Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Den Passionerade Bruden
(The Passionate Bride!)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Cover Letter + Copyright

Av David Wilkerson
28 Augusti, 1995
__________

Inte alla som tillhr vad som kallas ndetidens frsamling kommer att vara med som Jesu Kristi brud. Inte alla som sger: "Herre, Herre" kommer att f g in i himlen. Vi vet detta frn skriften.

Hur som helst, inom den prsterliga kyrkan ver hela vrlden finns en utvald kropp. En helig kvarleva, som kommer att innefatta Kristi brud. Just nu frbereder Gud den hr bruden fr brllopet med Hans Son. Han kommer att introducera bruden fr sin brudgum vid Lammets brllop!

De troende som utgr bruden behver inte tillhra den organiserade kyrkan. Men de har en sak gemensamt: De har en passion fr Jesus! Detta r det frsta knnetecknet hos alla dem som utgr Jesu brud. De r totalt frlskade i sin Herre. Man knner igen dem mer p krleken till Honom, n p kunskapen om Honom.

Sanningen r att kyrkan idag ruineras av en dd, intellektuell strvan efter teologi, men som saknar hjrta fr Kristus. Bibelskolor och seminarier r fyllda med studenter och lrare som tillbringar r av att frdjupa sig i doktriner, hrklyverier, felletande i Bibeln, arkeologi, mirakler och den historiske Jesus.

Det r denna kunskap om Jesus - utan hjrta fr Honom, som har producerat den nuvarande Laodicea-kyrkan. Vi r en kyrka som intellektuellt sett har allt rtt. Vi vet hur man ska mta allt vrt folks behov. Vi ger massor av resurser, och tror inte att vi behver ngonting. Dr sitter vi tillbakalutade och tnker: "Nu r det inget mer vi kan tillgga. Vi har alltihop!"

En del kyrkor hr i New York City tror att de har tckt alla behov. De anstller sjlavrdare fr personalen, psykologer, psykiatriker - allt som behvs fr den mnskliga kroppen och sjlen. Men en sdan kunskap, utan ett passionerat hjrta som brinner fr Jesus, producerar bara en dubbelt dd frsamling.

Aldrig tidigare i historien har det funnits s mycket huvudkunskap om andliga saker, men samtidigt med en s liten innerlighet i frhllandet till Jesus. Den sista tidens Laodicea-frsamling r full av kunskap om Kristus, men dess hjrta r stngt fr Honom!

En predikant kan st framfr en frsamling och ge ut en strm av intellektuella ord. Kunskap som han har samlat p sig frn bibelskolor och seminarier, eller som han sjlv studerat sig till. nd kan det vara den trkigaste av predikningar.

Utan ett brinnande hjrta fr Jesus lmnar den hrarna oberrda. Om predikanten bara knner till Jesus intellektuellt och sjlv inte lskar Honom, blir resultatet bara dd kunskap och inte liv.

Just nu torkar mnniskor i de flesta kyrkor nstan ut, andligt sett. Ironiskt nog r det de mest utbildade talarna som ngonsin sttt i en predikstol som str fr predikningarna. Dessa mn har blivit trnade och ter trnade, och nd har de aldrig haft ett brinnande hjrta fr Jesus! Jag kan bara sga en sak: Kyrkan kommer aldrig att ha en bruds hjrta fyllt av krlek till Kristus, s lnge herdarnas hjrta r kalla.


Jesus uppmanade sin brud att vnta p Honom,
eftersom Han kommer snart


Jesus sger i Matteus 24: "Drfr mste ocks ni vara beredda, ty nr ni minst vntar det, d kommer Mnniskosonen" (Matt 24:44).

Detta r det andra tecknet p Jesu brud; de vntar p att Han snart ska komma tillbaka! Jesu brud frvntas leva i en kontinuerlig, gldjefylld frvntan att hennes lskade ska komma tillbaka - eftersom Han kan gra det nr som helst.

Jesus varnade fr att onda pastorer i de sista dagarna vill f bruden att somna. De frsker att ta bort hennes krlek till Brudgummen genom att hvda: "...Min herre drjer" (v. 48).

Detta evangelium predikas av mnniskor som inte vill betala det pris som bestr i att lyda det som Kristus befaller. De har syndiga vanor som leder till ett dubbelliv. Drfr vill de naturligtvis inte att Kristus ska komma tillbaka. De har kokat ihop en lra fr kunna rttfrdiggra att de fortstter leva i synd.

Hjrtat i denna lra r "Kingdom Dominion"-teologin. Det r tron p att Kristus inte kommer tillbaka innan kyrkan tagit sin rtta plats i vrlden. Detta genom att vinna andlig auktoritet p de politiska omrdena. Idn r att kristendomen kommer att ta ver konst, vetenskap och utbildning, och frndra allt enligt Guds lag (eller mer riktigt, enligt Mose lag). Det handlar om att lagstifta om helighet och rttfrdighet.

En fresprkare av den hr teologin har sagt: "Det r inte mjligt fr Jesus att komma tillbaka frrn om 30.000 r. S lng tid kommer det att ta fr oss att f tillbaka kontrollen ver jorden frn de onda, som nu har den. Bara nr vi har lyckats ervra vrlden och ftt ordning p den, kommer vi att f Kung Jesus tillbaka."

Jag vet inte var han fick siffran 30.000 r ifrn. Det r lika illa som han som hvdade att Jesus skulle komma tillbaka i september 1994. Nej _ de har fel bgge tv! Bibeln sger om dem som hvdar att Jesus drjer, att de r "dliga tjnare": "Men om det r en dlig tjnare, en som tnker: Min herre drjer." (samma vers)

Vad r resultatet av den hr falska lran? Fr det frsta tar den dd p all krlek. All motivation fr att leva heligt och passionen fr Jesus frsvinner. Den slutar ocks i vad Jesus kallar fr "att sl de andra tjnarna" (se v. 49). De som fresprkar den hr teologin hamnar ofta i hetsiga och aggressiva diskussioner, dr de slss med andra teologer och grlar om den rtta lran.

Denna lra slutar i en avskyvrd vrldslighet. De flesta av dem som predikar framgngsteologi har tagit upp "Kingdom Dominion"-teologin. De predikar ocks att: "Herren har frsenat sin ankomst" eftersom de vill ha tid att njuta sin lycka och framgng. En del kompromissande kristna sger: "Varfr skulle jag vnta p Honom medan jag lever, om jag kommer att d en naturlig dd? Det r bttre att dricka, rka, frbanna och festa. Sedan kan jag, precis som rvaren p korset, ropa ut innan jag dr: "Herre, frlt mig!"

lskade vn, lyssna inte till denna avskyvrda lra! Om du r en del av Jesu brud, lskar du din Herre s mycket att du inte kper den. Istllet ropar du, "Jag vill inte hra ngot sdant! Min Herre sa att jag skulle vara redo varje stund, om Han skulle komma tillbaka. Jag vet att Han kommer snart - jag kan knna det. Mitt hjrta ropar inom mig, 'Se, Brudgummen kommer.' Varfr skulle jag tro p en s dum lra som den hr?"


Kristna somnar nr de slutar vnta p att Jesus ska komma!


"Nr brudgummen drjde, blev alla (de tio jungfrurna) dsiga och fll i smn" (Matt. 25:5). Innan denna lra kom till, fanns det inga sovande jungfrur i frsamlingen. Den frsta kyrkan var klarvaken. De lyssnade till Jesu ord. Deras lampor var putsade och brinnande, och de hade ett stort frrd av olja.

Petrus sammanfattade anden i den frsta frsamlingen s hr: "...medan ni vntar p Guds dag och pskyndar dess ankomst, dagen som fr himlarna att upplsas i eld och himlakropparna att smlta i hetta" (2 Petr 3:12). Paulus sa ocks: "(Vi vntar) p att vr Herre Jesus Kristus ska komma" (1 Kor 1:7).

Sedan kom en annan slags predikan: "Han r frsenad!" Det var d kyrkan blev sl och somnade. Men Jesu brud har alltid sett igenom den hr lgnen!

I varje generation har djvulen kommit till bruden och viskat i hennes hjrta: "Din Herre kommer inte alls snart. Gr det _ synda. Tnk inte ens p det. Du har ett helt liv framfr dig." Men bruden svarar alltid djvulen: "Jesus sa till mig att vara pkldd. Han sa att jag skulle pryda mig och vara redo. Han sa att Han kommer nr som helst, s du kan glmma dina tabeller, resonemang och datum."

"Om Han inte kommer snart, varfr pulserar min krlek till Honom s fort? Varfr ropar mitt lngtande hjrta, 'Min lskade, kom snart!' Och varfr har Han tillbringat s mycket tid med mig det senaste fr att leda bort mitt intresse frn den hr vrlden?"

"Om Han frsenat sin ankomst, varfr hr jag ljudet av Hans fotsteg komma nrmre? Varfr hr jag d Hans ord i mina ron, 'Snart, mycket snart'? Varfr knner jag redan Hans arm under mitt huvud? (Hga Visan 2:7) Hans Ande sger till mig, "St upp, fr jag kommer! Gr dig redo att packa och lmna!"

I Johannes kap. 20 sammanfattar Maria Magdalena bruden, vars hjrta r helt verltet t Kristus. Den hr kvinnans liv knnetecknades helt av hennes krlek och tillgivenhet till Jesus. Tydligen hade hon en del tillgngar, eftersom hon hjlpte Jesus vid sidan av de andra tre kvinnorna som ocks hette Maria. Hon gjorde antagligen det av ren tacksamhet, fr Bibeln sger att Han kastat ut sju demoner ur henne. (Mnga tror att Maria var prostituerad, men det str inget i Skriften som stder detta.)

Mnniskor runt omkring Maria Magdalena ansg inte henne vara srskilt intellektuell. Hon var heller ingen stor teolog. Nr de manliga lrjungarna trffades fr att diskutera korsets djupare innebrd, var hon antagligen tyst och behll sina tankar fr sig sjlv. P den tiden talade kvinnor sllan ppet om andliga saker. Srskilt inte nr mn var nrvarande.

Hon predikade heller inte fr mnnen i synagogan, som Petrus gjorde. Hon debatterade aldrig med de skriftlrda, fariseerna eller saducerna. De kunde gna hela dagar t att prata om minsta punkt eller prick i lagen. De kunde diskutera moral, eller uppstndelsen frn det dda.

Nej, lilla obetydliga Maria var annorlunda n alla dessa lrda och intellektuella. Hon hade ngot som de inte hade. Hon knde till ngot djupare n vad till och med Jesu lrjungar gjorde. Hon hade en uppenbarelse!

"Tidigt p morgonen efter sabbaten, medan det nnu var mrkt, kom Maria frn Magdala ut till graven och fick se att stenen fr ingngen var borta." (Joh 20:1)

Det hr kunde ha hnt klockan tre eller fyra p morgonen. Maria kom till graven tidigt, medan de andra fortfarande sov. Nr hon sg att stenen var bortrullad och att Jesu kropp var borta, sprang hon efter Petrus och Johannes.

Nr lrjungarna kom gick de in i graven. Dr sg de linneklderna snyggt ihopvikta, men det fanns ingen kropp. De frstod helt klart att Jesus inte var dr. Sedan sger bibeln att de "sg och trodde" (v. 8). De kom ihg Jesu ord till dem om att Han skulle uppst p den tredje dagen.

De sg och trodde, och uppgifterna var tillfrlitliga. Tv verser senare lser vi: "Lrjungarna gick sedan hem igen" (v. 10). De var njda med kunskapen om att Jesus inte lngre var dr. Sedan gick de tillbaka till sina vanliga arbeten.

r inte det precis som kyrkan idag? Mnga kristna sger: "Jag har sett kraften i evangelium. Det r klart att jag tror." De tror att deras relation med Jesus r samma sak som enbart huvudkunskap.

Det var inte s med Maria! Huvudkunskap rckte inte fr henne. Hon ville ha Jesus sjlv, och hon ville inte flytta p sig: "Men Maria stod och grt utanfr graven..." (v. 11). Hennes ande ropade: "Den hr vrlden r outhrdlig utan Honom! Jag kan inte g hem. Jag mste vara med Honom!" Hon var fast besluten att stanna kvar. Hon ville fortstta titta in i graven tills hennes frkrossade hjrta hade ftt svar: "...De har flyttat bort min herre, och jag vet inte var de har lagt honom" (v. 13).

Maria kunde inte slppa det. Hon hade ett verltet hjrta, som inte kunde bli tillfredsstllt av ngon annan eller ngot annat n Kristus. Han var hennes liv!

lskade vnner, det hr r en bild av bruden! Det r den hr slags krleken, en brinnande passion fr Brudgummen, som ger en uppenbarelse av Jesus.

Som vi ser gav Marias verltna hjrta henne en uppenbarelse: "Men Maria stod och grt utanfr graven. Grtande lutade hon sig in, och fick d se tv nglar i vita klder sitta dr Jesu kropp hade legat, en vid huvudet och en vid ftterna" (v. 11-12).

Det var en uppenbarelse av ndastolen. Kanske kommer du ihg beskrivningen av ndastolen frn Gamla Testamentet: Det fanns en ngel vid stolens fot, och vid huvudet. Dessa nglar bekrftade att Jesus sjlv var ndastolen. De gav Maria en uppenbarelse av ndastolen Kristus!

Medan de andra lrjungarna var hemma, hade Maria gudomligt besk. Hon sg saker som ingen annan kunde se, eftersom hon gett sitt hjrta t Jesus. Jag ska gra ett uttalande som, om du accepterar det, kommer att revolutionera ditt liv: De som har ett hjrta fr Kristus kommer ocks att f kunskapen Kristus har!

Om du sker kunskap om Jesus utan att ha hjrta fr Honom, kommer du att missa det helt och hllet. Du kan gna hela livet t att studera Kristus, eller lyssna till stora bibellrare, och nd aldrig frst Guds hjrta. Men om du bara har ett hjrta brinnande fr Jesus, kommer du att f ta emot Hans uppenbarelse!

Bruden sger: "Min lskade r i hrligheten just nu, som den frhrligade Mnniskosonen och som Gud. Han togs inte emot av den hr vrlden. Eftersom vrlden sttte bort min Kristus, min lskade, kan jag inte lska ngot hr. Mitt hjrta r inte p den hr jorden. Det r dr han r!"

Brudens hjrta r med hennes Brudgum, i hrligheten p Faderns hgra sida!


Maria fick gudomlig, vernaturlig kunskap
ver allt intellektuellt kunnande!


Jesus kom till Maria och gav henne en vidare uppenbarelse: "Nr hon hade sagt det, vnde hon sig om och sg Jesus st dr, men hon frstod inte att det var han. Jesus sade till henne: 'Varfr grter du, kvinna? Vem letar du efter?' Hon trodde att det var trdgrdsvakten och svarade: "Om det r du som har burit bort honom, herre, s sg mig var du har lagt honom" (v. 14-15).

Maria sa: "Lt mig ha Honom. Han r min - bara min!" Jag frgar dig: Skulle du knna Honom, ven om ingen annan p jorden gjorde det? Skulle du ha Honom, ven om ingen annan p jorden hade Honom? Han r trots allt en personlig Frlsare! "Han r min!"

"Jesus sade till henne: 'Maria.' Hon vnde sig om och sade till honom: 'Rabbuni!' (det r hebreiska och betyder mstare)" (v. 16). Jesus kan namnen p dem som lskar Honom - och Han kallade henne vid namn!

Jesus berttade sedan ngonting fr henne som Han inte berttade fr ngon annan. Genom att Han gjorde det, blev hon hans budbrare till alla "brderna". I nsta vers str det: "Rr inte vid mig" (vers 17). Den grekiska originaltexten betyder hr: "Sluta klamra dig fast vid mig". Jesus visste att Maria inte skulle slppa Honom. Hennes hjrta ropade: "Jag frlorade dig en gng, men jag kommer inte att gra det en gng till!"

Det mste ha varit svrt fr Maria att lyssna till Jesu ord. Han sade till henne att han skulle vara borta ett tag. Han skulle stiga upp till sin Fader: "G till mina brder och sg dem att jag stiger upp till min fader, och er fader, min Gud och er Gud." (vers 17).

lskade vn, hr finns en annan stor uppenbarelse! Jesus sa: "Jag gr hem till min Far, dr jag kommer att bli frsamlingens huvud. Men du ska ocks flja med! Det stmmer, Gud r min Far - men han r din Far ocks. Du ska ocks flja med mig hem!" Jesus talade profetiskt om att Han skulle sitta i himlen tillsammans med sin frsamling.

Maria vnde snabbt tillbaka till lrjungarna. De var alla tillsammans i ett rum, dr de antagligen gjorde rent sina gamla fiskeredskap. Nu var de ju inga teologer, men fast de bara var fiskare hade de ju faktiskt blivit trnade tre r vid Mstarens ftter.

Nu kommer pltsligt Maria in med en uppenbarelse. De hr mnnen var tvungna att sitta och lyssna till en kvinna som hrt frn Jesus. Kan du tnka dig hur det kunde sett ut? "Vad sade Han?", "Hur sg Han ut?" Maria svarade enkelt:

"Allt jag vet r att jag sg Honom, och Han sade t mig att g hit och bertta ngot fr er!"

Jag lskar att hra verltna gudsmn och gudskvinnor sga det Maria sa: "Jag har hrt frn Honom, och jag har ngot att sga!" Sdana kristna har stngt in sig tillsammans med Jesus. De lngtar efter Honom med ett brinnande hjrta. I gengld har Han gett dem sitt hjrta och sinne. Det som de fr frn Honom r mycket mer n bara teologi. Det r en brinnande uppenbarelse i deras hjrta, som gr att de springer till sina vnner och ropar: "Lyssna p vad Jesus har sagt till mig!"

Under de senaste tta ren har jag blivit bjuden till massor av pastorskonferenser och seminarier. nd har jag bara svarat ja p tv av dessa inbjudningar. Varfr? Drfr att jag inte haft en uppenbarelse frn Kristus fr de flesta av dessa. Jag vill inte sga ngot, om inte Herren talar till mig frst.

Det r mitt hjrtas rop varje gng jag frbereder en predikan: "Herre, om inte du vill tala till mig, kommer jag inte att tala till dem!" Om det bara blir frelsning betyder det ingenting. Jag vill vara som Maria Magdalena - ha ett hjrta s verltet till Herren att Han ger mig sitt sinne och sger, "G till mina brder".

Du kanske sger, "Men broder David - Maria Magdalena kunde tillbringa all tid till att tjna Jesus. Hon kunde vnta tillgivet p honom hela dagen, eftersom hon inte levde i vr stressade tid."

"Hon behvde inte g upp tidigt fem dagar i veckan och arbeta i en ond omgivning. Hon behvde inte bli knuffad, puffad och undantrngd p bussen eller tget till jobbet. Hon blev inte sexuellt trakasserad p arbetet. Det r mycket annorlunda fr mig. Hur kan jag leva ett verltet liv i dessa onda tider?"

Jag beknner ppet - vi kristna i New York City lever inte i en tyst, gammaldags, religis, lagtrogen omgivning som Jerusalem eller Betania. Nej, vi lever i den mest onda, usla, korrumperade, gudlsa, elaka, fula och smutsiga generation som funnits.

Men Herren sg genom historien in i vr tidslder, och Han visste exakt hur vr generation skulle bli. Han frutsg allt vi mter idag, och Han frvntar sig inte att vi ska evakuera New York City och fly till ngon tyst bergstopp eller farm dr vi kan meditera, be och vara verltna t Honom.

Var snll och missfrst mig inte: Jag tackar Gud fr alla som har mjlighet att gra just detta. Faktum r att det r ngot jag sjlv skulle vilja gra ofta. Nr vrt hgkvarter var i Texas, trodde jag att jag skulle dra mig tillbaka dit och skriva bcker tills Herren tog hem mig. Men hr r jag nu i New York City - p Times Square av alla platser!

Det r bra att dra sig undan fr att ska Herren och terhmta fysisk styrka. Det r sant att Jesus gick undan fr att be och meditera, men det gjorde Han oftast under en del av dagen eller under en hel natt.

Jag tror att den strsta verltelsen r den som utkmpas vid frontlinjerna - i stridens hetta. Jag tror det r mnga troende som har blivit strkta i sin verltelse mitt i hektisk aktivitet och andlig krigfring. De behver inte vara p en bergstopp fr att lska honom med hela sitt hjrta. De behver inte leva i en isolerad by fr att lngta efter Hans tillkommelse. De har lrt sig att lska Jesus lika passionerat nr de kr bil till jobbet som nr de r i sin bnevr.

lskade vn, du kan inte lita p dina knslor nr det gller Jesu nrhet till dig. Nr du knner dig nere, deprimerad och sorgsen och inte har tid att ska Herren kommer djvulen. Han ser knslor av skuld och ovrdighet ver dig. Du kommer att tro att Jesus har lmnat dig och sger: "Jag kommer tillbaka nr du har tid fr mig."

Nej, nrheten till Jesus finns dr p grund av tro! Den har ingenting att gra med dina knslor. S nr ngon knuffar dig p tunnelbanan eller i en hiss kan du bara sga: "Gud, jag tror att Du r hr och att Du r nra mig. Skydda mig Herre - bevara mig. Lt mig inte bli pverkad av den hr atmosfren!"

kta krlek lngtar efter Hans sllskap, oavsett hur stressiga omstndigheterna r. Faktum r att det kan ha sina frdelar med att bo i en stad. I New York ser och hr vi s mycket om mord, vldtkter, girighet, vld, brott och perversiteter s att vi tvingas lska Jesus nnu mer.

Jag tror att en del av de mest hngivna mnniskorna som kommer att utgra bruden, kommer frn onda stadsomrden. Lt mig ge dig vad jag kallat "det verltna livet fr pendlare och tunnelbaneresenrer." Det ger ett mnster fr "Kristi storstadsbruds" verltelse. Det r ett enkelt stt fr upptagna, pendlande, stadsboende kristna att leva ett djupt verltet liv. Det r inte ngot mystiskt, det r faktiskt vldigt praktiskt:


verltelse till Jesus Kristus r att vara helt beroende
av Honom fr tillfredsstllelse


Fr att sga det enkelt: verltelse till Jesus r att lita p att Han sjlv kommer att mta alla dina kroppsliga, sjlsliga och andliga behov. Det betyder att sluta se till ngon annan person eller klla frutom Honom fr att mta dessa behov.

Jag hr mnga ensamstende mnniskor sga: "Jag r trtt p att vara ensam. Jag behver en partner. Trots allt r jag bara en mnniska. Jag skulle f mina behov mtta om Gud bara ville ge mig ngon!"

Nej, en make/maka skulle bara gra dig dubbelt s olycklig. Du kommer ju inte bara att ha dina egna bekymmer, utan hans/hennes dessutom! Du kommer att sjunka djupare och djupare i frtvivlan tills Jesus r i centrum, och du ser Honom som din enda, sanna tillfredsstllelse.

En make eller maka kan sga: "Mitt ktenskap r dtt! Mina behov blir inte fyllda, jag r fruktansvrt olycklig. Den enda orsaken till att vi fortfarande r gifta, r att jag inte tror p skilsmssa."

Om det hr beskriver dig, har du aldrig ftt lra dig vad Kristi brud mste lra sig. Nr din sjl lider och du inte r tillfredsstlld, mste du g till Jesus som Maria gjorde. Det mste du gra tills Han blir kllan till all din tillfredsstllelse.

En gng ville Jesus visa att Han var ver alla omstndigheter. Drfr sade Han t Petrus att g ut ur bten och g Honom till mtes p vattnet. Petrus lydde, och s lnge Han behll gonen p Jesus var Han ocks ver alla omstndigheter, han gick faktiskt p vattnet. Men nr lrjungen sg p omgivningen, brjade han att sjunka.

Lektionen vi fr hr r uppenbar. Nu vill jag frga dig: Vad gr du nr du fr den hr sjunkande knslan? Vnder du dig till dina brder i bten och ropar till en vn efter hjlp? Eller har du gonen klistrade p Jesus och ropar till Honom: "Herre, frls mig!"

Kristi brud kommer att innehlla dem som gett upp skandet efter hjlp, trst eller tillfredsstllelse i ngot annat p den hr jorden. De har lrt sig att lita helt p Honom de lskar, och lter Honom tillfredsstlla allt de hungrar och trstar efter.

Vandrar du p det hr sttet tillsammans med Jesus? Jag uppmanar dig att ha gonen fsta p Brudgummen. Vnta varje gonblick p att Han ska komma tillbaka. Sk inte efter ngon eller ngot annat fr att f tillfredsstllelse.

Var passionerat frlskad i Jesus, och lita p att Han manifesterar sig sjlv i hela sin fullhet fr dig. Halleluja!

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2000 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2000 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 2 Februari, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier