Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Kristus i dina kriser!
(Bringing Christ Into Your Crisis!)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Av David Wilkerson
1 Januari, 1996
__________

Flj med mig till Dura-sltten nra Babylon. Dr hade kung Nebukadnessar samlat ihop varje ledare - guvernrer, prinsar och hvdingar - frn sitt vidstrckta imperium. Tnk dig den synen - massor av mnniskor som talar olika sprk och var kldda i sina inhemska drkter. Alla hade samlats fr ett syfte; att hylla kungens gudar!

Nebukadnessar hade rest en jttelik guldstod, 30 meter hg. Nu skulle dessa ledare bja sig i tillbedjan s fort den kungliga orkestern brjade spela. Antingen det eller dden!

Men tre hebreiska mn - Sadrak, Mesak och Abednego - vgrade att bja sig. De hade blivit tillfngatagna i Jerusalem av kalderna och bortfrda till palatset i Shushan. De hade trnats i det kaldeiska sprket och blivit utsedda till ledare i regeringen, tillsammans med Daniel. Nu bjde sig mnniskor frn andra nationer infr guldstoden, enligt kungens befallning. Men de gjorde det inte!

Avundsjuka ledare rapporterade detta till Nebukadnessar. Nr han hrde det blev han rasande. Han tnkte: "Hur vgar ngon i min egen regering st emot mig i olydnad!"

Det var inte ovanligt p den tiden att straffa lagbrytare genom att kasta in dem i en brinnande ugn. Jeremia talar om "...Sidkia och Ahab, vilka Babels kung lt steka i eld..." (Jer 29:22).

Ingen tvekan om att Nebukadnessar var van vid att se kroppar kastas in i en ppen ugn. Han kunde dr se hur de omedelbart fattade eld och knna lukten av brinnande ktt. Nu var han s rasande, att han beordrade sina soldater att hetta upp ugnen sju gnger mer n vanligt!

Nr vakterna frde fram de tre hebreiska mnnen infr kungen rt han: "Jas, ni vgrade att bja er fr min gud nr musiken brjade spela? Nvl, jag vill lta er f en chans till. Ni borde knna till att ugnen r sju gnger hetare nu. Om ni inte bugar er nu, kommer ni att bli inkastade dr och brinna upp!"

Ni kan vara skra p att dessa tre mn knde hettan frn den vitgldande ugnen dr de stod. De sg antagligen ocks de starka soldaterna som fll ihop utmattade nr de eldade, vervldigade av den intensiva hettan.

Dessa hebrer ville inte d. De var mnniskor, som du och jag. Vem som helst skulle knna skrck infr att d genom att brinna upp i en ugn. nd hade de fantastisk tro i sina hjrtan, placerad dr av den Helige Ande. Drfr svarade de kungen: "rade kung, vi behver inte ens fundera p vad vi ska svara dig. Vi kommer inte att buga! Vr Gud kan befria oss. Men ven om han inte gr det, kommer vi inte att hylla din stod!"

Ni knner till resten av historien. Antagligen gick ryktena om det som skulle hnda vida omkring. En nyfiken mnniskomassa samlades, p samma stt som under hngningar i vilda vstern. De kmpade fr att f en glimt av dem som vgat bryta mot kungens order. De som snart skulle bli levande stekta!

Snart kom det kungliga fljet. Kungen tog sin plats - p skert avstnd frn elden, men tillrckligt nra fr att kunna bevittna avrttningen. "Kommer draktiga rebeller aldrig att lra sig?", tnkte han skert fr sig sjlv. "Snart kommer tre rebeller till att vara aska!"

Sedan blev de tre hebreiska mnnen infrda, bundna till hnder och ftter. De mktigaste soldaterna i kungens arm tog tag i dem fr att fra dem till ugnens ppning. Dr skulle de kasta in dem. Flammorna var s heta, att soldaterna sjlva en efter en brjade falla omkull - ddade av hettan!

P ngot stt kastades de tre hebrerna in i ugnen. Kungen blev frvnad. Det blev ingen pltslig flamma av brinnande kroppar, inte heller ngon lukt av brnt ktt. Han kisade nr han tittade in i elden - och han blev verraskad av det han sg.

De tre hebreiska mnnen vandrade omkring p kolbdden, som om det vore rosenblad de gick p! Elden hade bara brnt bort repen, och nu lyfte de sina hnder och prisade Gud.

Nebukadnessar vnde sig om till en av sina understar och frgade: "Hur mnga kastade vi in i elden?"

"Tre, rade kung", var svaret.

"Men jag ser fyra!" sade kungen, "och ingen av dem brinner. Ingen r ens skadad. En av dem har skepnaden av en gudason!" (Dan 3:24-25)

Hur kunde nu en hednisk kung knna igen Guds Son? Det var fr att Kristi hrlighet inte kan gmmas! Nr nglar frekommer i skriften, r de kldda i vitt och skiner med en himmelsk strlglans. nd var inte han i elden ngon seraf. Det var inte Gabriel, inte heller Moses eller Elia som sttt upp frn dden. Det var Jesus sjlv - och Han var mer strlande n elden som var sju gnger hetare n vanligt!

Kra vnner, det hr vittnesbrdet kom frn lpparna av en hedning. Kristus uppenbarade sig tillsammans med hebrerna mitt i deras kris! Tala om en situation p liv och dd. Det hr var deras livs strsta kris. Mnskligt sett var det hopplsa omstndigheter, det krvdes verkligen ett mirakel. Men Kristus kom till dem och trstade dem. Han gick in i elden med dem, fr att rdda och befria dem!


Den hr artikeln handlar om hur du,
jag och varje troende ska bjuda
in Kristus i vra kriser!


Jesus kom inte till hebrerna i deras kris fr att imponera p kungen. Han hade redan gjort det i ett annat kapitel. Nr Daniel uttydde Nebukadnessars drm hade han deklarerat: "I sanning, er Gud r en Gud ver andra gudar och en herre ver kungar..." (Dan 2:47). Hur snabbt glmde han inte det han sagt!

Nej, det var inte ett besk fr att evangelisera. Gud knde kungens delade hjrta. Han visste att ett mirakel imponerar p en hedning kanske tre dagar. Istllet kom Jesus till dem i deras kris av en anledning. Han kom bara fr deras egen skull! Han kom fr att trsta och rdda dem drfr att han lskade dem. Hrlighetens Herre gav sig sjlv till dem i deras kris, drfr att de var totalt verltna till Honom!

Sanningen r att Herren inte ger ut av sig sjlv i varje mnniskas kris. Skriften sger att nr Han var i Jerusalem under psk "... kom mnga till tro p hans namn nr de sg de tecken han gjorde. Men sjlv anfrtrodde sig Jesus inte t dem, eftersom han knde dem alla och ...visste av sig sjlv vad som fanns i mnniskan." (Joh 2:23-25)

Jesus vet hur svekfulla mnniskors hjrta kan vara. Han vet att mnga r villiga att beknna honom som Gud, men de vill inte lta Honom ta hand helt om deras liv! Det r en sak att tro att Jesus r Gud och Frlsare, men en annan att verlta allt till Honom. verltelsen till Kristus handlar om att ge ditt liv till Honom fullstndigt, att anfrtro hela din varelse i Hans vrd. I sin tur verlter Han sig till dem som r verltna till Honom!

Vi lever i ett samhlle som krt fast i den ena krisen efter den andra. Knner du ngon som inte str mitt i en kris, eller som inte just kommit ur en? Personligen knner jag mnga kristna som mter djupa problem som hotar att vervldiga och frstra dem.

Vilken slags kris r du i? r den andlig, ekonomisk, mental eller fysisk? r det i ditt ktenskap, ditt jobb eller dina affrer? Jag menar nu sdana omstndigheter s allvarliga att bara ett mirakel skulle vara lsningen, en situation som ser hoppls ut. Nr du r i en sdan kris, behver du Jesus som kommer in i den och gr igenom den tillsammans med dig. Endast den levande Gudens Son kan lsa dina problem. Han kan gra det omjliga. Han kan ta dig ut ur din lidandets ugn.

Du kanske svarar: "Ja, jag behver Jesus som gr vid min sida genom detta. Jag behver Honom i min kris, precis som Han var med de hebreiska mnnen. Men hur kan jag f honom att verlta sig till min kris?"

Du kan gra p samma stt som Sadrak, Mesak och Abednego bjd in Kristus i deras kris. Dessa mn verlt sig p tre anmrkningsvrda stt:


1. De verlt sig sjlva till en ren,
obeflckad livsstil mitt i ett ont samhlle.


"Men det var angelget fr Daniel att inte orena sig med kungens mat eller med vinet som denne drack av, och han bad verste hovmannen att han inte skulle tvingas orena sig." (Dan 1:8)

Ordet orena betyder hr "frihet genom frkastande". Daniel sa med andra ord; "Varje kompromiss med min standard, tar friheten ifrn mig!"

Daniel beslutade sig fr att bara ta bnor och dricka vatten i tio dagar. Ingen filet mignon eller ngot dyrt vin frn kungens bord. Nr han berttade detta fr hoveunucken svarade han: "Du kommer att kosta mig mitt liv! Du kommer att se sjuk ut efter tio dagar. Dina kinder kommer att vara insjunkna, och kungen kommer alldeles skert att mrka det! Hr, t bara lite av det hr kttet. Du behver proteiner. Drick vin fr att strka ditt blod. t ngra av de hr stsakerna fr att f energi!"

Nr jag studerade de hr versarna undrade jag: "Varfr gick Daniel in i en fasta som den hr? Hebrerna var inte vegetarianer." Svaret r antagligen att avgudaprster vlsignade maten, vinet och lckerheterna, innan det blev serverat p kungens bord. Drfr var maten ceremoniellt oren fr de judiska ungdomarna.

Jag tror nd att Daniel och de andra hade ngot annat i sinnet. Deras verltelse gick ver de ceremoniella renhetslagarna. Vad jag ska sga nu kommer inte frn bibelkommentar. Jag tror att den Helige Ande uppenbarade det fr mig. Varfr vgrade dessa fyra hebreiska mnnen att ta kungens mat?

Frst av allt, de hade blivit tillfngatagna tillsammans med tusen andra landsmn. Profeten Jeremia uppmuntrade de judiska fngarna att sl sig till ro och bygga hus i Babylon i sjuttio r, tills Gud skulle fra dem tillbaka. Men som tidigare i Israels tidigare avflliga historia, sveptes de med i de otyglade lustar som rdde i landet.

Ingen tvekan att Daniel och hans vnner sg hur ltt den frsta generationen av fngar hade brjat att kompromissa. Det fartfyllda livet i Babylon hade snrjt dem!

Dessa fyra mste ha blivit oerhrt chockade ver vad de sg nr de frst kom till Babylon. Det fanns skamlsa prostituerade p gatorna, hedniska helgedomar och altare i varje hrn, det var fylla och utsvvningar verallt, mbetsmn och ledare fr staden raglade ned fr gatorna, dimmiga och omtcknade av alkoholen. Det var ett samhlle s moraliskt lsslppt och fullt av frbannelse, att det nstan blev fr mycket fr deras andliga knslighet.

Daniel studerade profeterna. Han hade med sig Jeremias skrifter, och profetiorna dri ledde honom till slutsatsen att Israels folk skulle vara tillfngatagna. Han visste att de levde i en viktig tid i historien. S ngon gng i brjan av deras vistelse dr kom Daniel verens med "...de mn som var med mig..." (Dan 10:7) - de tre andra hebrerna som var med honom bde i fysisk och andlig bemrkelse.

Jag frestller mig att de satt tillsammans och delade sorgen ver att Israel kompromissat, d Daniel str upp och sger:

"Ni sg vad jag sg p gatorna! Det vi tycker r chockerande nu kommer att bli normalt bland vrt folk snart, om vi inte beslutar oss att leva annorlunda. Det kommer inte att drja lng tid innan vra landsmn kommer att se ut, tala, och leva som kalderna. Alla kommer att vara fngade i sinnlighet. Vra herdar kommer att ska efter njen och rikedom, vra ledare kommer att kompromissa. Vra synagogor kommer att vara beblandad med hedendom, fulla av orenhet och dubbelmoral. Alla kommer att hlla fast vid en form av tro, men vi kommer att frlora allt av Guds kraft.

"Vi mste ta stllning mot detta! Gud kommer att behva rster i den hr tiden av avfall. Vi mste satsa hela vra liv, s att inte Israels ljus slocknar helt!"

S de fyra gjorde ett beslut. De sa till varandra: "Vi vgar inte att kompromissa. Vi vgar inte ta till oss moralen som finns hr. Vi vgar inte smutsa ned vr ande med hednisk musik, alkohol och en djvulsk livsstil. Vi vgar inte lta Babylons ande frpesta vr tro. Vi ska vara avskilda, och vi kommer att disciplinera oss i vr vandring med Gud!"

Dessa fyra hebrer var fria genom att frkasta den babyloniska livsstilen. Det var inte bara en frga om mat, det var ngot som satte inriktning p hela deras livsstil. Det handlade om att leva ett liv i avskildhet.

nd gick de inte ut och predikade deras stt att leva till andra. De skrt inte med sitt disciplinerade liv. Det var en sak endast mellan dem och Gud.

Jag vill frga dig: Nr Gud var redo att tala till den nationen och det folket, vem valde Han till att vara sin mun? Vem blev Herrens rst, Hans obeflckade vittnesbrd i ett dmt samhlle? Det var dessa fyra verltna mn!

Som det ser ut i vrt eget utdmda samhlle, kan jag se en nation som hller p att upplsas s snabbt att det r skrmmande. Det innefattar Kristi kropp ocks! Kyrkan har blivit infiltrerad av en Babylonisk ande, en religionsblandning med massor av mnniskor som anpassar sig efter en vrldslig standard. Jag ropar ofta ut i min bnekammare: "h Gud, var r Din rst i det hr landet? Var r alla dem som lever avskilda liv - som kan st upp och tala profetiskt? Var r dina orubbliga talesmn?"

I den hr tiden nr allt runt oss faller i bitar, var finns d sdana hr rster? Var r frsamlingarna och de troende som kan g ut och vara en rst fr Gud p jobbet, i familjen och i sin vardag?

Det var det hr som de fyra hebrerna frgade sig. Och det var drfr de bestmde sig fr en ren livsstil! Deras frimodiga beslut och vittnesbrdet om deras heliga liv gjorde ett stort intryck p Esra, Nehemja och Serubabel. Det var kanske de som inspirerade de 43.000 som stod fasta senare. Dessa fyra mns heliga liv var grunden till en gudfruktig kvarleva.

lskade vn, du kan inte vara Guds rst om du inte lever ett avskilt heligt liv! Gud kan inte anvnda dig om ditt hjrta r smutsigt och flckat av den hr onda tidsldern. Det krvs att du med din vilja verlter dig!

Hur gr du i en kris? Ropar du ut: "Herre, var r du nr jag behver dig? Har du inte lovat att befria mig?"

Men om Herren skulle sga till dig, "Var r du nr jag behver en rst? Jag behver rster i den hr syndfulla tiden, rena krl genom vilka jag kan tala. Du sger att du vill att jag gr in i din kris, nd r du fortfarande en del av det onda, vrldsliga systemet. Sg mig, har du verltit dig till mina syften?"


2. De verlt sig att ska Gud -
de var bedjare!


"D vnde jag mitt ansikte till Herren Gud med ivrig bn och kallan, ... Jag bad till Herren, min Gud, och beknde ... Medan jag nnu s talade och bad och beknde min egen och mitt folk Israels synd ..." (Daniel 9:3-4,20)

Hr r beviset - de var bedjande mn! Du frstr, det frsta beslutet de fattade - att leva heligt, var tvunget att backas upp av en annan verltelse - att ska Gud. Det r omjligt att leva ett heligt liv utan att spendera mycket tid p dina knn. Du mste ska Gud fr att f kraft och auktoritet att leva ett sdant liv.

Missta dig inte, trogna bner rddar inte dig frn kriser. Tvrtom, de kommer antagligen att leda in dig i brinnande ugnar och lejongropar. Men bn kommer att frbereda dig att mta allt med en frtrstan att du r ett levande offer fr Jesus skull.

Daniels bedjande ledde honom direkt in i lejongropen. Det hnde flera r efter hndelsen med de andra hebrerna, nr Daniel var i ttiorsldern! Det hr kanske skrmmer dig, om du undrar hur lngt tid det kommer att ta innan du slipper kriserna. Du kanske trodde att du hade lrt dig alla "viktiga" prvningar efter ett visst antal r i Herren. Hr ser vi hur Gud tillter en av sina strsta bnekmpar, en man med mild och dmjuk ande, att mta sitt livs kris efter rtionden av trogen frbn!

Mina kra, prvningarna upphr endast nr Jesus kommit tillbaka, eller nr du dr i Kristus. Tiden kommer aldrig nr du slipper mta en brinnande ugn eller en lejongrop. Detta kommer inte att hnda frrn den dag du fr luta ditt huvud mot Hans brst. Det r drfr bn r s viktigt. Du kan verlta dig till att leva ett obeflckat liv, men det r omjligt att genomfra det utan att samtidigt verlta sig att ska Gud. Alla vertygande predikningar, alla kraftfulla bcker som handlar om helighet, alla frmaningar i vrlden kan inte ge dig ett avskilt och heligt liv. Allting kommer att misslyckas, om du inte verltit dig sjlv att ska Gud hngivet.

Fr ngra veckor sedan gick jag till vr Far, och frgade Honom: "Herre, varfr ska vi be om allting? Hur kommer det sig att du inte gr ngot om vi inte ber?"

Herren svarade: "David, det r omjligt att lska mig om man inte sker mig. Hur kan ngot av mina barn sga att de lskar mig, om de frsummar mig dagarna i nda? Bnen r barometern p hur hngiven till mig ngon r. kta krlek drar dig till min nrvaro."

Givetvis mste tron tndas av Guds Ord, trots allt kommer tron av predikan. Nr trons gnista r tnd, gr bnen s att den flammar upp. Den fr vr tro att explodera. Tala om en ugn upphettad sju gnger hetare. Bnen kade tron hos de fyra mnnen tills den var hetare r eldsflammorna!

Nr kung Nebukadnessar sa till dem att komma ur ugnen, sa han:

"...Lovad vare (er) Gud ...som snde sin ngel och rddade sina tjnare, vilka s frtrstade p Honom ... att de vgade sina liv fr att inte tvingas dyrka eller tillbe ngon annan gud n sin egen Gud" (Dan 3:28). terigen, det hr vittnesbrdet kom frn en hedning: De hr mnnen hade gett sina liv till Gud!

nd hade de gjort detta lngt innan de kom till den brinnande ugnen. Du frstr, bn r en verltelseprocess till Herren, till att bli ett levande offer. Dessa mn offrade dagligen p det hr sttet. De var i bn flera dagar och veckor fr att komma nra Herren.

Efter ett tag frstod de att dden var en vinning. Dden skulle bara fra dem nrmare honom som de lskade s mycket!


3. De gjorde ett beslut att helhjrtat lita p Gud
- om de levde eller dog!


"Nebukadnessar talade till dem och sade ... 'om ni inte tillber, d ska ni i samma stund bli kastade i den brinnande ugnen, och vilken r vl den gud som d kan rdda er ur min hand?'" (Dan 3:14-15)

Dessa mn mtte den vrsta mjliga krisen en mnniska kan mta. Om inte Gud kom och befriade dem, skulle de ddas!

Det r just denna typ av kriser jag talar med dig om. Du kanske lider av en svr fysisk komma. Kanske r ditt ktenskap i en kris utver din frmga att lsa eller hela. Du sger: "Jag har bett, jag har fastat, jag har gjort allt. Om inte Gud hjlper mig nu kommer jag inte att klara det".

Vad kommer fra in Kristus i dina kriser? Han kommer nr du beslutar dig p samma stt som de tre hebrerna gjorde."

"(De) sade till kungen, vi behver inte ge ngot svar p detta. Om vr Gud, den som vi dyrkar, frmr rdda oss, s ska han ocks rdda oss ur den brinnande ugnen och ur din hand, o kung. Men om han inte vill det, s m du veta, o kung, att vi nd inte dyrkar dina gudar, och att vi inte vill tillbe den gyllene bildstod som du har ltit stlla upp."

Med andra ord: "Det ser hopplst ut. Om inte Gud gr ett under nu, kommer vi att d. Gud r mktig att befria oss frn den hr brinnande krisen! Men om han inte gr det, kommer vi inte att lmna honom. Om vi lever eller dr, s litar vi p honom!"

Mina kra, det r denna tro som nglarna jublar ver och som vlsignar Guds hjrta. Det r den hr tron som sger: "Herre, jag r vertygad, fullkomligt verbevisad om att du kan befria mig. Om du bara sger ett ord, s kommer allt att vara ver. Men om du inte gr det, kommer jag nd inte att springa. Jag kommer inte att anklaga dig fr att ha vergett mig. Jag kommer fortstta vara trogen och sann. Dina vgar r hgre n mina vgar. Herre, mitt liv r i dina hnder. Om du s lter mig g i dden, kommer jag nd att lita p dig!"

Det r detta som fr in Kristus i dina kriser. vertygelsen om att han kan rdda och befria oss frn varje kris! Det r att veta att vad som n sker s r vi i hans hnder.

Du mste frst att Gud kunde ha befriat dessa tre mn p massor av olika stt. Han kunde helt enkelt ndrat sinnet p Nebukadnessar. Han kunde ha ltit dem fly. Han lt ju Moses, Josef och David fly.

De tre hebreiska mnnen hade en speciell slags tro som Herren snabbt ger ett kraftfullt gensvar p. De hade tro p Guds trofasthet! De var vertygade att Han skulle gra det som var bst fr dem och fr Hans egen ra.

Det r drfr de inte gr ansprk p sina "rttigheter" som troende. Inte heller gnar de tid t att bygga upp varandras tro genom att citera lften. Nej, de gick med tyst vrdighet mot ugnen. De sa "Gud kan! Men om inte..."

Utan tvekan gr den sista frasen mnga frargade. Jag kan nstan hra dem sga: "h nej pastorn, det r en negativ beknnelse! Det lmnar rum fr tvivel. Vi ska bara sga: 'Gud kan' - punkt slut!"

Jag tror av hela mitt hjrta att Herren kan. Jag tror att Han kan tala ett ord och befria vem som helst p ett gonblick. Men tnk p det hr: Om dessa tre mn inte hade sagt, "Men om inte ...", om de inte hade haft den tron - vad hade de gjort i krisgonblicket? Skulle de ha brjat protestera ju nrmare de kom elden? Skulle det ha slutat med att de ropat: "Gud, du misslyckades med att hlla ditt ord. Du svek oss!"

Nej, de var redo att d. De kunde sga: "Herre, ven om jag mste lida, om min kropp brinner och fyller luften med stanken av brnt ktt, kommer jag att lita p dig. Jag tror p dig, ven om jag inte fr svar p min bn!"

De flesta av oss har inte den tron som skulle anvnda sig av de ofrfrade orden som dessa mn anvnde: "Men om inte ..." Jag vill frga dig, vad gr du nr du inte fr ditt bnesvar? Anklagar du Gud fr att han har svikit dig, eller att han inte lskar dig? Vilken tragedi att g in i din ugn ropandes: "Gud, var r du? Du har svikit mig!"

De tre mnnen gick in i elden med kroppar som redan var dda fr vrlden. De kunde offra sina kroppar med gldje, som levande offer. Och Jesus mtte dem bokstavligen i deras kris! Vilken oerhrd belning, att de hade Kristus med sig i deras svraste prvning.

Vad tror du de sa till Jesus nr han visade sig i ugnen? "h, tack Herre! Tack fr att du inte lter oss knna smrta. Tack fr att du ger oss en ny chans, tack fr ytterligare ngra r!"

Nej, aldrig! Jag tror de sa: "Herre, ta oss med dig! Lmna oss inte hr. Vi har ftt en glimt av hrligheten, och vi vill inte g tillbaka. Lt oss f komma hem och vara med dig."

De skulle ha fredragit att vara med honom! Jesus knner det hr slaget av hjrta, och det r till sdana som han verlter sig.

Skulle du kunna sga: "Herre, lt mig f komma hem."? Kanske du aldrig lrt dig att verlta din kropp, dina affrer, ditt ktenskap och dina kriser i Guds hnder. Ja, vi ska alltid be i tro och tro att Gud kommer att svara. Men nd ska vi lita p honom fullstndigt i vr situation och sga i vra hjrtan: "Men om inte, Herre, kommer jag fortfarande att lita p dig!"

Be med mig nu: "Herre, du r mktig att stta mig fri frn den hr brinnande ugnen. Men om du inte gr det, kommer jag fortfarande att tro! ven om jag mste fortstta i den hr fruktansvrda prvningen och om jag mste mta mer lidande, verlter jag allt till dig. Kom bara och vandra tillsammans med mig genom det hr."

Jag lovar dig, Jesus Kristus kommer att komma in i din kris. Han kommer att ta dig i handen och leda dig genom elden.

Nr Kristus kommer in i min kris, ser jag det som det strsta mjliga bnesvaret. Fr nr Han kommer lyfter Hans nrvaro mig ver all min smrta, all min villrdighet. Nr Jesus uppenbarar sig vid din sida, tar Han dig i handen och fr dig att st stadigt.

Halleluja!

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2001 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2001 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 1 Februari, 2001.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier