Klicka har for att ga tillbaka till World Challenge Predikstolsserier flersprakiga sida

Den frdmjukade frsamlingen
(The Reproach of the Solemn Assembly)


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Av David Wilkerson

__________

Sefanja 3:18- Dem som med bedrvelse mste sakna hgtiderna, dem skall jag d frsamla, dem som levde skilda frn dig, du som sjlv bar frdmjukelsens brda. (1917)

Detta r en dubbel profetia av Sefanja. De har att gra med Israels barn- men ocks med det andliga Sion (vilken r Jesu Kristi frsamling i de sista dagarna). Frst av allt, talar han till judarna att Gud skulle fra samman de frskingrade-men han skulle bara fra tillbaka dem som hade ett brustet hjrta fr Israels usla tillstnd-han skulle komma ihg alla som bar frdmjukelsen-allt det fruktansvrda som frsiggick i Guds hus. Till dem som bar den brdan, sade han; "jag skall frsamla er". Han gav dem stora lften

Denna profetia riktar sig ocks till Jesu Kristi frsamling i den sista tiden. I det gamla testamentet, blev Israels barn kallade till en hgtid i sju dagar. P den ttonde dagen som kallades en hgtidssamling. Det var d de mttes tillsammans satte allt annat t sidan och fokuserade p att tillbe och prisa sin himmelske Fader. Skriften sger: "P den ttonde dagen skall du ha en hgtidssamling". Denna hgtidssamling representerar i gamla testamentet Guds avskilda frsamlings behov av att mta Herren.

Detta r Jesu Kristi frsamling i den sista tiden. Enligt Sefanja, kommer Guds hus i den sista tiden att bli ffrdmjukat. Det hebreiska ordet hr betyder "skam och vanra".

Det kommer att vara skam och vanra i Guds hus. Vi talar inte om den avfallna, liberala moderna kyrkan- Herren sger att p domens dag, kommer Han att ta itu med den kyrkan. Vi kan be fr dem, men vi skall inte spilla vra trar p det som inte r den riktiga frsamlingen.

Gud sker efter ett folk som vill srja och grta ver den frdmjukelse som utvecklas ver Jesu Kristi frsamling i dessa dagar. Jag talar om den frsamling som fddes vid pingsthgtiden. Jag talar om den frsamling som fddes av Paulus och apostlarnas undervisning. Frsamlingen som fddes i sanningen om Jesu Kristi herravlde. Den pnyttfdda frsamlingen r under attack. Frsamlingen r frdjukad.

Det har profeterats att i denna tid av ffrdmjukelse, skam och vanra, kommer Gud att resa upp en helig kvarleva som kommer att srja och grta ver denna frorening-

Gud kommer att ha en kvarleva som inte kommer att sitta overksam medan allt detta invaderar frsamlingen. Gud sger: "Jag kommer att ha ett folk som inte kommer att vara njda med att leva ett gott liv och ignorerar att kvacksalvare och pengagalna falska profeter kommer in i Guds hus och frstr allting."

Gud kommer att samla ett folk som srjer ver detta- Om du verkligen lskar Herren och lskar Hans frsamling, kan du inte se p det som hnder idag (och jag kommer att nmna dessa frdmjukelser vid namn). Om du efter att ha hrt vad jag har att sga om dessa frdmjukelser, kan g hem frn kyrkan och sga: "jag hller fast vid det som str i Matteus 18, helvetets portar skall inte st emot frsamlingen, jag skall inte oroa mig, Gud har allt under kontroll.

Det rcker inte. Gud anvnder mnniskor. Gud anvnder mnniskor fr att utfra sitt verk. Han snder inte nglar. nglarna grter ver det, men Gud anvnder inte nglar fr att utfra sitt syfte. Han anvnder mn och kvinnor med brustna hjrtan och brdor-. Domen str fr drren, Jesus kommer. Herrens dag r nra.

Vakna upp ldste. Vakna upp pastorer. Vakna upp herdar. Se p kyrkan. F nden. Br den. Varfr skulle vi ta p oss brdan av den hgtidliga frsamlingens frdmjukelse? Joel sade "drfr att ett dligt fr har blivit planterat.

Ett evangelium predikas som fr allt inom synhll att vissna. Allt som r grnt och gudomligt och rent vissnar. Fret r ruttet- mnniskor svlter efter att f hra Guds rena ord- men det finns inga ngar. Flocken r vergiven och hungrig. Floderna torkar ut. En frmmande eld frtr pastorerna. Hesekiel sger att herdarna trampar ned de goda ngarna och ter det bsta sjlv. Vad r de skamliga saker som hnder i Jesu Kristi kyrka i dag?

Frst r det det dliga fr som predikas av giriga herdar. Det r knt som FRAMGNGSTEOLOGIN.

Detta r en av de strsta frdmukelser Jesu Kristi kyrka utvat sedan Kristus. Detta frvrngda evangelium frgiftar mngder till och med i Kina, Afrika och ver hela vrlden. Det r ett amerikanskt evangelium uppfunnet och spritt genom rika amerikanska evangelister och pastorer. Rika!

Det gr mig bestrt att s mnga mnniskor kan hra banden och se videor som kommer ut frn dessa framgngskonferenser utan att grta ver dem. Detta gift har spridits ver hela vrlden. Kuba r p vg att ppnas och de r ivriga att komma in p en gng med sitt framgngsevangelium och sga t dem, "ni har varit fattiga tillrckligt lnge, Gud vill att alla kubaner skall bli rika."

Denna veckan fick jag ett videoband som spelades in p Kenneth Copelands mten. Jag lyssnade p talaren och blev frstummad.

Vnner, ls nya testamentet, du kommer att finna att aposteln Paulus pekade ut dem som de trodde var falska apostlar. Han varnade och han uttalade deras namn. Jag sger er att om ni kan lyssna till det som jag vill sga er, utan att srja, d r ni blinda. Ni r andligt blinda. Ni har hrda hjrtan. Ett hjrta med ett hrt pansar runt s att det rena evangeliet inte kan genomtrnga det. Ni har blivit s genomsyrade av detta obalanserade evangelium att ni inte r vid era sinnens fulla bruk. Ni kan inte predika sanningen. Ni kan inte visa dem ngot annat i skriften eftersom de har ett pansar ver sina hjrtan. Hrda hjrtan.

En del av er kommer inte att ta emot detta. Om du har matat din sjl med Copelands eller Hagins kassetter, kommer du inte att tycka om det du hr. Vnner, jag r en herde, jag har blivit kallad av Gud. Jag har gett den hr frsamlingen ett lfte. S lnge vi str i denna talarstol, om vi sg vargar i fraklder som kommit fr att stjla flocken, s skulle vi stlla oss upp och skrika. Det r upp till dig att gra ngot t det. Jag satt denna veckan och lyssnade till en talare p en konferens och jag blev chockad och srad. En herrens nd kom ver mig. Det r drfr jag predikar det hr budskapet. Srj ver det.

Jag citerar ord fr ord vad som sades. Talarna kunde knappast tala frdigt p grund av alla mnniskor som kom fram och stoppade pengar i deras fickor. Anledningen till att de gr det r en ny lra som har kommit ut och som sger, "om du vill bli vlsignad, s mste du hitta den mest vlsignade evangelist eller pastor du kan hitta drfr att han som har mycket fr mycket, han som har lite, till och med det han har skall tas ifrn honom. Om du hittar den mest vlsignade framgngspredikant och ger honom pengar, s skall du bli vlsignad. Ju mer vlsignad han r, om du ger till dem som r mest vlsignade-" det r som ett pyramidspel. Om dessa mn vore i den profana vrlden, skulle de hamna i fngelse. Pyramidspel. Den som r hgst upp och som verkar vara mest helgad och som talat hgst. Hundratals mnniskor kom upp tills hans fickor var fyllda. Syndare sger, "r detta ett fritt evangelium? Sedlar?"

Lyssna till vad som sades. Talaren gick upp och sade, om en fattig nka som har socialbidrag ger dig 5 dollar, s mste du ta det, Elia tog nkans sista mat. Ni r de smorda, ni frtjnar det, ta det."

Samma talare sade, "jag bor i ett 1000 kvadratmeter stort hus. Jag skall bygga ett strre nu. Ett som kung Salomo skulle vara stolt ver. Jag betalade just 15000 dollar fr en hund. Ser ni den praktfulla ringen p mitt finger, jag var nyss p Jamaica och betalade 32000 dollar fr den. Jag vill att ni skall veta att nr mnniskor dr jag bor kr frbi min herrgrd och ser min Rolls-Royce p garageinfarten, s vet dom att det finns en Gud i himmelen".

Sg mig, r det evangelium? Sg mig att du inte grter ver detta.

En av talarna stod upp och sade, "Vi har gjort ett frbund med broder Copeland om att under det nrmaste ret skall ingen av oss lida en enda dag. Vi skall inte knna ett gonblick av modflldhet. Vi skall inte bli sjuka eller behva ngot. Vi skall njuta av alla vlsignelser. Vi frkastar allt lidande, all smrta, alla ekonomiska problem". det lter bra om du str p toppen.

Det hr det som bedrvar mig mest. Detta predikades. "Den helige Ande kan inte utgjutas ver dig frrn du str i pengafldet. Innan du r framgngsrik kan den helige Ande inte gra ngot."

Tnk p det! Hur pverkar detta dig? Vad gr det i din ande nr du ser fattiga mnniskor som lever ur hand i mun och pltsligt sger han, "strva efter pengarna" och mnniskor springer som galna och nr de springer sger de vi "vi gr ansprk p rikedomar."

Sedan jag ser mnniskor la som ormar ur sina stolar och ner p golvet. Jag ser evangelisten st upp och vsa som en orm och mnniskor faller verallt. Vnner, vad r det som frsiggr?

En Frdmjukelse av hgtidsfrsamligen! Profeten kallade dem "giriga hundar, ogudaktiga vktare". Vnner, om ni hade Guds hjrta och Herrens nd skulle ni ropa ut med Jesaja, de r blinda vktare, okunniga, stumma hundar, sovande, lskande smn, giriga hundar som aldrig kan f tillrckligt.

"Jag har 1000 kvadratmeter men jag skall slja det och jag skall bygga ett hus som kung Salomo kunde bo i-" Att aldrig f nog.

Han sade, "herdar som inte kan frst, alla ser efter sitt, allt fr att f sina egna behov tillfredsstllda. Jeremia sparade inte p orden. Han sade, "Mitt folk r som frlorade fr. Deras herdar har ftt dem att g vilse." du sger, "Pastorn, du har ingen rtt att tala s skarpt ver dt hr mnet." Om du tycker jag r skarp, ls d Hesekiel 34:1-10.

Du tar 50 kronor frn nkan och kper en hund fr 150000 kronor. Du tar pensionen frn nkan och den fattige och du sger t dem att de inte har tillrckligt med tro drfr r de inte framgngsrika. Du tar ullen frn fren. Du letar inte efter sjlar, du sker efter pengar.

"Herdarna gder sig sjlva och inte flocken, drfr ni herdar, hr herrens ord. Detta sger Herren er Gud, se jag r emot herdarna och jag skall utkrva flocken ur deras hand och de skall sluta att fda flocken. Inte heller skall de gda sig sjlva mera, fr jag skall befria flocken frn deras mun och de skall inte lngre vara deras ktt".

Jag skall befria flocken frn dessa mns tnder. Gud hjlpe oss.

Fr det andra, frvrngandet av den vlsignade helige Anden. Detta r den vrsta frdmjukelsen. Det skulle f oss att falla p vra ansikten. Det stt p vilket den helige Ande blir frvrngd infr hela vrlden.

Det r trkigt att konstatera, att det finns s lite urskiljning kvar i frsamlingen och bland mnga pastorer och frsamlingsledare. De vet inte ens nr den helige Ande blir frvrngd eller hdad. Det finns tusentals kristna som gr p vckelsekampanjer och ser saker som de tror kommer frn den helige Ande, men de vet inte vad de tar emot. De klappar hnderna och prisar Gud nr en man str p plattformen och hdar och frvrnger den helige Ande, och de vet inte om det.

Hela karismatiska samfund, inklusive den amerikanska pingstrrelsen, slits itu, genom falska vckelser. Alla mjliga saker hnder ngot nytt nstan varje vecka. Ledarna vet inte om de skall ta till sig eller frbanna det. De vet inte vad de skall gra. Vi fr brev frn hundratals pastorer frn hela vrlden. De frgar. "vad r rtt och vad r fel?", Var finns ledarna? Var finns ngon som kan vgleda oss?.

Vnner, det vi ser hnda idag i det som kallas vckelser och det som hnder i den helige Andes namn kan vi inte finna grund fr i skriften. Vad som helst som vi inte kan finna i skriften mste frkastas. Fullstndigt frkastas!

Jag grter nr jag ser dessa videor som mnniskor snder mig frn hela landet. Hela frsamlingar bortom all kontroll, som faller p golvet, skrattar hysteriskt, raglar runt som druckna, vrider sig som ormar, ylar som vilddjur. Vi har evangelister som stller sig upp och blser p mnniskor fr att f dem att falla, som om den helige Ande vore frkroppsligad i honom. kastar sin mrkesjacka p mnniskor och sger att det r "herrens hand".

Ett nytt evangelium har just kommit till Sydamerika. Vnner, det r grovt och rtt, men jag sger er. Nr du lmnar Ordets parameter, nr du sger: "detta r ngot nytt, Gud gr ngot nytt? Jag frstr det inte, det finns inte i skriften, men jag vill inte st emot den helige Ande".

Vnner, om det inte str i bibeln, s mste vi st emot det. Det senaste r att du inte kan komma in i Guds rike om du inte kommer som ett litet barn. Folk kommer ikldda bljor s att de kan gra sina behov under mtena. Det r det senaste. Vnner, var skall det sluta?

En pastor sade: "Det har gtt s lngt, att en dag kan en evangelist stlla sig upp och sga, jag har ftt en uppenbarelse frn Herren, att det r dags att brja tillbe Maria". Det kommer att g dithn.

En annan evangelist kallar sig fr den helige Andes bartender. Han sger, "Kom till baren och drick av den helige Ande". De kallar det att dricka av det nya vinet. Jag hr profetens ord ringande i mina ron, "Herrens dag r hr, ondskan rder, Grt mellan frgrden och altaret. Ta p er sckklder. Fasta och srj fr det avfallna folket".

Jesus skall komma. Massorna r nnu ondda. Nr jag ser kristna g till det som de kallar fr den helige Andes bar, raglande som druckna, kommer Joels ord till mig klart, "vakna ni som r druckna och grt , alla ni som dricker nytt vin drfr att skrdefltet frgs."

Sjlar i tusentals dr, s vad skrattar du t? Det som den helige Ande gr mste fungera verallt p jorden. Du mste kunna ta det till de mest elndiga och ondskefulla platser. Du mste kunna ta det till fattiga lnder. Du mste ta det till mnsklighetens drgg, och det mste fungera dr. Det kan inte fungera bara i det rika Amerika. Det mste fungera verallt p jorden.

Jag utmanar dessa mnniskor att ta sitt skrattande evangelium till Balkan nu. G till flyktinglgren dr kvinnorna grter drfr att deras mn har blivit skjutna. Deras dttrar har blivit vldtagna. Deras barn r hungriga. De har frlorat sina hem, s be dem g till baren Den helige Ande vill att de skall skratta. Denna s kallade vckelse kommer till Madison Square Garden den hr sommaren. Du som kan skriften, du som br brdan fr hgtidsfrsamlingen, hur kan du tnka dig att ta till dig en sdan lra.

Lt mig sga vem som skrattar. Vrlden. De ogudaktiga, hedningarna. Det har blivit ett spektakel. I en tid s nra Kristi terkomst nr Jesu Kristi frsamling borde vara instngd i sin bnekammare. Nr den borde grta fr de frlorade. Nr den skulle ha en lngtan att frsaka allt och flja Jesus. Nr aldrig dollarsedeln borde nmnas. Den amerikanske guden. Det amerikanska avgudadyrkandet. Vrlden tittar p detta vansinne och vet du vad de tnker att den helige Ande r en cirkusdirektr. Det r en karismatisk cirkus.

Jag bryr mig inte om vad folk tycker lngre. Jag bryr mig inte om folk inte vill ha vrt nyhetsbrev lngre. Jag bryr mig om deras sjlar och det faktum att s mnga r frblindade. Jag har en skyldighet infr Gud att st infr den frsamling som Han har kallat mig att betjna och varna er och sga att dessa frebrelser till hgtidsfrsamlingen och att bibeln sger att ni skall srja ver det. De ldste skall srja. Frsamlingen, pastorn, tjnarna, evangelisterna. Vi borde be ned dessa fsten.

Till slut, en frebrelse ver att frringa frsamlingens demoralisering. Ve dem som kallar det onda gott och det goda ont som kallar mrker fr ljus och ljus fr mrker. Som gr det bittra stt och det sta bittert. (Jer 23:15).

Jag har sett hemska saker i profeterna. De begr ktenskapsbrott, de vandrar i lgn, de styrker de ondskefullas hnder och ingen tervnder frn in ondska.

Jag fick ett brev denna veckan frn en rasande kristen kvinna. Hon sade, "Min man, som kallar sig kristen, r en stor spelare, han spelar fr millioner". Hon sade "jag har varit s orolig fr de faror och fr det sllskap som han har". Jag tnkte, "Jag ber honom g till pastorn".

Hon sade, "broder Wilkerson, du tror inte vad som hnde, jag r s arg, srad och frvirrad. Jag snde vr mngmillionspelande make till vr pastor".

Han sade, "jag har skt i skriften frn 1 Mosebok till Uppenbarelseboken och jag kan inte finna ngonting i skriften som talar emot spelande. Jag ser ingen synd i det, s ha det s kul." han var frstummad, "hur kan en gudsman sga ngonting sdant till min make?"

Detta r exakt vad Jeremia menade, "pastorerna styrker ogrningsmnnens hnder och ingen vnder ter frn sin ondska". Han frklarar varfr de har frringat frsamlingens demoralisering och varfr de kallar ont gott och gott ont och bittert stt och stt bittert.

Han sade, "profeterna har begtt ktenskapsbrott och vandrar i lgn". Den som har synd i sitt liv kommer inte att st upp och tala om synd i lgret. Han r verbevisad om sitt eget ktenskapsbrott, hans egen synd och sitt eget onda sinne.

Jag drar inte varje tjnare i landet ver en kam. Majoriteten av tjnare brinner fr Gud. Det finns unga tjnare som r renade i denna onda tid. Jag har mtt mnga av dem och jag tackar Gud fr dem. Till och med i den hr staden har jag mtt ngra av de mest rttfrdiga predikanter som jag trffat i hela mitt liv.

Mngder av tjnare med mig knner denna sorg och de letar och vntar efter rster som kan avslja det som r ont. "Om de hade sttt i mina grdar och ftt mitt folk att hra mitt ord- om de hade talat det som finns i mitt hjrta. Om de hade talat frn Guds sinne, s skulle de ha vnt folket bort frn sin onda vg och deras onda grningar".

Du kan se om en man knner Herren, Gud sger om de andra, "jag har inte snt dem, jag har inte talat till dem, de talar ut ur sin egen fantasi. Ut ifrn det onda i deras hjrtan.

"De talar syner frn sina egna hjrtan, jag snde dem inte. Jag har inte talat till dem. De sger till dem som fraktar mig, herren sade, du skall ha frid och de sger till alla som vandrar efter sina egna hjrtan och sina egna fantasier inget ont skall komma ver dig".

Frebrelsen till hgtidsfrsamlingen skulle vara den strsta sorgen fr alla som lskar Kristus och Hans frsamling. Detta skulle vara den strsta sorgen i deras hjrtan frebrelsen ver hans namn och hans frsamling. Grt ver frsamlingens tillstnd.

Nr du tar stllning och nr du tar Herrens brda p dig, genom bn och fasta. Varje Guds barn behver be att alla som r fngade i detta skall bli befriade. Rr det inte, g inte nra det, om du gr dit av nyfikenhet kommer det att snrja dig fr det tilltalar allt som r av kttet.

Tills du vet hur du skall handskas med ditt ktt i den helige Andes kraft, s hll dig borta frn det. Jeremia sade, "Herren din Gud i din mitt r mktig. Han skall frlsa, Han skall frjdas ver dig med jubel. Han skall vila i sin krlek. Han glder sig ver dig med sng".

Varfr? Drfr att Han har funnit ett folk som srjer ver det som bedrvar Hans hjrta. Som br de brdor han br, frebrelsen av hgtidsfrsamlingen.

Detta kommer att bli en "krleksflla". Du kommer att hra. "Vi lskar alla. Det spelar ingen roll vad du predikar. Det spelar ingen roll om du talar framgng. Det spelar ingen roll vad ditt evangelium r eller ngot annat. Lt oss ge varandra en stor kram."

Hur kan tv vandra tillsammans utan att vara verens. Hur kan du vandra med den du inte r verens med, som har obibliska vanor, det gr inte. Det r en krleksflla. De sger, "dm inte ngon".

Det r inte vad bibeln sger. Den sger att vi skall dma rttfrdiga domar. Frebr och tillrttavisa med tlamod. Jag str inte p en tvlkopp, jag str p, en klippa. Gud frsker att rdda dig, frsamling.

Vad r Guds rikedomar i Jesus Kristus? Guds frid, Guds visdom, Kristi nrhet, allt som r i Kristus r vrt-.

Vnner, se upp! Se upp! Har jag skrmt er? r ni redo att ta p er Herrens brda. Ni kan inte gra det i ert eget ktt. Stng in dig med Gud.

Tiden har kommit att kalla en hgtidsfrsamling. Om du har ngon av dessa kassetter eller bcker, kasta ut dem ur ditt hus. Ge inte bort dem, brnn dem. Om ngon inbjuder dig att flja med p dessa mten, s sg, "jag r ledsen, jag vill inte bli svltfdd p ordet och jag vill inte att mitt hjrta skall torka och vissna. Jag vill ha det rena ordet frn Herren som fr mig att vxa. Jag vill inte ha ngot budskap som tilltalar mitt ktt eller som skapar habegr i mitt hjrta".

Gud frser med det som vi behver och han gr under, men han gr det p sitt stt. Inte genom att frskingra och missbruka skriften.

Abraham letade inte efter det jordiska, han skte efter en stad som var byggd och skapad av Gud.

---
Anvands med tillstand frn World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771, USA.


Plain Text File + Svenskt Prediko Index + Kyrka + Prenumerera + Copyright

Times Square Church Information | Information till Nya Lasare

Flersprakig Web Site

BEGRANSNINGAR I COPYRIGHT/REPRODUKTION:

Dessa data filer ags av World Challenge. Dessa far inte andras eller redigeras pa nagot vis. De far reproduceras endast i sin helhet for att spridas gratis som "freeware" utan kostnad. All aterutgivning av dessa data filer maste innehalla copyright noteringen [ t. ex. © 2000 av World Challenge"] Denna data fil far inte anvandas utan tillstand fran World Challenge for aterforsaljning eller for att oka vardet av nagon vara som saljs. Detta inkluderar hela innehallet med undantag av nagra fa korta citat. Var vanlig och ge foljande kallangivelse: Copyright © 2000 av World Challenge, Lindale, Texas, USA.

Detta material ar endast for personligt bruk och far inte publiceras pa andra web-sidor. Lorain County Free-Net Chapel innehar ensamratt fran World Challenge, Inc. att publicera dessa budskap pa dess web-sida. Du far fritt tanka ner, kopiera, trycka och distribuera detta material, sa lange som du inte publicerar det pa en annan internet site. Du kan, emellertid, lanka denna site med referens till dessa budskap.


Denna web site ar en service fran
The Missing Link, Inc.®
Lankar samman Ungdomar och Vuxna i Svarigheter med Livsforvandlande Program
Web Site - http://misslink.org
Kyrka Site - http://misslink.org/chapel2.html
Home of David Wilkerson's World Challenge Predikstolsserier Flersprakig Web Site
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 2001 - Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TILLBAKA

Var webmaster valkomnar dina kommentarer och forslag.
Denna sida var senast uppdaterad 11 April, 2003.

Varfor Vackelsen Drojer/ "Hjalp!"/ Vad Finns Har/ Sponsor/ Trosframstallning/ Bibelstudie
Runt Pianot/ Anslagstavla/ Bibliotek/ Kyrka/ Svenska Predikningar Index/ Predikstolsserier