

Kre helige! I denna stund kanske du gr genom djupa vatten. Jag menar inte ndvndigtvis synd, frestelse eller prvningar. Jag talar om omstndigheter som kastas p dig, som r vervldigande, som du inte kan frst. Vindar och bljor av alla slag versvmmar dig, saker bortom din fattningsfrmga. De nr ditt hem, din frsamling, din arbetsplats, p alla sidor. Men Gud vill bra dig igenom allt detta! Han vill leda dig tillbaka till andlig hlsa! Om allt du frmr tro i denna stund, att Han lskar dig trots all din motstrvighet, att Han entrget ber dig om att se Honom som din Gudomliga Vrdare, s r det tillrckligt!

Lita p Hans godhet. Tro p Hans krlek och nd. Beskyll Honom inte mer fr att vara frargad p dig eller att inte tala till dig. Vnd dig till Honom och sg: "Herre, du r min vrdare. Br mig!" Lt Hans frid rda i ditt hjrta och ver hela ditt liv.

Halleluja!

---
Anvands med tillstand från World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2002 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2002 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2002 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 31 Juli 2003.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier