Click here to go back to World Challenge Pulpit Series multilingual page

--- To av Meg ---

- Kampen mot synden -


Ren Tekst Fil + Home Page + Norsk Meny + Subscribe + Copyright

Prekenserie i 7 deler
av David Wilkerson
1995
_____________


"Men nå er Guds Rettferdighet blitt åpenbart uavhengig av loven - ved troen på Jesus Kristus." (Rom 3:21-22)

Hvilken vanskelig stilling! Alt Gud ville at vi skulle gjøre var å dele hans kjærlighet og gjøre hans skapning lykkelig og tilfreds, men nå drev synden mennesket enda lengre bort fra hans kjærlighet. Hvis menneskeheten fortsatte på den kursen ville Gud tilslutt ikke ha noen som ønsket Hans kjærlighet, og hele menneskeheten ville skjule seg for Hans nærvær. Han kunne ikke tillate det.

Mennesket endte opp i et håpløst dilemma. Det naturlige menneske, skapt med en hunger etter guddommelig kjærlighet, kunne ikke forstå eller oppfatte slik kjærlighet. Så mennesket går bort og søker etter en kjødelig måte å tilfredsstille den hungeren på.

Noen tror at hungeren sitter i magen. Mat blir deres gud. "De som har magen til gud," sier Bibelen. De misforstår sin appetitt for Gud som en appetitt etter mat og blir fråtsere. Når de er alene, så spiser de. Når de er nedtrykt, så spiser de. Når den ukjente, dype, indre hungeren begynner å gnage, så prøver de å drukne den i et skred av mat. Det virker ikke. De blir aldri mette.

Den samme hungeren driver mennesket til alkohol. Nylige undersøkelser avslører at et overveldende flertall av befolkningen nå drikker regelmessig. Jo lenger et menneske kommer bort fra Guds kjærlighet, jo mer drikker det. Hungeren kan dopes bort i noen timer, men den vender alltid tilbake med en stadig større intensitet.

Noen kjenner appetitten i underlivet. De utvikler en umettelig appetitt for sex. De blir overveldet av et behov for å bli holdt, berørt, omfavnet, dypt elsket. De drar fra en person til en annen for å prøve å tilfredsstille den dype, indre lengselen. Noen hungrer etter menn, andre etter kvinner. Uheldigvis for dem så er ikke ånden knyttet til underlivet. Dette er årsaken til at sex ikke kan produsere kjærlighet. Underlivet ditt har omtrent like mye sjanse til å produsere kjærlighet som magen din har. Selv ikke lovlig gifte mennesker kan produsere kjærlighet med sex. De kan ha regelmessig samliv og fremdeles ikke få tilfredsstilt sitt behov for kjærlighet. Kjærlighet er en guddommelig gave fra Gud som ikke kan tilveiebringes ved sex. To mennesker som har seksuell omgang er å ligne med to mennesker som spiser lunch. Begge tilfredsstiller en menneskelig sult, men det kan ikke tilfredsstille hungeren til det indre menneske.

Det kan sies om denne generasjonen: "... de som har underlivet til gud." Istedet for å tilbe Gud og ta imot hans kjærlighet, prøver de å tilfredsstille sin hunger ved å tilbe sine egne kropper og gjøre sex til sin gud. Men det tar ikke lang tid å finne ut at sex ikke kan produsere lykke, varig glede eller fred.

Perversjon er ikke en ulovlig seksuell handling; det er å avslå Guds kjærlighet og erstatte den med egenkjærlighet. Det er tilbedelse av menneskekroppen. Det er å gjøre underlivet til en avgud. Og alle menneskets problemer er et resultat av at det nekter å erkjenne at dets virkelige behov er åndelige og ikke fysiske.



Siden mennesket var skyldig og redd for Gud og gjemte seg for ham, valgte Gud å komme inn i menneskeslekten i egen person gjennom sin Sønn Jesus Kristus. Jesu oppdrag var enkelt: Det var å føre menneskeheten tilbake til Gud.

"Det var Gud som i Kristus forsonte verden med seg selv, slik at Han ikke tilregner dem deres misgjerninger, og han overgav ordet om forsoningen til oss." (2.Kor.5:19)

Tenk på det! Gud var i dette mennesket Jesus, og gikk rundt og prøvde desperat å føre menneskeheten tilbake til sin strålende kjærlighet. Beviset er overveldende:

"Men Gud viser sin kjærlighet til oss ved at Kristus døde for oss mens vi ennå var syndere." (Rom.5:8)

Gud ble trett av å tillate hindringer å komme mellom ham selv og hans gjenstand for kjærlighet. Han besluttet at aldri mer skulle noe kunne skille mennesket fra hans kjærlighet. Men fremdeles var synden den ene store makt som skilte mennesket fra ham selv. (Jesaja 59:2). Hver gang mennesket syndet løp det og gjemte seg for Gud. Adam gjorde det, Kain gjorde det, David gjorde det og vi gjør det fremdeles. Gud sa: "NOK!"

Gud besluttet å legge alle menneskehetens synder på sin egen Sønn og la ham dø som en skyldig straffedømt, for deretter å la alle mennesker gå helt fri. Det ville være som om en føderal dommer valgte ut en uskyldig person til å betale for alle forbrytelsene til alle fangene i alle fengslene, dømme ham til døden, åpne fengslene og slippe alle fangene ut. Høres det latterlig ut at en person kunne betale for forbrytelsene til hver eneste lovbryter? Ja det gjør det virkelig! Men gjennom en handling av kjærlighet som vi kaller NÅDE, gjorde Gud akkurat det. Gud bestemte seg for å befri, løslate og slippe ut alle synderne i hele verden. Kristus ble korsfestet og sto opp igjen; og Gud sa: "Min plan er utført. Mennesket kan nå komme tilbake til min kjærlighet, fordi jeg tilgir ham gratis. Jeg frigjør ham fra all hans skyld, jeg har ikke noe imot ham. Nå kan ikke lenger synden stå i veien."

Tilgitt? Fra ekteskapsbrudd? Homoseksualitet? Mord? Voldtekt? Incest? Narkotikaavhengighet? Alkoholisme? Tyveri? Spillegalskap? Begjær? Og alle andre synder som er kjent for menneskeheten? Absolutt ja! Fullstendig tilgivelse uten å måtte arbeide for den eller fortjene den! Det er en gave fra Gud, gjort mulig gjennom Kristi død, mottatt i tro.

Noen spurte Jesus: "Hva må jeg gjøre for å bli frelst?" Med andre ord: "Hva er min del i denne planen for å hjelpe meg? Er det en hake ved det? Hvordan kan jeg nyte denne friheten fra synd og skyld?" Jesus svarte med et enkelt ord. "Tro!" Du har hørt det hele livet: Tro og bli frelst. Men hva betyr det? Å tro er å samtykke i noe du har hørt. Tro er noe du gjør med det du vet.

For eksempel, en fengselsdirektør kaller inn en dømt fange og holder opp for hans øyne et offisielt utseende brev og sier: "Jeg har i min hånd en benådning! Tror du det?" Fangen nikker med hodet og sier: "Ja, jeg tror det." Direktøren åpner brevet og leser benådningen høyt, så sier han til fangen: "Du er en fri mann. Du kan reise når du måtte ønske."

Den stakkars forvirrede fangen rister fengselsdirektørens hånd, sier "Takk," og GÅR RETT TILBAKE TIL CELLA OG SINE GAMLE KOMPISER!

Han hørte den gode nyheten, han trodde hvert ord av den, han var til og med høflig og sa takk. Men dersom han hadde hatt tro på det han hørte kunne han ha gått ut av direktørens kontor uten å se seg tilbake. Til og med djevler "tror" på Gud og skjelver i hans nærvær. Du kan ikke bli forandret bare ved å være enig med Ordet. Du kan ikke si: "Javisst, jeg hører deg, jeg forstår," og så gå tilbake til dine synder uten å gjøre noe med det som du vet er sant. Det du gjør med det du vet er det Gud vil kreve deg til regnskap for.

"For likesom legemet er dødt uten ånd, slik er også troen død uten gjerninger." (Jakob 2:26)


Til kapittel 5
Til kapittel 5

To av Meg Hovedmeny

---
Brukt med tillatelse fra World Challenge, P. O. Box 260, Lindale, TX 75771 USA.

Dette materialet er kun for personlig bruk og kan ikke legges ut for offentligheten på andre web sider. Lorain County Free-Net Chapel har eksklusive rettigheter fra World Challenge, Inc. til å legge ut disse budskapene for offentligheten på sin web side. Du kan fritt laste ned, kopiere, skrive ut og spre dette materialet, så lenge du ikke legger det ut på en annen internett side. Du kan, imidlertid, ha linker til denne siden for å henvise til disse budskapene.


Oversatt til Norsk av Geir Spachmo 1. Februar 1996
Tilrettelagt for HTML av Geir Spachmo 5. August 1997
Bibelsitater fra Norsk Bibel A/S 1988 oversettelse.
og fra Norsk Bibelselskap 1978 oversettelse



Ren Tekst Fil + Home Page + Norsk Meny + Subscribe + Copyright

Times Square Church Informasjon | Informasjon for Nye Lesere


KOPIRETTIGHETER/REPRODUKSJONS BEGRENSNINGER:

Denne datafilen har World Challenge eneretten til. Den må ikke endres eller redigeres på noe vis. Den kan bare kopieres i sin helhet for distribusjon som gratis dokument. All reproduksjon av denne datafilen må inneholde kopirettighets informasjonen [d.v.s: "Copyright (C) 1999 by World Challenge"]. Denne datafilen kan ikke brukes uten tillatelse fra World Challenge i forbindelse med salg eller for å fremme noe annet salgbart produkt. Dette omfatter hele dens innhold, med unntak av noen få korte sitater. Vær vennlig å gi anerkjennelse til følgende kilde: Copyright (C) 1999 by World Challenge, Lindale, Texas, USA.


Denne siden er en tjeneste fra
The Missing Link, Inc. ®
Kobler Vanskeligstillt Ungdom og Voksne med Livs-Forvandlede Programmer
Web Site - http://misslink.org
Chapel Site - http://misslink.org/chapel2.html
Hjemmesiden til David Wilkerson's World Challenge Pulpit Series Flerspråklige Web Sted
http://www.tscpulpitseries.org


Copyright © 1999 - The Lorain County Free-Net Chapel
North Central Ohio, U.S.A.

TOP OF PAGE

Vår Nett-bestyrer ønsker velkommen dine kommentarer og forslag.
Denne siden ble sist oppdatert: Man. 5. mai 2003.

Why Revival Tarries/ "Help!"/ What's Here/ Sponsor/ Statement of Faith/ Bible Study/ Around the Piano/ Bulletin Board/ Library/ Pulpit Series